دانشنامه ساخت و ساز

زندگی نامه بزرگان معماری ایران و جهان

زندگی نامه زاها حدید

آشنایی کلی

Dame Zaha Mohammad Hadid(زاده ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰-درگذشته ۳۱ مارس ۲۰۱۶)، معمار برجسته عراقی-بریتانیایی در سبک Déconstruction بود. اغلب آثار وی انعکاس آمیزه‌ای از ساختمان‌سازی، زمین‌شناسی و مناظر اطراف است. آثار و طراحی‌های وی با حرکت و جریان داشتن، ضمن پیروی از هندسه نااقلیدسی، نظم جدیدی را در فضا ایجاد می‌کنند. معماری زاها حدید را می‌توان تلاش برای ایجاد پلی میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال دانست.

جوایز و آثار

معتبرترین جایزه‌ی معماری بریتانیا یعنی جایزه‌ی استرلینگ و نشان شوالیه‌ای Dame از دیگر افتخارات او هستند. روزنامه‌ی گاردین، زاها حدید را ملکه‌ی انحناها نامیده است. به بیان بسیاری از کارشناسان معماری، او هندسه‌ی معماری را دگرگون کرده و هویتی جدید و باشکوه به آن داده است. از بزرگ‌ترین آثار به‌یادماندنی این بانوی معمار می‌توان به مرکز ورزش‌های آبی لندن برای المپیک ۲۰۱۲، موزه‌ی هنر میشیگان در ایالات متحده‌ی آمریکا و سالن اپرای گوانگژو در چین اشاره کرد.

تحصیلات

زاها حدید در سال ۱۹۷۷ از دانشگاه فارغ التحصیل گردید. و به دلیل استعداد بالایی که داشت نزد استادان خود مانند رم کولهاوس و زنگلیس رفت تا فعالیت خود را به عنوان یک معمار آغاز کند. دفتر آنها که دفتر معماری شهری نام داشت. در شهر آمستردام هلند قرار گرفته بود.

همکاری ها

همکاری زاها با کولهاوس باعث گردید تا او با پیتر رایس، معمار مشهور، ملاقات نماید و همین موضوع باعث شد تا جرقه نامدار شدن او در دنیای معماری شکل بگیرد زیرا رایس، زاها حدید را مدام تشویق می نمود. و طراحی های او را می ستود. زاها پس از مدتی فعالیت در کنار بزرگان دنیای معماری دریافت که استعداد بزرگی در این زمینه دارد و پله های پیشرفت را بسیار سریع طی نمود. او سرانجام در سال ۱۹۸۰ میلادی دفتر خودش را با نام ” دفتر معماری زاها حدید “ تاسیس نمود و شروع به فعالیت حرفه ای نمود.

مرگ

زاها حدید در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۶ در اثر حمله قلبی در مرکز پزشکی Mount Sinai ، ساحل میامی ، فلوریدا ، ایالات متحده ، که تحت درمان برونشیت بود ، درگذشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا