استودیو صمامعماری

داریوش ستارزاده معمار و استاد دانشگاه:

ما در مباحث هویت، ایمنی و پایداری بحران داریم

سه مبحث نما، ایمنی و پایداری از مباحث مهم در معماری ما به شمار می‌آیند و به خصوص در دو بخش نما و ایمنی نیز طی این سال‌ها، قوانین خوبی تصویب شده است اما به هرحال در هر سه زمینه بحران داریم و باید با جدیت تمام برای ارتقای کیفیت این سه بخش در معماری برنامه‌ریزی و اقداماتی انجام دهیم.

هویت شهری، پیش‌تر نیز مورد توجه معماران بود اما در معماری معاصر و با آسیب‌هایی که به آن وارد شده است این مبحث تبدیل به دغدغه شد؛ به همین دلیل کمپینی همچون کمپین «نما، هویت شهرما» توانسته در این سال‌ها گام‌های موثری برای جلب توجه به نما و تاثیر آن در هویت شهر بردارد.

دو کمپین «ساختمان ایمن، شهر ایمن» و «ساختمان پایدار، شهر پایدار» به دلیل اهمیت و تاثیری که این دو مورد نیز در معماری معاصر دارند به اجلاس سازندگان و طراحان تبریز افزوده شده است که با توجه به موقعیت شهر تبریز و زلزله‌خیز بودن آن، اهمیت رعایت ایمنی در این شهر بیشتر نیز هست. بلایای طبیعی در این شهر و به طور کلی در کشور ما زیاد است، در نتیجه ایمنی ساختما‌ن‌ها نسبت به دیگر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید مفصلا به این موارد پرداخت.

مبحث پایداری نیز با توجه به محدود بودن منابع انرژی اعم آب، خاک و … مورد توجه معماری در تمامی دنیا است و کشور ما نیز نباید از این مقوله غافل شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا