شهر

پیروز حناچی، شهردار تهران:

شهر فروشی انجام نداده ایم

حناچی با اشاره به تراکم فروشی و شهر فروشی، گفت: ما مدعی هستیم که در این حوزه کار بزرگی انجام دادیم وابستگی بودجه شهرداری تهران به ساخت و ساز که معضل ۳۰ سال شهر تهران است ما ادعاها داریم که در حال حاضر روی طرح تفصیلی نشسته ایم یعنی پروانه‌ای خارج از چهارچوب طرح تفصیلی صادر نمی‌شود این ادعای بزرگی است.

پیروز حناچی شهردار تهران در برنامه تهران ۲۰ با اشاره به سه شنبه‌های بدون خودرو، اظهار کرد: این قولی بود که ما داده ایم و امروز هم بنده و همکارانم با دوچرخه به محل کار رفتیم و لازم است تا این موضوع در تهران جای بیفتد، شهری که به خودرو احتیاج دارد دوچرخه هم می‌خواهد.

وی با اشاره به بهسازی تهران برای فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه سواری گفت: هر موضوعی که از جنس کیفیت است اتفاقی شکل نمی‌گیرد بلکه نتیجه ممارست و برنامه‌ریزی است که برای آن انجام می‌شود. چه برای مسیر‌های دوچرخه سواری و چه برای مناسب سازی شهر برای تمام نیازمندان این امر اقدام جدی است.

حناچی تصریح کرد: با پیگیری همکاران خود و شورای شهر تلاش بسیار زیادی را برای این کار در نظر گرفتیم و در حال حاضر در ایستگاه‌های مترو حدود ۱۰۰ پله برقی و آسانسور با هدف مناسب سازی در حال نصب هستند و ایستگاه‌های مترو تا زمانی که مناسب سازی در آن‌ها صورت نگرفته باشد افتتاح نمی‌شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۰۰ کیلومتر در مناطق تهران خط دوچرخه سواری ایجاد شده است، گفت: نکته مهم این است که مسیر دوچرخه سواری توسعه یابد و فردی که از خانه خود خارج می‌شود ترجیح دهد تا از دوچرخه استفاده کند و این یعنی منبع آلودگی و ترافیک کاسته می‌شود و پویش سه شنبه‌های بدون خودرو این هدف را دنبال می‌کند.

وی درباره سهم دوچرخه از حمل و نقل عمومی بیان کرد: در ابتدای این طرح سهم استفاده از دوچرخه چهار دهم درصد بود، دوچرخه را نمی‌توان با مترو مقایسه کرد اکنون سهم دوچرخه‌سواری به هشت دهم درصد رسیده است و بنای ما این است که این سهم به دو درصد افزایش یابد. در بسیاری از کشور‌های اروپایی آمار استفاده از دوچرخه سواری بسیار زیاد است.

حناچی ضمن اشاره به ناوگان حمل و نقل عمومی، ادامه داد: از شهریور سال ۹۶ تاکنون ما ۱۳۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ دستگاه مینی‌بوس وارد کردیم و ۵۰۵ اتوبوس تک‌کابین بازسازی شد و ۲۰ خط سرویس مدرسه تا قبل از کرونا راه اندازی شد و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا کسی به ناوگان تاکسیرانی اضافه شده‌اند و بهره برداری ۳۹ کیلومتر خط مترو و ۳۹ ایستگاه به نتیجه رسیده است و با این احتساب طول خطوط به ۲۵۸ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از ۲۴ رام قطار داشته‌ایم یعنی حدود ۱۶۸ واگن یک طبقه و هفت واگن دو طبقه به بهره‌برداری رسید و ۲۱ رام قطار اورهال شدند همچنین چهار دستگاه قطار دو طبقه و چهار لوکوموتیو هم اورهال شدند در همین راستا افزایش افزایش ۲۰ درصدی حرکت قطار‌ها در این دوره مواجه بوده‌ایم و سرخط قطار‌ها با کاهش مواجه بوده‌اند.

شهردار تهران تصریح کرد: هر ایستگاه مترو که به بهره‌برداری می‌رسد یعنی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار نفر مسافر به استفاده کنندگان از مترو افزوده می‌شود.

حناچی با اشاره به ناوگان اتوبوس‌رانی گفت: در دوران کرونا بحث ورود دو اتوبوس‌های دست دوم مطرح شد، اما به نتیجه نرسید البته باید بدانیم اتوبوس‌های دست دوم خارجی نسبت به اتوبوس‌های نوع ایرانی ارزان‌تر هستند، اما با شرکت ایران خودرو قراردادی برای ۲۵۰ دستگاه اتوبوس بسته‌ایم و تاکنون حدود ۲۰۰ دستگاه تحویل گرفتیم و ۲۵۰ دستگاه دیگر هم در قراردادی جدید تحویل داده خواهند شد.

 وی با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ تاکسی به ناوگان تاکسیرانی افزوده شدند البته درباره ون باید بگویم که آن‌ها وارداتی هستند و در این دوره وارد نشدند البته مینی‌بوس‌هایی را تهیه کرده ایم که از ون‌ها بزرگتر هستند.

حناچی با اشاره به مطالبات شهرداری از دولت برای بحث حمل و نقل عمومی گفت: واقعیت این است که عدد ثابت نیست و هر سال تغییر می‌کند هم دولت سهم خود را خود را می‌پردازد و هم مصرف استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود و به همین دلیل عدد ثابت نیست البته به طور متوسط هرسال دولت ۸۰۰ میلیارد سهم در حوزه حمل و نقل عمومی دارد.

شهردار تهران ادامه داد: البته بخشی هم از محل صرفه‌جویی در سوخت است که ما آن را از وزارت نیرو دریافت می‌کنیم البته باید به این نکته توجه کنیم که بدهی‌های دولت به شهرداری تنها در حوزه حمل و نقل عمومی نیست.

شهردار تهران درباره طرح ممیزی تصریح کرد: موظف هستیم تا هر ۱۰ سال یکبار این کار را انجام دهیم و امثال این کار از پلاک‌های تجاری و اداری آغاز شده است و به پلاک‌های مسکونی رسید حدود یک میلیون ملک در تهران وجود دارد و چیزی حدود ۳ میلیون واحد مسکونی در تهران شناسایی شده است که همکاران من به تک تک آن‌ها مراجعه می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به ساختمان های نا ایمن، گفت: بسیاری از ساختمان‌های تهران زمانی ساخته شدند که بسیاری از استانداردها هنوز تدوین نشده بودند و حتی تجهیزاتی برای اطفاء حریق هم در ساختمان‌ها نصب نشده بود اما در حال حاضر این ساختمان‌ها در آتش نشانی شناسایی می‌شوند.

حناچی افزود: در گذشته بحث این بود تا اطلاعات ساختمان های نا ایمن در اختیار همه قرار گیرد اما می‌گویم نیازی نیست که همه این اطلاعات را بدانند بلکه فردی که صاحب این ملک نا ایمن است باید در جریان نا ایمن بودن باشد.

شهردار تهران گفت: ما به مالکان می‌گوییم که خانه آنها به چه دلیل نا ایمن است ساختمان پلاسکو و سینا اطهر با یکدیگر تفاوت داشتند پلاسکو با توجه به قدمتش به خوبی توانست در مقابل آتش دوام بیاورد و دو ساعت در آتش سوخت و در ساختمان سینا اطهر هم خلاء هایی وجود داشت آن هم به دلیل خلاء قانونی بود که در گذشته وجود داشته است.

شهردار تهران با بیان اینکه ما برای اصلاح این قانون لایحه پیشنهاد داده‌ایم، گفت: خوشبختانه کمیسیون مربوطه مجلس هم در حال پیگیری این موضوع است اگر ساختمان ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

حناچی تصریح کرد: با حمایت دادستانی نسبت به بهره‌برداری ساختمان‌های پررفت آمدی که خطر دارند نظارت داریم و خوشبختانه دادستانی تهران از این موضوع حمایت می‌کند و با ساختمان های پر رفت و آمد که نا ایمن هستند تذکر داده می‌شود و جلوی بهره برداری از ساختمان پر رفت و آمد نا ایمن گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه با حکم کلی نمی توان مقابل ساختمان های نا ایمن ایستاد، گفت: ممکن است نا ایمن بودن ساختمان به دلیل خلاء قانونی یا نبود استانداردهای متعدد باشد که خیلی از آنها قابل اصلاح هستند و بسیاری از آنها مانند مقررات ملی هم قابلیت اصلاح ندارند.

حدود ۷۰ درصد بودجه عمومی شهرداری متعلق به حمل و نقل عمومی است

شهردار تهران با اشاره به بودجه پایتخت، اظهار کرد: بودجه امسال ما ۳۰ هزار میلیارد بود و بودجه سال آینده با پیشنهاد ۴۷ هزار میلیارد تومانی به شورای شهر تهران رفته است و تفکیک مصارف اختصاصی و عمومی از ویژگی‌های این بودجه است همچنین درجه بار مالی در تبصره های بودجه برای اولین بار صورت گرفته و تعریف ساز و کار ویژه مشارکت بخش خصوصی در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: اصلاح عناوین کدهای بودجه در جهت شفاف سازی آن صورت گرفته است و خوشبختانه با توجه به دستورالعمل وزارت کشور تلاش کردیم تا مطابق با آن برای بودجه خود عمل کنیم و در حال حاضر بودجه در شورای شهر بررسی می‌شود و برخی از درآمدها تصویب شده و موارد دیگر آن مورد بررسی است.

وی گفت: فکر می‌کنم که بودجه با کاهش حدود هزار میلیاردی به تصویب رسیده است حدود ۷۰ درصد بودجه عمومی ما متعلق به حمل و نقل عمومی است در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد برای اتوبوسرانی، ۵۰۰ میلیارد برای قطعات مترو و ۵۰۰ میلیارد برای قطعات اتوبوسرانی، ۵ هزار میلیارد برای مترو در نظر گرفتیم البته این‌ها مجموع اعتبارات به اوراق مشارکت هستند و جمعاً در سال ۹۹ حدود ۸ هزار میلیارد برای حوزه حمل و نقل عمومی بودجه تصویب شد.

حناچی با اشاره به هزینه‌های کرونا، گفت: ماهیانه ۱۰۰ میلیارد تومان این بیماری به هزینه‌های ما اضافه کرده است از سوی دیگر مجموعه‌های ورزشی ما و برج میلاد تعطیل هستند و حمل و نقل عمومی ما در حال حاضر نزدیک به یک سوم ظرفیت اصلی خود درگیر هستند.

شهردار تهران تصریح کرد: کرونا برای تمام شهرداری‌ها افزایش هزینه و کاهش درآمد داشته است در دنیا هم با این مشکل مواجه بوده اند تلاش زیادی کرده‌ایم ما فشار مضاعفی را در آرامستان ها تجربه کردیم و باید از تطهیر کنندگانی که در بهشت زهرا تا دو برابر ظرفیت عادی مشغول به کار بودند تشکر ویژه کنم.

حناچی با اشاره به تراکم فروشی و شهر فروشی، گفت: ما مدعی هستیم که در این حوزه کار بزرگی انجام دادیم وابستگی بودجه شهرداری تهران به ساخت و ساز که معضل ۳۰ سال شهر تهران است ما ادعاها داریم که در حال حاضر روی طرح تفصیلی نشسته ایم یعنی پروانه‌ای خارج از چهارچوب طرح تفصیلی صادر نمی‌شود این ادعای بزرگی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را مدنظر قرار دهیم باید با متراژ پروانه‌های صادره در سال ۹۹ بررسی کنیم من می‌گویم نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد کاهش صدور پروانه داشته‌ایم و ما در حال حاضر پروانه‌ای خارج از ضوابط صادر نمی‌کنیم.

حناچی تصریح کرد: تهران به دو قطب تبدیل شده بود در حال حاضر بخش‌های شمالی متعادل شده است و در مناطقی مانند ۱۵، ۱۹ و ۲۰ حجم ساخت و ساز افزایش یافته و این به عدالت ساخت و ساز در شهر کمک می‌کند.

حناچی با اشاره به دستفروشان گفت: ما به همکاران خود گفته ایم که فضایی را برای دست فروشان به وجود آورند و در حال حاضر تعداد میادین میوه و تره بار افزایش یافته و حدود ۳۰ درصد در کاهش هزینه های مردم تاثیر گذار است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا