حمل و نقل

توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص اظهارات حریرچی

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اظهارات ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور مبنی بر سوار نکردن او در یکی از پروازها توسط شرکت هواپیمایی مربوطه آن هم به دلیل پربودن ۷۵ درصد از صندلی های آن پرواز، مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کرد.

به گزارش سه شنبه شب صما، در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون عدم رعایت حداکثر ۶۰درصد ظرفیت پذیرش مسافر، آمده است: ضمن تشکر از زحمات آقای حریرچی و همکاران ایشان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، ذکر این نکته ضروری است که از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور به جهت اینکه مسوولیت مدیریت و برنامه ریزی برای مقابله با ویروس کرونا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور واگذار شد، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی سیاست گذاری در صنعت حمل و نقل کشور در کنار تمامی ارگانها خود را مکلف و مقید دانست تا در جهت حفظ سلامت شهروندان از تمام توان خود در جهت مقابله با این بحران استفاده کند.

سازمان هواپیمایی کشوری از اظهارات ایشان در یک برنامه تلویزیونی اینگونه برداشت کرده است که ایشان از قبل بلیتی تهیه نکرده و همانند مسافران عادی قصد تهیه بلیت و سوار شدن به هواپیما را داشتند اما ظاهرا به جهت تکمیل ظرفیت پرواز، شرکت هواپیمایی مربوطه از سوار کردن ایشان امتناع کرده است.

به طور حتم سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را بررسی و لیست مسافران آن پرواز را از شرکت هواپیمایی مربوطه مطالبه خواهد کرد و چنانچه آن شرکت براساس تکمیل ظرفیت ۶۰ درصد ایشان را نپذیرفتند، در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی از آقای حریرچی دعوت خواهیم کرد تا از عوامل این شرکت هواپیمایی به جهت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری تقدیر و تشکر لازم به عمل آید. اما چنانچه براساس مطالب ایشان تعداد ظرفیت پرواز بیش از ۷۵ درصد بوده است قطعا طبق روال گذشته با متخلفین برخورد خواهد شد و نتیجه را به اطلاع ایشان و عموم خواهیم رساند.

حال باید توجه داشت که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، با همراهی شرکت های هواپیمایی و اقدامات صورت گرفته، اکنون صنعت هوانوردی تنها یکی از شقوق حمل و نقل در کشور به شمار می رود که به طور جدی رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را در دستور کار قرار داده و با جدیت تمام به اجرای دستورالعمل ها همت گمارده است تا بدان جا که فارغ از اینکه در عرصه بین المللی شرکتهای هواپیمایی نسبت به استفاده ۱۰۰درصدی و یا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پروازها چه عقیده تخصصی و فنی دارند و در عمل چگونه است، امروز بحث استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت با همکاری شرکتهای هواپیمایی در پروازها به یک فرهنگ و خواست عمومی تبدیل شده است. یعنی اگر شرکتی بخواهد محدودیت ۶۰ درصدی را رعایت نکند مسافران آن را نمی پذیرند و نکته حائز اهمیت، همراهی و هماهنگ بودن شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری در اجرای فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت علی رغم تحریم ها، محدودیت ها و مشکلات عدیده اقتصادی که در این صنعت وجود دارد. که از همین جا از شرکت های هواپیمایی بابت این هماهنگی و همراهی قدردانی می‌کنیم.

همچنین لازم به ذکر است، به صورت مستمر بازرسی های لازم توسط دفاتر تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری از پروازها به عمل آمده و در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد و مجازات های لازم صورت گرفته است که مصداق این امر لغو مجوز پرواز برخی مسیرهای شرکت های هواپیمایی در ماههای گذشته بوده که گزارش آن به اطلاع عموم رسانده شد.

زنجیره صنعت حمل و نقل هوایی کشور با محوریت و مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری با اجرای صحیح دستورالعملها و پروتکل های بهداشتی در جهت حفظ سلامت شهروندان فعالیت می نمایند لیکن ایکاش این فشارها و حساسیت ها در سایر شقوق حمل ونقل نیز اعمال می شد که برای تایید این امر می توان سری به متروی تهران زده و با یک محاسبه سرانگشتی دریافت که یک شهروند روزانه به طور متوسط یک ساعت در مترو به سر می برد که تقریبا به اندازه یک سفر هوایی است اما با چه میزان ظرفیت و با رعایت کدام فاصله گذاری اجتماعی و آیا در حمل و نقل بین شهری نیز واقعا پروتکل ها رعایت می شود؟

در پایان مجددا از کلیه شرکتهای هواپیمایی که در اجرای دستورالعمل استفاده از حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش مسافر با سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد مرکزی مقابله با کرونا همکاری و همراهی داشته اند قدردانی می کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا