دانشنامه ساخت و ساز

راهنمایی برای خرید انواع تجهیزات کنترل ترافیک

زمانی که اسم تجهیزات کنترل ترافیک آورده می‌شود، ذهن اکثر ما به سمت پلیس راهنمایی و رانندگی و حرفه‌های مربوط به آن‌ها می‌رود.

این در حالی است که استفاده از این تجهیزات فقط به این گروه و دسته مربوط نیست و ممکن است افراد در موقعیت‌های مختلفی به استفاده از آنها تمایل نشان دهند.

مثلاً، ممکن است گروه حراست یا انتظامات یک شرکت بخواهد که از این تجهیزات برای کنترل وضعیت اطراف محل کار خود استفاده کند یا مسئولین یک مرکز آموزشی برای حفظ سلامت دانش آموزان از آنها بهره ببرند.

بنابراین ممکن است هر کسی برای خرید تجهیزات کنترل ترافیک اقدام کند و به کسب اطلاعاتی در مورد انواع مختلف آن‌ها و کارکرد آنها نیاز داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم…

چرا استفاده از تجهیزات کنترل ترافیک مهم است؟

اولین چیزی که در این مورد اهمیت دارد این است که بدانیم دلیل استفاده از تجهیزات کنترل ترافیک چیست؟

پاسخ دادن به این سؤال نیازمند کلی نگری و توجه به ویژگی‌های هر سازمان می باشد. در حقیقت ممکن است هدف هر یک از این سازمان‌ها برای استفاده از این تجهیزات متفاوت باشد و در نتیجه انتظارات متفاوتی از آن داشته باشند.

مراکز آموزشی مانند مدارس، مهد کودک‌ها، مراکز پیش دبستانی، و سایر مراکز آموزشی مرتبط با کنترل ترافیک، از این تجهیزات برای حفظ سلامت کودکان و جلوگیری از صدمه به آنها بهره می‌برند.

البته ممکن است یک مرکز آموزشی سعی کند که قوانین ترافیکی و راهنمایی و رانندگی را در قالب برنامه‌های آموزشی خود قرار دهند و از این طریق نقش آموزشی به این تجهیزات داده شود.

در مورد سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی این نقش تغییر می‌کند و انتظارات آنها به شکل دیگری است.

در حقیقت مسئولین انتظامات و مسئولین حراست شرکت‌ها از تجهیزات کنترل ترافیک برای برقراری نظم و امنیت در محدوده کاری خود استفاده می‌کنند و به نوعی ارباب رجوع خود را در حوزه‌های مختلف راهنمایی می‌کند.

گروه دیگر، اماکن عمومی مانند پارکینگ‌های عمومی، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و حتی خیابان‌هایی هستند که تحت کنترل یک گروه خاص قرار دارد.

در این حالت، آن‌ها از این تجهیزات برای هدایت افراد جامعه به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. مثلاً ممکن است مامور یک پارک از تابلوها برای هدایت خودروها در محل پارک بهره ببرد.

تجهیزات کنترل ترافیک

چه فضاهایی نیاز به استفاده از تجهیزات کنترل ترافیکی دارند؟

در بالا مشخص شد که اهمیت استفاده از تجهیزات کنترل ترافیک به چه شکل است و هر سازمان چه نیتی از استفاده از چنین ابزاری دارد.

حالا در اینجا باید مشخص کنیم که خرید تجهیزات برای چه فضایی است و با توجه به نوع فضا، به چه ابزاری نیاز داریم.

اگرچه این دسته‌بندی شاید به مذاق افراد زیادی خوش نیاید، اما کمک می‌کند که فرایند خرید به شکل بهتر و هدفمندتری اجرا شود.

گروه‌هایی که با تجهیزات ترافیکی سر و کار دارند به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

سازمان‌ها و مراکز آموزشی: 

سازمان‌ها و مراکز آموزشی را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. یک گروه از آنها برای آموزش رانندگی و دریافت گواهینامه فعالیت می‌کنند و استفاده آنها از تجهیزات کنترل ترافیک برای آموزش و آماده سازی افراد جامعه است.

گروه دیگر، مراکز آموزشی مانند مدارس، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی ها هستند که از این محصولات برای حفظ جان دانش آموزان و کودکان استفاده می کنند و به نوعی نقشی جانبی همانند پلیس‌های ترافیکی دارند.

اماکن عمومی:

 پارک‌ها، پارکینگ‌های عمومی، برخی خیابان‌های خاص، بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و حتی برخی از مساجد از تجهیزات ترافیکی برای هدایت مردم و وسایل نقلیه به شکل استاندارد و قانونی استفاده می‌کنند.

ابزارهای استفاده شده در این گروه، بیشتر تابلوهای هدایت کننده و تابلوهای هشدار دهنده هستند.

مثلاً ممکن است از یک تابلوی ایست برای جلوگیری از ورود افراد به پارکینگ استفاده شود و از یک تابلوی حرکت برای انتقال خودروها به بخشهای مختلف یک پارکینگ.

سازمان‌های خصوصی و دولتی:

استفاده از انواع تجهیزات کنترل ترافیک در سازمان‌های خصوصی و دولتی بسیار کمتر از سایر موارد بوده و ممکن است تنها در برخی موارد توسط گروه انتظامات و حراست از آنها استفاده شود.

مهم‌ترین ابزار این گروه، تابلوهای ایست و تابلوهای حرکت هستند تا به هدایت ارباب رجوع به بخش های مختلف این سازمان‌ها کمک کنند.

گروه‌های واکنش سریع: 

پلیس، نیروهای انتظامی، نیروهای نظامی و آتش نشانی در این گروه قرار می‌گیرند و بیشترین استفاده از این تجهیزات به این گروه تعلق می‌گیرد.

با توجه به حساسیت کار این گروه و ارتباط کار آنها با سلامت افراد جامعه، آن ها به اشکال مختلفی از تجهیزات ترافیکی استفاده می‌کنند و نهایت بهره را از توانایی بالقوه این ابزار می‌برند.

فقط ممکن است که نوع تجهیزات استفاده شده در آنها متفاوت باشد.

انواع تجهیزات کنترل ترافیک + کاربرد

مورد دیگری که در خرید تجهیزات کنترل ترافیک باید به خاطر داشته باشیم این است که در چه نوعی هستند و کاربرد آنها به چه صورت است.

ممکن است که ما به عنوان خریدار از طرف هر کدام از شرکت‌های فوق به بازار رفته باشیم. مسلماً باید انواع مختلف این تجهیزات را بشناسیم و با نقش آنها در کنترل ترافیک آشنایی داشته باشیم.

در این صورت گزینه انتخابی ما باید بیشترین سازگاری و مطابقت با هدف نهایی ما از خرید را داشته باشد. به طور کلی علائم ترافیکی به چهار دسته وسیع تقسیم میشوند:

تابلوها: 

تابلوها در مکان‌های مختلفی مانند خیابان‌ها، مسیرهای بین شهری، کوچه‌ها، نزدیک سازمان‌های مختلف، اماکن عمومی و اماکن خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلوها را به دو دسته هشدار دهنده و اطلاع دهنده دسته بندی می‌کنند.

تابلوهای هشدار دهنده یک وضعیت خاص مانند نزدیک شدن به مدارس را به ما گوشزد می کنند و تابلوهای اطلاع دهنده ممکن است مسافت یا نزدیک شدن به یک شهر را مشخص کنند.

چراغ‌ها: 

چراغ‌ها نیز در کنترل و بهبود وضعیت ترافیک نقش دارند. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که در چهارراه‌ها استفاده می‌شوند بسیار مهم هستند و از بروز حوادث به شکلهای مختلف جلوگیری می‌کند. این در حالی است که برای برخی از سازمان‌ها و اماکن از چراغ‌های چشمک زن یا هشدار دهنده استفاده می کنند و افراد را از مواجهه با وضعیت جدید آگاه می سازند.

هدایت کننده‌ها: 

از این گروه از تجهیزات کنترل ترافیک ممکن است به صورت ثابت یا به صورت متحرک استفاده شود.  تابلوهای مشخص کننده مسیر خیابان‌ها، تابلوهای مشخص کننده محل پارکینگ و تابلوهای دستی برای هدایت خودروها به یک سمت خاص، از جمله تجهیزات هدایت کننده در بحث ترافیک هستند.

بازدارنده‌ها:

 تابلوهای ایست دستی، تابلوهای ایست ثابت و تابلوهای ایست الکترونیک مهمترین تابلوهای بازدارنده به شمار می‌روند که امکان استفاده از آنها در هر فضایی و در هر شرایطی وجود دارد.

مروری بر انواع چراغ راهنمایی

با توجه به اینکه چراغ راهنمایی به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین تجهیزات کنترل ترافیکی شناخته می‌شوند، بد نیست که به طور مختصر به معرفی انواع آنها بپردازیم و نشان دهیم که هر کدام از آنها به چه شکلی کار می‌کنند. مدل‌های مختلف این چراغ‌ها عبارتند از:

چراغ راهنمایی رانندگی LED:

 این چراغ‌ها از لامپ‌های آل ای دی ساخته شده‌اند و در مدل سه خانه عرضه می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این چراغ‌ها، طول عمر بالا و دیده شدن در شرایط آب و هوایی مختلف است.

چراغ راهنمایی عابر پیاده: 

این دسته از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به صورت دو خانه طراحی و ساخته می‌شوند و معمولاً الگوی یک عابر پیاده بر روی آنها قرار می‌گیرد. نداشتن چراغ زرد رنگ و اختصاص آنها به پیاده‌ها از مهم‌ترین خصوصیات این چراغ‌ها است.

چراغ راهنمایی چشمک زن:

 از این چراغ‌ها به عنوان علائم هشدار دهنده یا اطلاع دهنده استفاده می‌شود و معمولاً در ورودی شهرها، پمپ بنزین‌ها و نزدیک ایست‌های بازرسی از آنها استفاده می‌شود. از رنگ قرمز و رنگ زرد در این چراغ‌ها استفاده می‌شود.

معکوس شمار ترافیکی:

 شبیه ساعت‌های دیجیتالی هستند که زمان قرمز بودن چراغ را به صورت معکوس نشان می‌دهد.

چراغ راهنمایی معکوس شمار معمولاً در دو رنگ سبز و قرمز ساخته می‌شود و از یک زمان مشخص به عنوان چراغ زرد استفاده می‌کند.

چراغ راهنمایی چشمک زن برقی:

این چراغ‌ها همان چراغ‌های چشمک زن معمولی هستند که منبع تأمین جریان آنها، جریان الکتریسیته شهری است.

چراغ راهنمایی خورشیدی: 

برای چراغ‌های راهنمایی خورشیدی از یک پنل خورشیدی به عنوان منبع تأمین جریان الکتریسیته استفاده می‌شود.

این چراغ‌ها دارای خازن‌هایی هستند که جریان مورد نیاز آنها را در طول شب تأمین می‌کند.

چراغ راهنمایی چشمک زن لامپی:

 چراغ‌های راهنمایی معمولی هستند که یک لامپ در داخل آنها قرار می‌گیرد و به صورت چشمک زن عمل می‌کند.

این چراغ‌ها نیز به عنوان چراغ هشدار دهنده در ورودی شهرها و نزدیک برخی از اماکن خاص نصب می‌شوند.

با توجه به مطالب فوق، خرید انواع تجهیزات کنترل ترافیک به نوعی تخصص نیاز دارد و لازم است که فرد خریدار هم علائم مختلف راهنمایی و رانندگی را بشناسد و هم درک مناسبی از محل نصب و نحوه استفاده از آنها داشته باشد.

معمولاً پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس ترافیک دوره‌هایی برای آموزش استفاده از این تجهیزات برگزار می‌کنند و شرایط استفاده از آنها را به خریداران توضیح می‌دهند. 

تجهیزات کنترل ترافیک

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا