دانشنامه ساخت و ساز

تاور کرین چیست؟ معرفی انواع جرثقیل ساختمانی

در گذشته برای ساخت ساختمان ها و برج های کوچک و بزرگ از نیروهای انسانی استفاده میکردند که این روش هم نیاز به زمان و هم نیاز به هزینه زیادی داشت.

اما بعد ها با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه و ماشینی به اسم تاور کرین یا همان جرثقیل ساختمانی ساخته شد و کارفرما ها و افرادی که مسئول ساخت و ساز ها بودند تصمیم گرفتند برای صرفه جویی در زمان و هزینه و ساخت و ساز مطمئن تر از این دستگاه استفاده کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا هم با این دستگاه کاملا آشنا شوید و هم در با نحوه خرید یا اجاره آن آشنا شوید.

تاور کرین چیست؟

تاور کرین (Tower crane) یا همان جرثقیل برجی و ساختمانی نوعی ماشین است که در زمینه ساخت و ساز ساختمان و برج غیره برای جابجایی و حمل و نقل وسایل سنگین از مکانی به مکان دیگر استفاده میشود که احتمالا در سطح شهر در پروژه های عمرانی آنها را مشاهده کرده اید.

این ماشین قدرت مانور و باربرداری بالایی دارد و میتواند اجسام را در شعاع مختلف و تا ارتفاعات مشخصی بالا ببرد و جابجا کند و همچنین یکی از قابلیت های آن این است که میتوان با اضافه کردن سکشن های ارتفاعی ، ارتفاع دستگاه را نیز بیشتر کرد.

از دیگر کاربرد های این دستگاه میتوان به سد سازی ، سیلو سازی ، پل سازی ، حمل کالا در بنادر و سایر صنایع و زمینه های دیگر اشاره کرد که امروزه نسبت به چندین سال پیش از این دستگاه بیشتر استفاده میشود و درخواست های زیادی برای اجاره یا خرید آنها وجود دارد.

این جرثقیل های ساختمانی در ظرفیت های مختلف اعم از ۲ ،۳ ،۵ ،۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۶ ، ۲۰ ، ۲۴ ، ۳۲ ، ۴۸ ، ۵۰ ، ۶۴ و حتی ۲۴۰ تن وجود دارند اما معمولا بیشتر درخواست ها برای ظرفیت ۸ الی ۱۶ تن میباشد و همچنین بهترین برند های این دستگاه هم LIEBHERR و POTAIN میباشند که به خاطر کیفیت های بالایی که دارند طرفداران زیادی هم دارند.

به طور کلی ان جرثقیل های برجی از نظر ابعاد به دو دسته کوچک و بزرگ ، از نظر مدل نصب شدن به دو دسته خود نصب شونده و کمک نصب شونده و از نظر شعاع حرکتی هم به ۳ دسته ثابت ، متحرک و بالا رونده تقسیم میشوند که کارفرما ها و شرکت های مختلف نسبت به شرایط و نیاز هایشان مدل مورد نظر خود را میخرند و یا اجاره میکنند.

از مهم ترین قطعات این دستگاه هم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

فلش یا بازوی تاورکرین

واحد گردان یا کله قندی

سکشن ها ارتفاعی

پایه تثبیت

انواع مدل های تاورکرین از مهم ترین و پر کاربرد ترین ماشین آلات ساختمانی میباشند که اگر به درستی از آنها استفاده شود مثلا قطعات دستگاه به موقع تعمیر یا تعویض شوند ، بیش از مقدار معین بار روی دستگاه قرار ندهید و همچنین از یک اپراتور کاربلد برای هدایت و کنترل دستگاه استفاده کنید و سایر نکات ایمنی را رعایت کنید ، میتوانید تا چندین سال بدون هیچ عیب و ایراد و مشکلی از این دستگاه به راحتی استفاده کنید و پروژه ها را به اتمام برسانید.

اجاره و خرید آسانسور کارگاهی

در گذشته برای بالا بردن و جابجایی اشخاص و مصالح از وینچ های بالابر استفاده میشد که هم ظرفیت های کمی داشتند و باعث هدر رفتن زمان میشدند و هم اینکه احتمال خطر در این دستگاه ها بالا بود.

اما امروزه وقتی صحبت از پروژه های عمرانی و ساختمانی باشد ، بجز تاور کرین یک سری تجهیزات و دستگاه های دیگر هم هستند که در این زمینه کاربرد های زیادی دارند که از مهم ترین آنها میتوان به آسانسور کارگاهی یا همان بالابر کارگاهی اشاره کرد که برای جابجایی آسان و سریع اجسام و اشخاص کاربرد دارد.

امروزه در سر تا سر جهان شاهد رشد عجیب و غریبی در صنعت ساختمان سازی هستیم و به همین علت دیگر نمیتوان از نیرو های انسانی و دستگاه های معمولی و قدیمی برای این کار ها استفاده کرد و بیشتر شرکت ها و کارفرما ها به دستگاه های مجهز تر روی آورده اند.

این آسانسور های کارگاهی در زمینه های زیر کاربرد های فراوانی دارند :

عمران و سازه های عمرانی

پل سازی و تونل سازی

پروژه های نفتی

صنایع پتروشیمی

دکل های نفتی و فلات قاره

بنادر و کشتی رانی

کارخانجات فولاد

نیروگاه های برق و سیکل ترکیبی

دودکش ها و بویلر ها

برج ها و بلند مرتبه ها

معادن و صنایع وابسته

برج های رادیویی

از امکانات فنی و قابلیت ها و مزایا این دستگاه میتوان به ظرفیت و سرعت عمل بالا ، طول و عرض و ارتفاع مناسب ، موتور قوی و هوشمند و ایمنی بالا و موارد دیگر اشاره کرد که همین موارد باعث محبوبیت این دستگاه شده اند.

اجرای اصلی این آسانسور های ساختمانی عبارتند از حفاظ اطراف آسانسور ، نرده امگا ، سوئیچ‌های ایمنی (لمینت سوئیچ) ، محدودکننده‌های انتهای مسیر و پاراشوت و همچنین بهترین برند های این دستگاه که قیمت مناسب و کیفیت های بالایی دارند آلیماک ، آنکا ، پگا ، تِک ، اهرم کو و پابصیران هستند که هر کسی نسبت به شرایط و نیاز های خود مدل مورد نظر را خرید یا اجاره میکند.

نکته مهم هم برای خرید و اجاره بالابر های کارگاهی قیمت آن است که موارد زیادی مانند حداکثر ظرفیت باربرداری، حداکثر سرعت حرکت، ابعاد کابین ، حداکثر ارتفاع، تعداد موتورها، نوع سکشن ، برند آسانسور کارگاهی و نوع تابلو برق ( اینورتر یا کنتاکتوری بودن تابلو برق ) روی آن تاثیر میگذارند.

خرید و اجاره تاور کرین

همانطور که گفته شد و حالا میدانید این است که یکی از دستگاه ها و تجهیزات ضروری در صنعت ساخت و ساز تاورکرین میباشد که عدم وجود و داشتن آن برای تکمیل پروژه کاملا اشتباه است و کار ها به سختی و با هدر رفتن وقت انجام میشود.

حالا برای اینکه پروژه هایتان را با این دستگاه تکمیل کنید و به اتمام برسانید ، دو راه دارید ، خرید یا اجاره تاور کرین.

حالا اینکه بدانید نسبت به شرایطتتان این دستگاه را بخرید یا اجاره کنید بستگی به شرایط شما دارد مثلا معمولا افرادی که قصد ساخت ساختمان شخصی برای خود و خانوادشان را داشته باشند و آخرین پروژه عمرانی زندگیشان باشد بهتر است این دستگاه را اجاره کنند.

اما اگر شما یک شرکت عمرانی یا حتی کارفرما در این زمینه هستید و شغلتان ساخت و ساز است ، به صرفه ترین کار این است که یک تاور کرین نو یا حتی تاور کرین دست دوم خریداری کنید که با خیال راحت به تکمیل پروژه ها بپردازید و نگران پرداخت اجاره نباشید.

نکاتی که برای خرید یا اجاره جرثقیل برجی و ساختمانی باید رعایت کنید عبارتند از : نوع و برند تاور کرین ، تناژ ، فلش تاور ، خو ایستایی ، ثابت و متحرک بودن ، گارانتی و خدمات پس از فروش و همچنین مهم ترین مورد قیمت دستگاه است.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا