دانشنامه ساخت و ساز

سبزترین آسمان‌خراش جهان کدام است؟

برج شانگهای، بلندترین برج چین و دومین برج بلند جهان است که در منطقه تجاری شانگهای همچون نگینی می‌درخشد. این برج به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در شانگهای تبدیل شده و درآمد چشمگیری برای این منطقه به ارمغان آورده و اقتصاد شهر را تقویت کرده است. برج مذکور با ارتفاع ۶۳۲ متر، سومین برج فوق بلند در خط افق شهر است که اگر از طبقه ۱۱۹ آن به بیرون نگاه کنید، شهر مانند یک اسباب‌بازی با انبوهی از خیابان‌ها و ساختمان‌های مرتفع به نظر می‌رسد.

برج شانگهای در سال ۲۰۱۵ تکمیل و به‌عنوان نمادی از آینده اقتصادی چین در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد. این برج که به دولت شهر شانگهای تعلق دارد، از ۹ سازه استوانه‌ای تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. درمجموع ۱۲۸ طبقه برج توسط لایه‌ای از نمای شیشه‌ای محصور شده‌اند که بین این لایه داخلی و لایه بیرونی، ۹ بخش سرپوشیده وجود دارد. هر بخش دارای فضای عمومی برای بازدیدکنندگان، باغ‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های خاص خود هستند و منظره‌ای پانوراما از شهر را پیش روی آن‌ها می‌گذارند. به‌طور کلی، این برج دارای ۳۲۰ اتاق هتل، فضای فروشگاهی، رستوران، کافه و باغ است. این ساختمان امکانات زندگی، کار و تفریح را برای حداکثر ۱۶ هزار نفر به‌طور زمان فراهم می‌کند.

چین عاشق رکوردهای جهانی است و این ساختمان ۱۲۸ طبقه، تعداد زیادی از آن‌ها را دارد؛ از جمله اینکه ادعا می‌شود، سبزترین آسمان‌خراش جهان است. در واقع، هدف این پروژه ایجاد پایدارترین ساختمان بود. برای این منظور، ۲۰۰ توربین بادی در بالای برج می‌چرخند که حدود ۱۰ درصد برق برج را تولید می‌کنند و یکی از بارزترین فناوری‌های سبز به حساب می‌آیند. علاوه بر این، آب باران جمع‌آوری و از فاضلاب مجددا استفاده می‌شود؛ ساختمان دارای سیستم برق سرمایشی و گرمایشی ترکیبی است و ۴۰ روش دیگر برای صرفه‌جویی در انرژی ساختمان به کار می‌رود.

این ساختمان علاوه بر بلندترین رستوران جهان، دارای یکی از مرتفع‌ترین استخرهای جهان است؛ استخری در طبقه ۸۴ و در ارتفاع ۳۹۳ متری بالاتر از سطح زمین که بخشی از هتل فور سیزن محسوب می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا