دانشنامه ساخت و ساز

تفاوت اسپلیت با کولر گازی

اسپلیت یا کولر گازی کدام را در تابستان برای خنک کننده خانه استفاده کنیم؟ تفاوت اسپلیت با کولر گازی در چیست؟ این دو سؤال از متداول ترین سؤال‌هایی است که مشتریان در حین خرید کولر گازی و اسپلیت از فروشندگان می‌پرسند. برای این که انتخاب درستی داشته باشید این مقاله را از دست ندهید.

اسپلیت

کولر گازی چیست

کولرهای گازی یک نوع دستگاه به حساب می‌آیند. ممکن است کولرهای گازی دو تکه یا یک تکه باشند که در این صورت برای نصب هر مدل باید مراحل نصب همان مدل را دنبال کنید. در خصوص ویژگی‌هایی که کولر گازی دارد این است که تهویه مطبوع محیط را انجام می‌دهد، سیستم مدیریت رطوبت محیط را داراست و می‌تواند فضای تحت کنترل خود را ضدعفونی و عاری از هر گونه باکتری و قارچ کند. در نصب کولرهای گازی باید احتیاط کرد چرا که این مدل کولر بسیار حساس است و اگر در نصب دستگاه قطعه ای شکسته شود باید هزینه ی زیادی را متقبل شوید. این در حالی است که برای سرویس کولر گازی نیز باید همین نکات در نظر گرفته شود.

 

اسپلیت چیست

در زبان لاتین اسپلیت را به این صورت می‌نویسند Split که بعضی از افراد اسپیلت تلفظ می‌کنند. اگر بخواهیم اسپلیت را معرفی کنیم باید گفت این دستگاه یک سیستم سرمایشی است که در فضاهای بزرگ و کوچک در مدل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اسپلیت به چه صورت هوا را خنک می‌کنند؟ وقتی هوای گرم موجود در محیط توسط فن‌های پر قدرتمند کولر گازی وارد اسپلیت می‌شود، در بخش کمپرسور تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دمای هوای گرم گرفته می‌شود. در پایان دمای هوای گرم کاهش پیدا می‌کند و هوای سرد توسط کانال به محیط هدایت داده می‌شود. دستگاه تا زمانی این کار را انجام می‌دهد که محیط به دمایی که از قبل توسط برنامه نویس به ترموستات دستگاه داده شده است، برسد. در این حالت کولر دمای محیط را کنترل کرده و نمی‌گذارد هوای محیط نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد. برای این که از کولرهای گازی در بیشتر مناطق استفاده کنند این دستگاه را در انواع مختلفی روانه بازار کرده اند که مردم بتوانند از امکانات دستگاه بهره مند شوند. هر کدام از مدل‌ها و برندهای کولرهای گازی دارای اجزای زیر است. چرا که نیاز است با این اجزا هوای گرم به هوای سرد و خنک تبدیل شود:

  • فن کولر گازی
  • کمپرسور برای سیستم سرمایشی
  • کویل کولر
  • شیر انبساط دستگاه سرمایشی
  • واحد کنترل کولر

 

انواع اسپلیت

کولر گازی‌ها در مدل‌های زیادی طراحی شده اند چه بسا که هر کمپانی نیز با توجه به استراتژی که برای طراحی و ساخت این دستگاه پیاده سازی کرده است، خود کمپانی نیز در مدل‌های مختلف با طرح‌های زیبا کولرهای گازی مدل اسپلیت را روانه بازار کرده اند. انواع کولرهای گازی اسپلیت که بسیار در نگاه مردم پر استفاده بوده اند عبارتند از:

  1. Multi Split
  2. داکت Split
  3. مدل پرتال پنجره ای
  4. مدل ایستاده سقفی و زمینی

 

مزایای اسپلیت

کولرهای اسپلیت در مقابل کولرهای داکت اسپلیت مزایای دارند که ما قرار است در اینجا آنها را بررسی کنیم. البته هر دو دستگاه از خانواده کولرهای گازی هستند اما ما قرار است فقط به مزایای دستگاه‌ها بپردازیم.

  1. داکت اسپلیت‌ها معمولاً به صورت یکنواخت سرما و گرما را به محیط هدایت می‌کنند.
  2. این امکان وجود دارد که تا ۱۵ متر بین بخش داخلی و خارجی کولر گازی لوله کشی انجام شود.
  3. آلودگی محیط با نصب این مدل‌های کولر کمتر می‌شود.
  4. در هزینه‌های اضافه نیز صرفه جویی می‌شود.
  5. هزینه ی بسیار پایینی دارد به نسبت سایر دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی
  6. فضای کمتری توسط کولر در محیط اشغال می‌شود.
  7. محیط عاری از هر گونه باکتری است.
  8. داشتن فیلترهای هوا برای ضد عفونی کردن هوا
  9. در ابعاد و اندازه‌های مختلف برای استفاده در مکان‌های مختلف
  10. هیچ گونه ویروسی در محیط وجود نخواهد داشت و از نظر سلامتی هوا تهویه شده است.

اسپلیت

معایب اسپلیت

هنگامی‌که از کولر‌های گازی اسپلیت استفاده می‌کنید در مقابل به امکانات آن بیشتر توجه می‌کنید. در واقع با بررسی ویژگی‌های کولر نسبت به دستگاه انتظاراتی خواهید داشت. مثلاً شما وقتی کولر گازی را جایگزین کولرهای آبی کرده اید از کولرهای گازی این انتظار را داشتید که مصرف آب نداشته باشند. درست است که مصرف آبی ندارند اما در مقابل مصرف انرژی برق آنها بسیار زیاد است به جز مدل اینورتر. در حالت دیگر بازدهی هوای سرد با کولرهای بسیار بالا است اما ممکن است باعث بیماری‌های زیادی شود چرا که رطوبت بالا خود عامل سرماخوردگی است. از طرف دیگر گرد و غبار اگر بر روی پوشال‌ها قرار بگیرد خود عامل بیماری‌های تنفسی و باعث حساسیت‌های پوستی می‌شود. هزینه ی کولرهای گازی اسپلیت بیشتر است و می‌توان گفت یکی از معایب این دستگاه است. همچنین سرو صدای که از دستگاه به گوش افراد می‌رسد کمی‌ناراحت کننده است.

 

داکت اسپلیت چیست

کولرهای داکت اسپلیت به کولرهای کانالی معروف هستند. در دنیایی که فناوری حرف اول را می‌زند باید تمام تجهیزات با فناوری‌های نوین تولید شوند. کولرهای گازی داکت اسپلیت نیز یکی از انواع کولرهای گازی اسپلیت است که بسیار پرکاربرد می‌باشد. بهترین نوع کولرهای گازی در مدل اسپلیت همین داکت اسپلیت می‌باشد. حتماً خیلی از شما شنیده اید بهترین کولر گازی مدل اینورتر است چرا که علاوه بر مصرف انرژی کم اما بازدهی بسیار بالا دارد و سر و صدای دستگاه به نسبت دیگر مدل‌های کولر گازی بسیار کم صدا هستند. بیشتر مدل‌های کولر گازی اسپلیت دارای ویژگی تهویه مطبوع هستند حال شاید چند مدل از کولرها این ویژگی را نداشته باشند و یا اینکه امکانات زیادی را به شما ارائه ندهند. اما در مقایسه با کولر‌های آبی می‌توان گفت کولرهای گازی امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما می‌گذارند در حالی که کولرهای آبی فقط محیطی رطوبت دار ایجاد می‌کنند. اما کولرهای گازی داکت اسپلیت در دو مدل طراحی و وارد بازار شده اند بیشتر شما با این دو مدل آشنا هستید.

  • اینورتر
  • معمولی

 

تفاوت بین داکت اسپلیت اینورتر و معمولی در چیست

بعد از اینکه کولرهای گازی اسپلیت روانه بازار شد تا مدتی مردم از این مدل کولرها استفاده می‌کردند و برای خرید آنها راضی بودند. اما مدتی نگذشت که مشتریان به صدای دستگاه واکنش نشان دادن و عده ای دیگر نیز به میزان مصرف برق انرژی این دستگاه انتقادهایی کردند. از این رو کمپانی کولرهای گازی دست به کار شد و مدلی جدید از کولرهای گازی داکت اسپلیت را در بازار به فروش رساند. این کولرها کم مصرف تر و صدای کمتری را نیز ایجاد می‌کردند. کولرهای گازی اینورتر و معمولی دو مدل از جدید از کولرهای گازی داکت اسپلیت هستند. تفاوت‌هایی که بین این دو کولر داکت اسپلیت وجود دارد در مصرف انرژی است. همچنین سرو صدای دستگاه در مدل اینورتر کمتر از مدل معمولی است. با این حال بیشتر مشتریان مدل اینورتر را خریداری می‌کنند. چرا که سرعت دستگاه در حال تغییر است اما در مدل معمولی ما سرعتی ثابت برای کولر در نظر گرفته ایم. در خصوص هزینه و سرویس دهی نیز بیشتر مدل اینورتر در میان مشتریان محبوب است چرا که هم هزینه ی کم دارد و هم اینکه بازدهی هوا به محیط بسیار بالا است.

 

تفاوت اسپلیت با کولر گازی

خیلی از افراد که به سیستم‌های سرمایشی اهمیت می‌دهند با واژه اسپلیت و کولر گازی زیاد برخورد داشته اند. خیلی از این افرادی اسپلیت و کولرهای گازی را به عنوان یک دستگاه می‌شناسند. اما اصلاً اینطور نیست چرا که کولر اسپلیت یکی از انواع کولرهای گازی است. اما چه تفاوتی بین این دو کولر وجود دارد؟ اسپلیت‌ها دو تکه هستند در حالی که کولرهای گازی یک تکه نیز دارند.

کولرهای گازی بسیار سر و صدا می‌کنند و مشتریان از این بابت بسیار ناراضی هستند. بعضی از کولرهای گازی نمی‌توانند دمای محیط را کنترل کنند و این یکی از معایب این دستگاه به شمار می‌آید. همچنین برای تهویه مطبوع بیشتر افراد کولرهای اسپلیت را انتخاب می‌کنند. اسپلیت‌ها دارای دو بخش هستند یونیت داخلی و خارجی. از نظر قیمت نیز اسپلیت‌ها گران تر از کولرهای گازی هستند. اما بعضی از مدل‌های کولر گازی نیز ارزان تر می‌باشند.

 

تفاوت اسپلیت با کولر آبی

مدل اینورتر در مقایسه با مدل‌های کولرگازی موجود در بازار بسیار کم مصرف هستند. این در حالی است که خیلی از افراد به خاطر مصرف بالای کولرهای گازی، کولرهای آبی را جایگزین سیستم سرمایشی منزل خود کردند. اما بد نیست که بدانید کولرهای اسپلیت دارای سیستم تهویه مطبوع هستند. علاوه بر آن شما می‌توانید از سیستم گرمایشی دستگاه نیز استفاده کنید. این در حالی است که کولر آبی فقط محیط را رطوبت دهی می‌کند و قابلیت گرمایش را ندارد. بنابراین از نظر هزینه به نسبت کولر‌های گازی کم هزینه تر هستند. اما کولرهای گازی محیط را ضدعفونی می‌کنند و دارای سیستم فیلتراسیون هوا هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا