دانشنامه ساخت و ساز

پارکت کنیم یا سرامیک؟

در زمینه کف پوش ساختمان ها بیش از یک دهه است که موزائیک ها جای خود را به سرامیک ها داده اند و چند سالی است که پارکت نیز به عنوان جایگزینی برای سرامیک مطرح شده است؛ اما از میان پارکت و سرامیک کدام برای یک ساختمان مناسب تر است؟ آیا انتخاب میان این دو تنها به سلیقه شخصی مربوط است یا اینکه این انتخاب باید بر اساس معیارهای کلی انجام شود؟ در اینجا ما قصد داریم با بررسی ویژگی های هر یک از این دو گزینه انتخاب میان آنها را برای شما آسان تر کنیم.

سرامیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آنچه به اسم سرامیک شناخته می شود از گل رس پخته شده در دمای بالا و لعابی از مواد معدنی به نام سرامیک ساخته می شود و در حقیقت تفاوت اساسی آن با کاشی در میزان پخته شدن گل و جنس لعاب آن است. پخته شدن گل سرامیک در دمای بالا و در چند مرحله باعث می شود که مقاومت آن بسیار بالا برود، به نحوی که قابلیت تحمل فشارهای بسیار زیاد را پیدا می کند، البته سرامیک ها در این ویژگی، یعنی مقاومت شان با هم فرق دارند و برخی از آنها مقاوم تر هستند؛ بنابراین یکی از تفاوت های اساسی پارکت و سرامیک در میزان مقاومت و استحکام آنها است. بخش دوم سرامیک، یعنی لعاب آن، نیز ویژگی های مفید دیگری را برای آن به دنبال دارد. لعاب سرامیک ها از موادی به همین نام، یعنی سرامیک، ساخته می شود که یک عایق حرارتی و الکتریکی است و در صنایع مختلفی از جمله در صنعت برق کاربرد دارد؛ این ها از خواص مشترک پارکت و سرامیک هستند و برای کف پوش ساختمان هم مفید اند، چرا که تا حدی از هدر رفتن انرژی ساختمان جلوگیری می کنند. از دیگر مزایای سرامیک نفوذ ناپذیری آن است که باعث می شود جلوی نفوذ آب به کف ساختمان گرفته شود؛ به علاوه این خاصیت سرامیک از نفوذ موادی که ممکن است بر کف ریخته شود، مانند روغن یا هر چیز دیگری، جلوگیری می کند و به راحتی می توان مواد را از روی آن پاک کرد.

پارکت

سرامیک در چه جاهایی کاربرد دارد؟

با توجه به خواصی که برای سرامیک ذکر شد، آن را علاوه بر کف، در نمای خارجی و داخلی ساختمان هم استفاده می کنند. از بین پارکت و سرامیک، سرامیک برای محیط هایی که بیشتر در معرض آلوده شدن یا تحت فشارهای بیشتر هستند مناسب تر است. سرامیک برای محیط های اداری، تجاری و درمانگاه ها بهترین گزینه است، چرا که در این محیط ها رفت و آمد زیاد کف پوشی مستحکم و قابل شستشو را می طلبد. در ساختمان های مسکونی نیز علاوه بر حمام و سرویس بهداشتی، برای کف آشپزخانه ها که فشار زیاد لوازمی مانند یخچال و فریزر را تحمل می کنند و نیاز به محیطی بهداشتی دارند سرامیک بهترین گزینه است و در این مکان ها از بین پارکت و سرامیک باید سرامیک را انتخاب کرد. اما برای پذیرایی و اتاق ها، یا دفاتر اداری که این حساسیت ها کمتر است، آیا پارکت مناسب تر نیست؟

سرامیک

ویژگی های منحصر به فرد پارکت

پارکت و سرامیک هر دو برای کف پذیرایی و اتاق ها مناسب اند ولی پارکت ویژگی هایی دارد که آن را برای این محیط ها در اولویت بالاتری قرار می دهد. سرامیک ها به خاطر جنس و براق بودنشان احساس نظم و تمیزی را در افراد ایجاد می کنند و جلوه ای از مدرن بودن یک ساختمان هستند؛ اما همراه با این حس، احساس سردی و صمیمانه نبودن محیط هم القا می شود. در مقابل، پارکت که از جنس چوب است و رنگ گرمی دارد، فضای محیط را بسیار دلپذیرتر و کلاسیک تر می کند. از دیگر مزایای پارکت این است که به علت عایق حرارتی بودن بالای چوب، دمای کف را چه در فصول گرم و چه در فصول سرد سال، در حد مطلوب نگه می دارد و از این نظر بهتر از سرامیک است. از دیگر تفاوت های اساسی پارکت و سرامیک، میزان لغزنده بودن آنها است؛ سرامیک ها به سبب سطح صیقلی شان، به خصوص هنگامی که کف خیس باشد، لغزندگی بالایی دارند در حالی که پارکت این ایراد را ندارد.

پارکت در چه جاهایی کاربرد دارد؟

پارکت و سرامیک هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند، با این حال پارکت جلوه کلاسیک تری دارد و از این رو برای محیط هایی که نیاز به فضایی آرام و دلنشین تری دارند مناسب تر است. پارکت از آنجایی که از جنس چوب است استحکام سرامیک را ندارد و امکان آسیب دیدن آن بیشتر است؛ همچنین پارکت مانند سرامیک نمی تواند از نفوذ آب جلوگیری کند و امکان خوردگی بالاتری دارد، گرچه با روغن و رنگ می توان جلوی این آسیب را در پارکت گرفت ولی با این وجود هم نفوذ ناپذیری آن به سرامیک نمی رسد. با توجه به این نکات، پارکت برای محیط هایی کم رفت و آمد، به دور از آب و رطوبت و محیط هایی که تحت فشار اجسام سنگین نیستند کاربرد دارد و از این جهت کاربرد آن نسبت به سرامیک محدودتر است. با این وجود اگر محیطی چنین شرایطی را داشته باشد، پارکت می تواند حس و جلوه منحصر به فردی در آنجا ایجاد کند و فضایی آرام و دلنشین فراهم آورد.

پارکت یا سرامیک، کدام بهتر است؟

با توجه به ویژگی هایی که برای پارکت و سرامیک برشمردیم، دیگر می توان انتخاب بهتری بین این دو داشت. سرامیک مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به پارکت دارد و از این رو برای محیط هایی که رفت و آمد زیادی دارند، یا اجسامی با وزن زیاد در آنجا قرار دارد، بهتر هستند. پارکت در این محیط ها خیلی زود آسیب می بیند و باید آن را تعمیر کرد. همچنین برای محیط هایی که آلودگی در آن بیشتر است یا لازم است نکات بهداشتی با حساسیت بیشتری در آنجا در نظر گرفته شوند (مانند آشپزخانه) نیز سرامیک انتخاب بهتری نسبت به پارکت است، چرا که امکان نفوذ آلودگی در آن کمتر و تمیز کردن آن نیز راحت تر است. مورد دیگری که باید در انتخاب بین پارکت و سرامیک در نظر داشت، میزان رطوبت محیط است؛ چوب بسیار به رطوبت حساس است و از این رو پارکت در محیط های مرطوب به سرعت تغییر شکل می دهد و حتی امکان پوسیدن آن هم وجود دارد. با همه این ها پارکت جلوه خاص و کلاسیکی دارد و فضای بسیار دلنشین و صمیمانه ای را ایجاد می کند، بنابراین اگر با توجه به نکات گفته شده، امکان استفاده از آن وجود دارد، پارکت انتخاب بهتری خواهد بود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا