مسکن و ساختمان

لزوم نظارت مهندسان طراح به مراحل اجرا و نگهداری ساختمان

یکی از معماران مطرح از جمله چالش‌های دفاتر معماری ایران را نداشتن قدرت عمل مهندسان طراح در مراحل نظارت بر اجرای ساخت‌وساز و نگهداری از ساختمان بیان کرد.

دکتر علی قبادیان در پنل بررسی چالش‌های دفتار معماری ایران در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران، به طراحی دفاتر مهندسی نمره ۱۸ تا ۲۰ داد و گفت: با این حال به اجرای طراحی‌ها و نگهداری از ساختمان‌ها به ترتیب نمره‌های ۱۴ تا ۱۵ و ۱۰ تا ۱۲ می‌دهم.

وی با بیان اینکه کار طراحی در مرحله‌ای که هنوز روی نقشه و لب‌تاپ قرار دارد بسیار زیبا است، تصریح کرد: طراحی‌ها هنگام اجرا با طرح اولیه فاصله دارند به‌ویژه این مسئله در ساختمان‌های دولتی بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا نظارت بر اجرا و کنترل کیفیت مقداری ضعیف است و از ساختمان نیز به خوبی نگهداری نمی‌شود.

دکتر قبادیان تاکید کرد:‌ مهندسان طراح باید امکان این را داشته باشند که بر مراحل اجرا و نگهداری از ساختمان در طول عمر آن نظارت داشته باشند.

این معمار چالش دیگر دفاتر معماری را صرف وقت و انرژی زیاد برای امضای قراردادها و نقد کردن مطالبات خود بیان کرد و افزود: مسائل مالی، پاسخگویی به حقوق پرسنل و تامین هزینه‌های جاری دفاتر معماری از جمله مشکلات قابل توجه این دفاتر به‌شمار می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد: کارفرمایان خصوصی و دولتی سرموقع مطالبات مالی دفاتر معماری ایران را پرداخت کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا