مسکن و ساختمان

بیتا باقری عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تبریز در گفت‌وگو با صما:

ساختمان‌های تبریز از لحاظ ایمنی، در وضعیت نسبتا قابل قبولی هستند

این عضو هیئت علمی گفت: ارتباط تنگاتنگ نظام مهندسی استان آذبایجان شرقی با شهرداری موجب شده در سریع‌ترین زمان ممکن، اقدامات لازم در زمینه کنترل تخلفات ساختمانی انجام ‌شود؛ به همین دلیل این موضوع در تبریز، تا حدود زیادی قابل کنترل است.

بیتا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار صما و در خصوص بحث ایمنی ساختمان که یکی از کمپین‌های دومین اجلاس طراحان و سازندگان تبریز است، اظهار داشت: با توجه به اینکه کنترل نقشه‌ها در سازمان نظام مهندسی در بخش معماری وفق ضوابط و مقررات موجود، انجام می‌شود همچنین در سازمان‌ و در همین بخش، مسئول کنترل ایمنی داریم که ضوابط مربوط به ایمنی را کنترل و نظارت می‌کند، که البته این بخش از کنترل با توجه به مسولیت بخش ایمنی که در حال حاضر طی تفاهم نامه فیمابین سازمان نظام مهندسی و شهرداری توسط نظام مهندسی صورت میگیرد نباید از اهمیت آن غافل ماند.

وی با بیان اینکه ایمنی یک ساختمان چندین بار بررسی می‌شود، افزود: خوشبختانه اکثر ساختمان‌هایی که توسط ناظرین مروبطه نظارت و کنترل می‌شوند از نظر ایمنی، ضریب بالایی دارند و تقریبا با توجه به کنترل‌هایی که از طریق نظارت عالی به صورت رندوم و بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد، موجب شده که تعداد موارد مغایر به کمترین حد ممکن برسد.

نماینده نظام مهندسی ساختمان تبریز با اشاره به اینکه عمده ساختمان‌هایی که نقشه‌های آن‌ها از طرف نظام مهندسی کنترل می‌شود دارای مهر ایمنی هستند، ادامه داد: هر چند از لحاظ ایمنی ساختما‌ن‌ها بارها و بارها بررسی می‌شوند اما بخش رعایت قوانین بستگی زیادی به سازندگان و سرمایه‌گذاران حوزه ساختمانی دارد.. اگر سازنده‌ای قصد دور زدن سازمان را نداشته باشد عمدتا مشکلی به وجود نمی‌آید.

باقری عنوان کرد: طبق قانون نظام مهندسی در موضوع کنترل و نظارت ساختمان که در چند مرحله انجام می‌شود، کنترل اولیه، قبل از اجرای پروژه صورت میگیرد که آیا نقشه‌ها بر اساس ضوابط طراحی شده‌اند یا خیر و مرحله دوم در حین انجام پروژه و بررسی اجرای ساختمان براساس نقشه‌های تایید شده ساخته توسط ناظر پروژه انجام میشود تا به مرحله پایان کار برسد. کنترل نهایی در زمان پایان پروژه و پیش از صدور مجوز پایان کار انجام می‌شود. در هر سه مرحله که یکی قبل از اجرا و دوتای دیگر حین اجرا است بررسی ایمنی ساختمان از مهم‌ترین مباحث مورد بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که نظام مهندسی در صورت رؤیت تخلف چه اقداماتی انجام می‌دهد، گفت: نظام مهندسی وظیفه کنترل تخلفات ساختمانی را دارد در صورت بروز هرگونه تخلف و گزارش آن توسط ناظران موارد تخلف را طی گزارشی به شهرداری و ارگان‌های ذیصلاح ارجاع می‌دهد تا طبق گزارش با متخلفین برخورد کنند. تخلفات مربوط به ناظران و مجریان نیز در مرجع شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی رسیدگی می‌شود.

باقری ضمن اذعان نقش تعامل ما با شهرداری، افزود: ما از طریق سیستم یکپارچه با شهرداری در ارتباط هستیم و تمامی گزارشات مرحله‌ای نظارت از طریق همین سیستم یکپارچه برای نظام مهندسی و شهرداری ارسال میگردد و همزمان قابل رؤیت است. وجود این سیستم موجب می‌شود که در کمترین زمان تمامی ارگان‌های مربوطه با یکدیگر در ارتباط باشند و اقدامات لازم را انجام دهند و اگر نیازی به توقف پروژه باشد، شهرداری سریعا براساس همین گزارش‌ها دستور توقف را صادر می‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا