عکس

شهر تاریخی حلب در گذر زمان

پیش از جنگ داخلی در سوریه، حلب کلان‌شهری پرجنب‌وجوش، محبوب گردشگران و قلب اقتصادی در شمال این کشور بود. امروز به ویژه بخش شرقی شهر ویرانه‌ای بیش نیست. گالری عکسی از گذشته و حال آثار دیدنی این شهر.

 

مسجد اموی حلب پیش از جنگ

در ابتدای خیزش‌ها در کشورهای عرب در سال ۲۰۱۰ میلادی سوریه و مسجد اموی حلب از گزند آسیب‌ها در امان ماندند. این مسجد در دوره امویان ساخته شده و در فهرست میراث فرهنگ جهانی یونسکو است.

مسجد اموی حلب پس از جنگ

مسجد اموی حلب در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان جنگ داخلی به شدت آسیب دید. در ۲۴ مارس سال ۲۰۱۳ مناره این مسجد که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده، فرو ریخت. امروز این مسجد ساختمانی ویران و مهجور است.

 

حمام النحاسین حلب پیش از جنگ

حمام النحاسین در بخش قدیمی شهر حلب قرار دارد. در پائیز سال ۲۰۱۰ هنوز گردشگران می‌توانستند در این حمام پس از شست‌وشو در یکی از اتاقک‌ها استراحتی کنند و لذت ببرند.

حمام النحاسین حلب پس از جنگ

حمام النحاسین ۶ سال بعد: دیگر نه اثری از آرامش در این مکان دیده می‌شود، نه استراحت. ویرانی جنگ در هر گوشه‌ی آن به چشم می‌خورد.

 

ارگ حلب پیش از جنگ

ارگ حلب یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان است. بسیاری از بخش‌های این قلعه در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است. ارگ حلب تا پیش از جنگ داخلی در سوریه  میزبان هزاران گردشگر بود.

 

ارگ حلب پس از جنگ

این جاذبه گردشگری با آغاز جنگ مکان درگیری مهمی میان ارتش سوریه و مخالفان دولت شد. ارگ حلب پس از جنگ در بخش‌های بزرگی ویران شده‌ و چنان است که گویی اشباحی مخوف بر فراز آن و بخش قدیمی شهر حلب در جولان هستند.

 

بخش قدیمی شهر حلب پیش از جنگ

بخش قدیمی شهر حلب در تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی. اهالی شهر به همراه گردشگران در زیر چراغ‌های رنگی در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در تردد هستند و تفریح می‌کنند.

 

بخش قدیمی شهر حلب پس از جنگ

بخش قدیمی شهر حلب در ۱۳ دسامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۶): از آن منطقه زیبا و صمیمی دیگر چیزی باقی نمانده است. همه جا خرابی است و ویرانی.

 

مرکز بزرگ خرید شهبا در حلب پیش از جنگ

در ماه دسامبر ۲۰۰۹ میلادی هدایای کریسمس از سقف مرکز خرید “شهبا مول” در حلب آویزان بودند. این مرکز خرید با ۵ طبقه در سال ۲۰۰۸ میلادی تاسیس شد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید سوریه به حساب می‌آمد.

 

مرکز خرید بزرگ شهبا در حلب پس از جنگ

مرکز بزرگ خرید “شهبا مول” در سال ۲۰۱۴ میلادی در پی حمله هوایی به شدت آسیب دید. گفته می‌شود که جریان تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) از این مرکز خرید بزرگ به عنوان زندان استفاده می‌کرد.

 

بازار الضراب در حلب پیش از جنگ

این ورودی بازار الضراب در حلب، پیش از جنگ در سال ۲۰۰۸ میلادی است. بازار الضراب در بخش قدیمی شهر حلب قرار گرفته و همواره نورباران بود و فضایی گرم داشت.

 

بازار الضراب در حلب پس از جنگ

در دسامبر سال ۲۰۱۶، ورودی بازار الضراب در بخش قدیمی حلب تقر یبا به طور کامل ویران شده است.

 

بازتاب جنگ عراق با ایران در رسانه های خارجی

 

بازتاب جنگ عراق با ایران در رسانه های خارجی

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا