یادداشت

ضرورت‌های تدوین و اجرای مفاهیم پایدارسازی ساختمان‌ها در کشور

بازار مسکن
سعید ظریف، مدیر مسئول مجله ساختمان و مدیرعامل مجتمع رسانه ای راه و ساختمان

مفهوم ساختمان پایدار، زیر مجموعه‌ای است از مفهوم وسیع‌تری که توسعه پایدار نامیده می‌شود و پس از تجربه بحران‌های ناخوشایند زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که پیامد توسعه اقتصادی سریع و یک‌جانبه‌ی انقلاب صنعتی بود، به عنوان راهکاری برای برو‌ن‌رفت از آن وضعیت مطرح شد.

این اتفاق البته در ابتدا با آگاهی و تغییر نگرش نسبت به اوضاع شکل گرفت و در گام بعدی به تدریج مبانی تئوریک و اجرایی آن توسط پژوهشگران و کارشناسان علوم و صنایع مختلف تدوین گردید تا سرانجام طی یک روند تکاملی پیاده‌سازی شد.

حال اگر به مقوله ساختمان پایدار ، به عنوان زیر مجموعه‌ای مهم از توسعه پایدار برگردیم، می‌بینیم که علیرغم پیشرفت‌های بسیار در جهان، متاسفانه در کشور ما این مفهوم، هنوز جای خود را پیدا نکرده است؛ در حالی که با توجه به بحران‌های موجود مثل کمبود آب و انرژی، آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی، نیاز شدیدی به حرکت در این مسیر داریم.

چرا که اصول اولیه یک ساختمان پایدار بر مبنای حداقل مصرف انرژی، بهینه‌سازی مصرف آب، استفاده از مصالح قابل بازیافت، طول عمر بالا و در یک نگاه کلی احترام به طبیعت و محیط زیست است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های ایجاد شده در کشور به خصوص در سال‌های اخیر را مرتفع نماید.

ضمن این که مقوله پایداری در معنای عام و پایدارسازی ساختمان‌ها در معنای خاص، به مفهوم حفظ منابع طبیعی و محیط زیست سالم برای آیندگان هر سرزمین است که طبیعتاً جزو وظایف اخلاقی، انسانی و ملی ما به عنوان نسل‌های متقدم‌ است.

البته خوشبختانه مدتی است که گام‌هایی در این راه برداشته شده که امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد به ثمر رسیدن آن باشیم.

با این همه، واقعیت این است که در شرایط فعلی که از سویی بحران آب و خشکسالی و از سوی دیگر چالش‌های مربوط به انرژی و متعاقب آن آلودگی هوا، گریبانگیر شهرهای ما شده، فرهنگ‌سازی و حرکت سریع به سوی تدوین و اجرایی سازی مبانی پایداری ساختمان، یک وظیفه ملی به نظر می‌رسد که گام اول آن در گرو تلاش‌های همسوی محققین، کارشناسان و مدیران شهری ماست.

در همین خصوص مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان(صما) نیز، به عنوان رسالت رسانه‌ای خود، امسال پنجمین دوره نمایشگاه و همایش ساختمان پایدار را در ۲۳ الی ۲۵ تیرماه سال جاری با همکاری معاونت شهرسازی و معماری تهران برگزار خواهد کرد و با توجه به این که پس از انتخابات شورای شهر، در آستانه تغییر و تحولات مدیریت شهری قرار داریم؛ امیدواریم که خروجی این رویداد که مجموعه‌ای از نظرات کارشناسان، معماران، سازندگان، تولیدکنندگان و مدیران شهری فعلی است، بتواند زمینه‌ساز تصمیم‌سازی‌های موثری برای تیم جدید مدیران شهری قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا