دانشنامه ساخت و ساز

معرفی کلایمر مکانیکی و کاربرد آن

‍دستگاه بالابر نفربر که در ایران تحت نام کلایمر مکانیکی (Climber) بیشتر شهرت یافته است در واقع نوعی از تجهیزات دسترسی (Access Equipment) به نمای ساختمان‌های بلندمرتبه، سدها، پلها، سیلوها، مخازن نفت و … بوده که بمنظور تعمیر و نگهداری، نظافت، نقاشی، نصب کامپوزیت پنل و بطورکلی بازسازی و نماسازی (Maintenance) سازه‌های بلندمرتبه که امکان دسترسی به آنها دشوار می‌باشد که در مدلهای دستی و برقی طراحی می‌گردد.

کلایمر مکانیکی

کاربرد کاتیمر

کلایمر مکانیکی عمدتا برای نماکاری و سیمانکاری در کارهای ساختمانی و نماشویی در ساختمان هایی با ارتفاع پایین مورد استفاده قرار می گیرد. ست کلایمر مکانیکی نیز از قسمت های مختلف تشکیل شده است که عبارتند از: ?وینچ کلایمر مکانیکی ?کابین یا پلت فورمز ?سیم بکسل ?سازه های مهار کننده بالای ساختمان.

کلایمر مکانیکی

مزایای استفاده از کلایمر مکانیکی

۱- بهترین جایگزین برای داربستهای فلزی در کارهای ساختمانی و صنعتی. در کارهای ساختمانی برای انجام عملیات ساختمانی از داربستهایی فلزی بهره می برند که دارای مشکلات مختلفی بوده و از نظر امنیت جانی برای کاربران بسیار ضعیف می باشند و همچنین هزینه مالی سنگینی به کارفرماها تحمیل می کنند و سرعت پیشرفت پروژه را کاهش می دهند. در حال که کلایمرها تمامی مشکلات فوق را مرتفع می نمایند.

۲- افزایش ضریب امنیت جانی کاربران و احساس آرامش برای کاربران. در این دستگاه از شش سیستم امنیتی مختلفی بهره برده شده است . این سیستم های امنیتی در مواقع اضطراری می توانند از سقوط دستگاه جلوگیری نمایند. علاوه بر سیستم های مختلف امنیتی که بر روی کابل اصلی دستگاه عمل می نمایند، یک کابل امنیتی مستقل نیز در دستگاه استفاده شده است که همواره توسط یک سیستم ترمز موازی (block stop) قفل می باشد و در مواقع امنیتی که هیچ کدام از سیستم های موجود( سیستم ترمز پاراشوت- ترمز کمانی- ترمز لنتی) در عمل ننمایند وارد عمل شده و کل مجموعه را قفل می نماید. همچنین سیتسم دیگری بر روی دستگاه سوار شده است که با افزایش وزن سازه، باعث افزایش اطمینان و فشردگی سیم بکسل و در نتیجه افزایش ضریب ایمنی دستگاه می گردد.

۳- توجیه اقتصادی بسیار مناسب. قیمت تمام شده نصب و اجرای کلایمر در مقایسه با داربست پایین می باشد.

۴- افزایش سرعت پیشرفت کاری به دلیل عدم وجود محدودیت های مختلف که در داربست های فلزی وجود دارد مانند جابه جایی تخته و…

۵- عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص برای نصب و راه اندازی های متعدد و استفاده.

۶- سهولت نصب و راه اندازی و حمل و نقل. کلیه قسمت های دستگاه توسط پیچ و مهره بهم متصل می گردند در نتیجه به راحتی قابلیت مونتاژ و دمونتاز را دارد.

کلایمر مکانیکی

قسمتهای مختلف ست کلایمر مکانیکی

۱. وینچ کلایمر مکانیکی. در یک ست دستگاه دو عدد وینچ کلایمر مکانیکی نصب می گردد. این دستگاه دارای تکنولوژی بسیار بالایی بوده و در داخل آن از سیستم های مختلف امنیتی استفاده شده است که عبارتند از: استفاده از دو عدد سیم بکسل هسته فولادی، یکی بعنوان کابل حمل کننده و دیگری بعنوان کابل امنیتی، جهت افزایش ضریب ایمنی بالابر بکار رفته شده است. بدلیل استفاده از سیستم لنت ترمز در بالابر، بالابر می تواند در هر ارتفاعی به صورت ثابت باقی بماند. وینچ کلایمر مجهز به تکنولوژی ترمز موازی ( Block Stop ) است. وینچ مکانیکی دارای ترمز کمانی V شکل بوده که با افزایش وزن مجموعه ضریب ایمنی را افزایش می دهد. وینچ کلایمر دارای سیستم ترمز گریز از مرکز است. کلایمر دارای سیستم افزایش دهنده اطمینان با افزایش بار می باشد.

۲. سیم بکسل ها. در یک ست دستگاه ۴ عدد سیم بکسل نمره ۸ هسته فولادی نسبت به ارتفاع ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. کابین یا پلت فورم مدولار. طول کابین مورد استفاده در کلایمر مکانیکی ۶ متر است که از سه پارت ۲ متری تشکیل شده است که توسط پیچ و مهره بهم متصل شده اند در نتیجه طول کابین می تواند کم و زیاد گردد. همچنین این کابین قابلیت دمونتاژ را برای حمل و نقل آسان و ارزان را دارد.

۴. سازه های مهار کننده بالای ساختمان. این سازه ها برای تحمل وزن کابین طراحی و ساخت شده اند و در بالای ساختمان قرار می گیرند. این سازه ها نیز برای حمل و نقل آسان قابلیت دمونتاژ و مونتاژ را دارند. برای تحمل وزن کابین از وزنه های تعادل که بلوک های بتنی می باشند بر روی قفسه این سازه استفاده می گردد. همجنین این سازه ها متحرک بوده و با استفاده از چرخ های زیرین آن می توانند در جهت عرض ساختمان حرکت میکنند.

 

معرفی برخی از فورشندگان و اجاره  دهنده کلایمر در ایران

  • شرکت نما لوتوس
  • کفسابی تهران
  • سازه گستران
  •  

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا