مسکن و ساختمان

سهم نوسازها از فایل‌های فروش مسکن چقدر است؟

سازنده‌هایی که قصدشان برای فروش آپارتمان جدی است و آپارتمان‌های خود را نزد واسطه‌ها فایل کرده‌اند، در اغلب مناطق مصرفی کم‌تعداد هستند.

به گزارش صما و به نقل از دنیای اقتصاد، سهم آپارتمان‌های نوساز تا حداکثر پنج سال ساخت از معاملات انجام شده در اردیبهشت ماه به روایت گزارش رسمی بانک مرکزی زیر ۳۰ درصد بوده و این در حالی است که تحقیق میدانی از واسطه‌های فعال در بازار مسکن حکایت از آن دارد که عمده این آپارتمان‌ها نیز از جنس کلید نخورده نبوده، بلکه واحدهای دو سه سال ساختی بوده که چند سال از بهره‌برداری آن برای سکونت گذشته بوده است. آمار جداگانه‌ای از معاملات آپارتمان‌های نوساز و کلیدنخورده توسط نهادهای رسمی تولید نمی‌شود اما با توجه به انصراف بسیاری از سازندگان از فروش، سهم آنها کمتر از نصف کل معاملات نوساز تا پنج سال ساخت برآورد می‌شود. بررسی فایل‌های موجود در بازار مسکن نیز حکایت از آن دارد که از هر ۱۰ آپارتمان فایل شده نزد بنگاه‌ها در مناطق متوسط شهر، فقط یک یا دو واحد نوساز کلید نخورده وجود دارد.

بخشی از این ماجرا نشات گرفته از ادامه رکود ساخت و ساز در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ است اما ماجرا ابعاد دیگری هم دارد. به گفته فعالان بازار مسکن، برخی سازنده‌ها با مشاهده تورم ارزی در ماه گذشته فعلا از فروش منصرف شده‌اند و البته برخی نیز با اینکه فایل‌های خود را از بازار خارج نکرده‌اند، اما برای فروش هم عزمی ندارند و حتی حاضر به برگزاری نشست با متقاضیان خرید نیستند. به نظر می‌رسد در صورتی که سیگنال‌های ثبات در بازار ارز در میان‌مدت دریافت شود، می‌توان منتظر بازگشت سازنده‌ها به بازار فروش مسکن در اولین ماه تابستان بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا