مسکن و ساختمان

چشم انداز صنعت انبوه سازی در سال ۱۴۰۰

کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع انبوه سازی املاک و مسکن حاضر در بازار سرمایه توضیح می دهد.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه، در خصوص صنعت انبوه سازی املاک و مسکن اظهار کرد: قوانین صنعت انبوه سازی متاسفانه بیشتر حامی احتکار کننده محصولات ساختمانی و املاک است. به این علت که مالیات بر عایدی ملک و مسکن وجود ندارد. به همین دلیل تولید و عرضه مسکن و درآمد ناشی از اجاره مسکن عملا در حاشیه قرار گرفته است. بنابراین صنعت انبوه سازی در ملک و مسکن رشد آن چنانی نداشته است.

او ادامه داد: قانون مالیات ها از تولید کننده حمایت نمی کند، بلکه از کسانی حمایت می کند که زمین یا ملکی را می خرند، به امید اینکه قیمت آن بالا رود و از این بابت هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی شود. ما جز معدود کشور هایی هستیم که صنعت انبوه سازی در آن شکل نگرفته و مردم با پس انداز گذشته خود اقدام به خرید مسکن می کنند. در همه کشور ها به این صورت است که در ابتدا یک درصد کمی از قیمت ملک به صورت نقد پرداخت می شود و باقی مانده آن را به شکل اقساط از درآمد های آتی خود پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: اما در کشور ما این مسئله کاملا بر عکس است و مردم باید پس انداز های گذشته خود را جمع کنند و بعد از سال ها جمع آوری پس انداز، می توانند مسکن مورد نیاز خود را تهیه کنند. در واقع مردم پول خود را به دست این محتکران حوزه مسکن می دهند که به صورت دستکاری، قیمت های مسکن را به شدت بالا برده اند.

حقانی نسب در پاسخ به پیش بینی وضعیت آینده انبوه سازی مسکن و املاک در کشور، اظهار کرد: در این خصوص دو نکته وجود دارد. یکی اینکه مجلسی که به تازگی تشکیل شده به انتخابات ریاست جمهوری امیدوار هستند و دیگر اینکه نگاهی که دولت بعدی به مسکن خواهند داشت، چطور خواهد بود. اکنون طرحی در مجلس در حال بررسی است. ممکن است که دولت بعد روی بحث مسکن اجتماعی یا تداوم جهش تولید مسکن اقداماتی را انجام دهد. زیرا صنعت ساخت و ساز و مسکن جز صنایع پیشرو محسوب می شود. با این طرح صنایع مرتبط با آن و تولید مسکن و املاک نیز رونق می گیرد.

وی افزود: در سال گذشته با افزایش قیمت مسکن مواجه بودیم اما حجم معاملات مسکن خیلی رشد نکرده است. با این شرایط به نظر می رسد که صنعت مسکن وارد رکود جدی خواهد شد. به این علت که تقاضای خوبی در این حوزه موجود نیست. به این دلیل که رشد جمعیت و نرخ ازدواج نیز به شدت کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه سرمایه گذاری در این صنعت برای مردم چه مزایایی خواهد داشت، اظهار کرد: سرمایه گذاری در این صنعت یعنی خرید ملک یا واحد مسکونی، برای مردم بسیار پر ریسک است و نباید انتظار داشته باشند که در یک سال آتی سود زیادی از این صنعت کسب کنند. به این علت که متولیان امر به تازگی متوجه شده اند که یکی از پایه های اصلی تورم، افزایش شکاف طبقاتی در همین حوزه ملک و مسکن است. در این خصوص نیز به تازگی بحث مالیات بر عایدی مسکن در حال عملی شدن است. در حوزه خرید و نگهداری و فروش مسکن دچار رکود شدید خواهیم شد.

او در ادامه داد: در کل صنعت معاملات زمین و مسکن رکود شدیدی خواهد داشت. اما شرکت های ساختمانی به دلیل اینکه موجودی کالا و دارایی آن ها که اکثرا زمین است و این شرکت ها افزایش قیمت زمین را نیز شناسایی نکرده اند، شرایط بسیار بدی نخواهند داشت.

حقانی نسب در خصوص صنایع انبوه سازی املاک در بورس، توضیح داد: بخش اعظم صنعت انبوه سازی در خارج از بورس است، زیرا مقیاس های ساختمان سازی کوچک هستند و ساخت و ساز مسکن بیشتر به صورت حقیقی دنبال می شود و بخش کوچکی از آن به صورت حقوقی دنبال می شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که در بورس و فرابورس حضور دارند، نزدیک به ۲۰-۲۵ شرکت هستند و اکثرا شرکت هایی هستند که به نهاد های دولتی و شبه دولتی وابسته اند. به عنوان مثال، نهاد هایی مانند شرکت سرمایه گذاری مسکن که متعلق به بانک مسکن و گروه سرمایه گذاری مسکن است. همچنین، شرکت های سرمایه گذاری مسکن را داریم که قبلا با عنوان سهامی عام شکل گرفته بودند و اشکال خصوصی که در حوزه مسکن وارد بورس شده باشند، نداریم. زیرا بیشتر آن ها به دنبال این هستند که در قالب شخص حقیقی یک مسکنی را بسازند تا بتوانند فرار های مالیاتی داشته باشند.

او در پایان اشاره کرد: این صنعت مبتنی بر دارایی و ارزش جایگزینی و دارایی است. شرکت های این صنعت نیز با توجه به اینکه دارایی های زیادی داشتند، متناسب با شرایط بازار، رشد بالایی را در یک سال اخیر داشتند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا