مسکن و ساختمان

رییس کانون انبوه سازان مطرح کرد:

آپارتمان آماده ارزانتر از واحد در دست ساخت

 رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون قیمت مصالح ساختمانی حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است، گفت: با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و به هم خوردن زنجیره عرضه و تقاضا، هم اکنون واحدهای آماده با قیمت به مراتب کمتر از هزینه واحدهای در حال ساخت به فروش می رسد.

به گزارش صما، جمشید برزگر اظهار کرد: در حال حاضر بازار مسکن در رکود به سر می برد که سه علت اصلی آن نوسانات بازار ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم توان متقاضیان است. در واقع زنجیره عرضه و تقاضا به هم خورده و چشم اندازی برای این بازار حتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری نمی توان متصور بود.

وی افزود: اغلب معاملات در بازار مسکن از نوع تبدیل است. اما هم اکنون کسی نمی تواند ملک خود را بفروشد و آن را به واحد مرغوبتر تبدیل کند. این مساله بخش ساخت و ساز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رییس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه ۹۷ درصد مصالح مصرفی صنعت ساختمان در داخل کشور تولید می شود گفت: چرا با وجود خودکفایی در بخش نهاده های ساختمانی، قیمت مصالح از بازار ارز تاثیر می گیرد؟ از سال ۱۳۹۶ تا کنون قیمت مصالح تقریبا ۱۰ برابر شده است. به طور مثال میلگرد کیلویی ۱۲۰۰ تومان بوده که هم اکنون ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان شده است. ورق آهن نیز از ۱۶۰۰ تومان به ۲۲ تا ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

برزگر تصریح کرد: در مقطع فعلی متقاضیان می توانند با قیمتهایی به مراتب پایین تر از نرخ تمام شده ساخت، مسکن تهیه کنند. بنابراین انگیزه ای برای تولید مسکن باقی نمی ماند و تاثیر رکود ساخت و ساز در آینده خود را به شکل رشد قیمتها نشان می دهد. بجز قیمت مصالح که رشد عجیب و غریبی داشته، هزینه دستگاههای خدماتی مثل شهرداریها و نظام مهندسی نیز با رشد مواجه شده است. طبق محاسبات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قیمت هر متر مربع مسکن را هزینه های بالاسری تشکیل می دهد.

وی با انتقاد از ابهامات متعدد در قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: به اعتقاد من پروژه مسکن ملی به جایی نمی رسد و به نوعی سر کار گذاشتن مردم است. تنها امتیاز این طرح واگذاری زمین با اقساط ۱۰ ساله است. اما فقط ۱۰۰ میلیون تومان وام با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می کنند که کسی نمی تواند با این پول صاحب خانه شود. متقاضیان باید ظرف ۲۴ ماه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بپردازند. کدام یک از اقشار پایین و حتی متوسط توان این را دارد که هر ۴ تا ۵ ماه بیش از ۴۰ میلیون تومان تهیه کند؟

رییس کانون انبوه سازان خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر تجربیات تلخ و شیرین توام بود. به اعتقاد من باید جنبه مثبت پروژه مسکن مهر تقویت می شد و همان طرح ادامه پیدا می کرد.

برزگر درباره پیش بینی از بازار مسکن در ماههای پیش رو گفت: با توجه به ابهامات اقتصاد کلان و نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار ارز نمی توان هیچ نوع پیش بینی از وضعیت آینده بخش مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری ارایه داد. راهکار اصلی این است که ثبات اقتصادی ایجاد شود و تولید مسکن افزایش یابد تا در آینده مجددا با نوسان قیمت مواجه نشویم.

قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان

بنابراین گزارش، دی ماه امسال متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان می‌دهد. گزارش بهمن ماه هنوز ارایه نشده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا