شهر

شهردار تهران:

هدف شهرداری افزایش سهم محیط انسانی در تهران است

شهردار تهران گفت: باز پس‌گیری فضای شهری از سیطره خودرو و تقسیم این فضا بین خودرو و انسان و بیشتر کردن سهم محیط انسانی هدف ماست. باید با هوشمندی مسیر درست را برای رسیدن به این هدف انتخاب کنیم.

به گزارش صما به نقل از شهر، پیروز حناچی در جلسه تشریح برنامه‌های توسعه دوچرخه‌سواری در سال ۱۴۰۰ گفت: در گذشته روزگاری را شاهد بودیم که در خیلی از شهرها وسیله حمل‌ونقل مورد توجه شهروندان دوچرخه بود و به عنوان یک وسیله کار با آن در شهر تردد می‌کردند. حتی دوچرخه‌های موتور دار برای کسانی که در طول روز مسیر زیادی را می‌پیمودند، وجود داشت.

حناچی ادامه داد: کیفیت اتفاقی نیست و نتیجه هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، اختصاص بودجه، کنترل پروژه و گرفتن محصول نهایی است.

شهردار تهران دوچرخه را وسیله مبارزه بین محیط انسانی و ماشینی دانست و گفت: با توسعه زندگی ماشینی، دوچرخه تغییر نگاه زندگی در شهر را نیز تعقیب می‌کند. کم تحرکی و تبعات ناشی از آن به ویژه در بخش بانوان به دلیل مهیا نبودن شرایط استفاده از دوچرخه برای آنها، مشکلی است که زندگی ماشینی به‌وجود آورده است.

او عنوان کرد: ترویج دوچرخه‌سواری برای فراغت یا دوچرخه‌سواری‌های عمومی در مناسبت‌های خاص و روزهای تعطیل در بسیاری از کشورهای دنیا برقرار است و باید شهرداران مناطق برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام دهند.

حناچی با بیان اینکه آمستردام به عنوان شهر دوچرخه شناخته می‌شود و دوچرخه ۴۰ درصد سهم سفرها را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: در تهران اما باید مسیر و اهداف خودمان را تعقیب کنیم و هدف در درجه اول سلامت شهروندان است. همچنین کنترل آلاینده‌ها و نهادینه کردن استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله کار و کاهش ترافیک نیز یا استفاده از دوچرخه امکان پذیر می‌شود.

باز پس‌گیری فضای شهر از سیطره خودرو و تقسیم این فضا بین خودرو و انسان

او در ادامه افزود: باز پس‌گیری فضای شهر از سیطره خودرو و تقسیم این فضا بین خودرو و انسان و بیشتر کردن سهم محیط انسانی هدف ماست و باید با هوشمندی مسیر درست را انتخاب کنیم.

حناچی با بیان اینکه پیوستگی مسیرها در مناطق مختلف در این زمینه مهم است، خطاب به شهرداران مناطق گفت: به‌تازگی دیده ‌شده که برخی از کاندیداهای انتخابات، شعار تهران شهری برای زندگی را انتخاب کردند که البته شعار خوبی است، ولی باید شعار کاملی را انتخاب کنیم که مسئله کیفیت زندگی هم در آن باشد.

شهردار تهران افزود: از دیگر ابعاد دوچرخه کاهش فاصله بین مسئولان و مردم بدون تکلف است. البته سفرای اروپایی از این مسیله  استقبال کردند و مسئولان ما استقبال کمی داشتند.

او ادامه داد: دوچرخه‌سواری می‌تواند برند شهرداری باشد و باید از این فرصت حداکثر استفاده را برای تبدیل آن به حرکتی اجتماعی و پیوستن گروه‌های اجتماعی به این حرکت داشته باشیم.

حناچی اضافه کرد: دوچرخه باید راحت در اختیار مردم قرار بگیرد و  باید بازار تولید داخلی برای این موضوع به‌وجود بیاوریم و از سازندگان حمایت کنیم. باید شرایط را فراهم کنیم که خانواده‌ها از دوچرخه با قیمت مناسب و ارزان استفاده کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه برای استفاده از دوچرخه به سفرهایی پیوسته نیاز داریم، گفت: در کنار هر ایستگاه مترو پارکینگ دوچرخه نیاز داریم و باید این کار انجام شود. پنج کیلومتر سفر با دوچرخه برای یک شهروند کافی است و این نیاز به پیوستگی آن با حمل‌ونقل عمومی دارد.

او در پایان تاکید کرد: دوچرخه‌سواری و استفاده از دوچرخه تا قبل از کرونا شاید به عنوان حرکت نیمه فانتزی بود اکنون اما این حرکت به عنوان راهی برای رعایت فاصله اجتماعی در جهان توصیه می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا