حمل و نقل

ناسا با هلیکوپتر «نبوغ» به بررسی سطح مریخ می‌پردازد

این هلیکوپتر چند ماه پرواز خواهد داشت و نخستین پرواز یک هواگرد بر روی جهانی دیگر خواهد بود

این هفته، هفته‌ای بزرگ برای ناسا و مریخ بود و مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) بر روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. یکی از تجربیات جالب‌تری که استقامت با خود به سطح مریخ برده است هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) است. گام نخست در تلاش برای به پرواز در آوردن «نبوغ» بر روی سطح مریخ استقرار این هلیکوپتر از روی این مریخنورد و برقرار کردن تماس آن به کره زمین است.

به گزارش صما و به نقل از اسلش‌گیر، «نبوغ» این هفته با زمین تماس برقرار کرد تا به این ترتیب اپراتورهای کنترل‌کننده در ناسا خاطرجمع شوند که از فرود هولناک هفت دقیقه‌ای در بخش زیرین «استقامت» جان سالم به در برده است. استقامت در ۱۸ فوریه روی مریخ فرود آمد، و هر دوی آنها بیدار و در تماس با کنترل‌کننده‌ها در روی کره زمین هستند. کنترل‌کننده‌ها در JPL در ساعت ۶:۳۰ شب جمعه به وقت شرق آمریکا از طریق مدارگرد رنسانس مریخ (Mars Reconnaissance ) یک داون‌لینک دریافت کردند که نشانگر این بود که نبوغ و ایستگاه پایه آن هر دو به صورت نرمال عمل می‌کنند.

تیم کانهام، سرپرست عملیاتهای هلیکوپتر مریخنورد نبوغ در JPL روز جمعه گفت که قدم بعدی این تیم شارژ کردن باتریهای هلیکوپتر در روز شنبه بود. در این روز (۲۰ فوریه)، رویه شارژ شش باتری لیتیوم یونی تا حدود ۳۰ درصد ظرفیت کاملشان انجام شد.

داده‌ها پس از رسیدن به این سطح از شارژ به زمین مخابره می‌شوند تا تا دانشمندان بتوانند مشخص کنند که جلسات بعدی شارژ باتری به چه صوتری ادامه یابد. هدف آن است که باتری‌های هلیکوپتر تا در طی چند روز آتی حدود ۳۵ درصد شارژ شوند و جلسات شارژ هفتگی انجام شود تا هلیکوپتر گرم بماند.

ناسا

در حال حاضر «استقامت» توان مورد نیاز «نبوغ» را تامین می‌کند، ولی به محض اینکه بر روی سط مریخ مستقر شود از پنل‌های خورشیدی خود استفاده خواهد کرد. کنترل ماموریت می‌گوید که پس از آنکه استقامت نبوغ را مستقر کند، این هلیکوپتر یک پنجره پرواز آزمایشی ۳۰ روز مریخی خواهد داشت که بر روی زمین معادل با ۳۱ روز می‌شود. این هلیکوپتر چند ماه پرواز خواهد داشت و نخستین پرواز یک هواگرد بر روی جهانی دیگر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا