نظام مهندسی

ارتقاء گواهینامه های مهندسی از سطح ملی به بین المللی

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه امروز بین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تفاهم‌نامه‌ای در راستای ارتقاء کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات تفاهم نامه همکاری امضا و مبادله شده است، گفت: این تفاهم نامه با موضوع استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌های قانونی و توانمندی‌های علمی فنی و تجهیزاتی به امضا رسید.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه انجام امور کنترلی در تشخیص صلاحیت و صدور پروانه اشتغال به کار شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی و ژئو تکنیک طبق ضوابط مقرر انجام می‌شود، گفت: بر این اساس بررسی ادواری وضعیت شرکت‌های تایید صلاحیت شده، انجام امور کنترلی در امر تمدید و ارتقاء پایه پروانه شرکت‌های تایید صلاحیت شده  انجام می‌شود.

او اظهار کرد: کنترل خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های تایید صلاحیت شده به منظور بهبود مستمر ارائه خدمات، تعیین استانداردهای ثانویه و انجام اقدامات کالیبراسیون تجهیزات شرکت‌های تایید صلاحیت شده، بازنگری و اصلاح شیوه نامه تشخیص صلاحیت و صدور پروانه اشتغال به کار شرکت‌های خدمات فنی آزمایشگاهی و ژئوتکنیک، ارائه گزارش‌های مدیریتی ادواری در این خصوص و همکاری در امر آموزش و ترویج دانش فنی مرتبط با خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید شده در قالب این تفاهم نامه صورت می‌گیرد.

خرم با بیان اینکه در دوران وزارت بنده در وزارت راه و شهرسازی هیچ بازدیدی از هیچ کدام از پروژه‌های عمرانی صورت نگرفت، گفت: افتتاح پروژه‌های مهم توسط ریاست جمهوری انجام شد به طور مثال بزرگ‌ترین پروژه ریلی پروژه بافق به مشهد بود که ظرف مدت سه سال ساخته شد.

او ادامه داد: در سال ۸۱  پروژه  راه آهن هزار کیلومتری مشهد بافق کلید خورد و در اردیبهشت سال ۸۴ افتتاح شد که خود یک رکود جدید در این حوزه به شمار می‌رود‌.

خرم بیان کرد: در آن دوره چندین بار معاون راه آهن اعلام کرد که از پروژه بازدید داشته باشیم اما اعلام کردم به جای وقت گذاشتن از بازدید پروژه به دنبال دریافت منابع مالی از مشاور و پیمانکار می‌رویم؛ چرا که مشاور بیشتر به دنبال تامین منابع مالی است و اگر منابع مالی نمی‌رسید به طور قطع پروژه بعد از ۲۵ سال به بهره برداری می‌رسید.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک حوزه مقررات آیین نامه نظارت عالیه آن را نگه دارید و مابقی را به بخش خصوص واگذار کنید، افزود: در دوران وزارت بنده تلاش بسیار زیادی برای واگذاری بخش‌های مختلف از جمله راه‌های روستایی به بخش خصوصی صورت گرفت که تا حدی هم این اقدام را توانستیم انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در آن دوره آموزشگاه هلی کوپتری را واگذار کردیم و اعلام کردم سه سال هزینه جاری آموزشگاه را که معادل سالی یک میلیارد است، پرداخت می‌کنم، افزود: در حال حاضر از تربیت ۵۰ خلبان به ۲۵۰ خلبان رسیده است.

خرم با بیان اینکه در قالب این تفاهم نامه سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی، سازمان نظام مهندسی کشور و آزمایشگاه فنی و مکانیک باید حضور داشته باشند تا اقدامات در حوزه نظام اجرایی انجام شود، افزود: در سال ۸۱ از طریق برگزاری یک فراخوان و با همکاری بخش خصوصی توانستیم اقدام به جذب بیش از هزار نفر مهندس کنیم.

او اظهار کرد: با همکاری این ۴ دستگاه می‌توانیم برنامه ریزی و طراحی ساختاری داشته باشیم و می‌توانیم یک ساله تحول اساسی در این بخش ایجاد کنیم.

این مقام مسئول  بیان کرد: اقدامی که در این حوزه صورت گرفته آن است که نظام فنی و اجرایی در این بخش تغییر کرده و و نظام مهندسی را از ساختار مهندسی خارج کرده و هم اکنون با همکاری تشکل‌ها از تجربیات در حوزه‌های صنعتی، انرژی، نفت گاز و پتروشیمی هم استفاده خواهیم کرد.

او بیان کرد: باید نظام اجرایی در کشور را با همکاری بخش خصوصی ایجاد کنیم و باید این بخش را جدی بگیریم و حمایت کنیم تا برسیم به مقررات ملی که پایه آن مغزهای متفکر در کشور است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه متاسفانه در ۴۰ سال اول انقلاب برای ارتقاء گواهینامه از سطح ملی به بین المللی اقدامی صورت نگرفته است، افزود: فردا با مسئول کشور ژاپن جلسه‌ای برگزار می‌شود و همچنین با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر از جمله آلمان، کانادا و سوئد هم برای همکاری و ارتقاء دانش فنی و مهندسی ارتباط برقرار می‌کنیم.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: با کشور آلمان قراردادی برای ارائه آموزش برگزار کرده‌ایم و به تمامی مهندسانی که در این دوره شرکت کرده‌اند، مدرک بین المللی ارائه می‌دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا