مسکن و ساختمان

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور:

بازاندیشی، بازخوانی و نوآرایی، پیش نیازهای ویرایش مقررات ملی ساختمان

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور در مراسم افتتاح پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی گفت: قبل از ویرایش ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نیاز به یک بازاندیشی، بازخوانی و در نهایت نوآرایی در معماری و شهرسازی کشور داریم. 

دکترمهدی جمالی‌نژاد، ضمن بیان مطلب مذکور گفت: در سال های گذشته  پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه یک شهر را به صورت پایلوت به عنوان نماد شهر ایرانی – اسلامی داشته باشیم و ویژگی های  آن را  به شهرهای دیگر  تسری دهیم . همچنین ویژگی های هم برای شهرهای تاریخی ، قدیمی ، ایرانی ، اسلامی و.. تعریف شود از جمله صفاتی مانند، کرامت، عزت انسان، تعادل،  تقوا،تواضع، نجابت و …

این  مقام مسئول با تاکید بر اینکه ما در گذشته معماری پایدار در کشور داشتیم، افزود: اگر معماری بومی خود را مورد بررسی دقیق قرار دهیم در می یابیم که  معماری هوشمند بومی ما با مفهموم ساختمان پایدار مطابقت داشت.

وی ادامه داد: نمود این معماری هوشمند بومی  در شهرهای کویری از جمله کاشان، یزد و اصفهان مشاهده می شود. تکنولوژی های ارزشمندی نظیر بادگیرها ، سیستم قنوات، سقف های گنبدی ، حیاط مرکزی و چیدمان مناسب، مصالح بومی و عایق های آن ، مقابله با خشکی ، فضای سبز  و ….  به گونه ای بوده که نه تنها اتلاف انرژی در ساختمان ها به حداقل رسانده  بلکه آن را حفظ و در برخی موارد ذخیره می کردند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور  با اشاره به بحث ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، توضیح داد: پیش از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان  نیاز به یک بازاندیشی داریم . متاسفانه بی قاعدگی ، بی نظمی و شلختگی در معماری و شهرسازی و در مدیریت شهری به وضوح  وجود دارد. پس از بازاندیشی بازخوانی  و در نهایت یک نوآرایی در شهرها و روستاها و معماری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از اهداف مهم در معماری وشهرسازی محقق نشده است، اضافه کرد: نیاز است تا همه دستگاه ها و نهادهای مرتبط دست به دست هم بدهند تا بتوانیم به اهداف مدنظر و تعریف شده نزدیک شویم.

جمالی نژاد با بیان اینکه یک  محیط مطبوع شهری به بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی کمک می کند، توضیح داد: همه این اهداف  نیازمند برنامه ریزی دقیق دارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور ایده های خلاقانه را در بحث کاهش مصرف انرژی  و بهینه سازی آن تاثیرگذار دانست و افزود:  این آمادگی را اعلام می کنم که مجموعه ما در شهرداری تهران از ایدهای خلاقانه ، راهکارهای موثر در حوزه معماری و شهرسازی به نحوی که جریان ساز و تاثیرگذار باشد ، استقبال و حمایت می کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا