مسکن و ساختمان

نیازمند ایجاد مرجع تخصصی معماری هستیم

یک معمار مشکلات دفاترمعماری را گذشته از چالش‌های درون دفتری همچون مسائل مالی و هزینه‌ای، دغدغه‌های مرتبط با شهر و ساخت‌وساز بیان کرد و گفت: دغدغه‌های مرتبط با ساخت‌وسازهای شهری شامل دو حوزه مسائل کلان و قوانین، مقررات و ضوابط شهری می‌شود.

مهندس علی کرمانیان در پنل بررسی چالش‌های دفاتر معماری ایران در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران، افزود: دغدغه‌های کلان مواردی همچون مسائل شهری، محیط‌زیستی، هویت‌های محلی، احساس تعلق، هویت، حقوق شهروندی، طراحی فضاهای عمومی و سبز، ترافیک و انواع آلودگی‌ها به‌شمار می‌رود که نیازمند چاره‌اندیشی برای افزایش کیفیت محیط شهری هستند.

وی همچنین تاکید کرد: قوانین، مقررات و ضوابط شهری نیز نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی هستند تا بتوان طراحی و اجرای بهتر و اصولی‌تری برای ساختمان‌ها داشت.

مهندس کرمانیان مسائل سیستمی و مکانیزم‌های اداری و سازمانی را یکی دیگر از دغدغه‌های موجود بیان و تصریح کرد: باید هرچه سریع‌تر ناهماهنگی‌ بین سازمان‌های شهرداری و همچنین مشکلات سیستمی شهرداری برطرف شوند.

این معمار ضعف تعامل نیروها در حوزه ساخت‌وساز در ایران را مشکل اصلی در سیستم کلان دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته موضوع ساخت‌وساز با تعامل بین قانون‌گذار، مدیران شهری، مردم شامل سازندگان و سرمایه‌گذاران و متخصصان یا همان دفاتر معماری شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از تعامل درست این چهار بخش، ساخت‌وساز درستی انجام می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، یک نهاد تخصصی‌معماری بین مردم و دانشگاه‌ها ارتباط مستقیم برقرار می‌کند درحالی که ایران فاقد چنین نهادی است.

مهندس کرمانیان پیشنهاد ایجاد یک نهاد مرجع معماری شامل دفاترمعماری، نهاد آموزش معماری و مردم را داد و افزود: سپس باید ارتباط بین این نهاد با مدیریت شهری برقرار شود که امیدواریم مدیریت شهری سریع‌تر به فکر برقراری این ارتباط افتد.

وی یادآور شد: این نهاد مرجع معماری نیز باید رابطه درستی با سیستم معماری و قانون‌گذاری برقرار کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا