دانشنامه ساخت و ساز

جزئیات کفسازی – قسمت اول

الف)کف سازی بر روی خاک:

در مورد کف سازی بر روی خاک دو مسأله مهم را باید در نظر گرفت، یکی احتمال ناپایداری خاک زیرین (این مسأله موجب نشست و برآمدگی در سطح کف سازی می گردد) و دیگر موضوع جذب آب های زیر زمینی از طریق خاک و مصالح ساختمانی به کف ساختمان است. کف سازی همچنین باید بر روی یک سطح تراز بنا شود. برای اطمینان از اینکه کف سازی، دارای استحکام کافی و فاقد رطوبت باشد و همچنین بر روی سطح مستوی و ترازی قرار گیرد، نیاز به عملیات خاصی است که اصطلاحاً به آن زیرسازی می گویند. از وظایف زیرسازی می توان موارد زیر را نام برد :

  1. ایجاد استحکام لازم برای روسازی
  2. حفظ روسازی از رطوبت کف
  3. ایجاد یک سطح مستوی و مستحکم

کف سازی

کف سازی

در جزئیات همان طور که دیده می شود بعد از اجرای بتن کف ابتدا لایه عایق حرارتی پلی یورتان به ضخامت ۵سانتی متر نصب شده، سپس بتن پوکه یا شیب بندی به ضخامت ۱۰ سانتی متر اجرا می گردد و روی این لایه ملات ماسه و سیمان به ضخامت ۵/ ۱تا ۲ سانتی متر به صورت لیسه ای به عنوان بستر عایق کاری رطوبتی اجرا می شود و بر روی آن لایه عایق رطوبتی اجرا می گردد. جهت محافظت از لایه عایق رطوبتی ۲ سانتی متر ملات ماسه و سیمان ۱:۵ به ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر اجرا شده و در نهایت فرش کف (سرامیک)با استفاده از ملات ماسه و سیمان نصب می گردد. لازم به ذکر است در این دتایل ابتدا عایق حرارتی و سپس عایق رطوبتی اجرا می گردد.

کف سازی

کفسازی

در این نوع کف سازی پس از اجرای سقف، بتن سبک به ضخامت ۵ تا ۱۰ سانتی متر ریخته می شود سپس اگر پوشش نهایی کف موزاییک باشد یک لایه ملات ماسه و سیمان ۱:۵ به ضخامت ۲ تا ۳ سانتی متر اجرا می گردد و پس از اجرای فرش موزاییک، بندهای بین موزاییک را با دوغاب سیمان و پودر سنگ پر می کنند. اگر پوشش نهایی کف سنگ باشد یک لایه ملات ماسه و سیمان ۱:۵ به ضخامت ۳ سانتی متر در نظر گرفته شده و سپس سنگ کار گذاشته می شود. اگر پوشش نهایی کف سرامیک باشد، یک لایه ملات ماسه و سیمان به ضخامت ۵/ ۱ تا ۲ سانتی متر اجرا گردیده و سرامیک ها نصب می شوند. همچنین جهت نصب سرامیک می توان از چسب های مخصوص نیز استفاده کرد.

کف سازی

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا