یادداشت

سیدحسن رسولی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر

شهرداری ملی برای پایتخت

۱۰۰ روز برای ارزیابی شیوه مدیریتی یک فرد کافی نیست، آن‌هم در ابر سازمانی به نام شهرداری تهران و پس از یک دوره ۱۴ ساله که این سازمان بزرگ‌مقیاس با یک شیوه، سبک و سیاق مدیریتی خاص اداره می‌شد، اما معتقدم آقای دکتر نجفی از شرایط احرازی برخوردار است که شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ۳ ماه دوره‌ گذار تا آغاز زمان فعالیت رسمی خود تعیین کرده بود.

شهرداری ملی برای پایتخت

به همین دلیل، با اکثریت صددرصدی آرای اعضا انتخاب شد. اعضای شورای
شهر معیارهایی برای انتخاب شهردار داشتند که می‌توان به ملی‌بودن چهره مدیریتی
شهردار تهران، ‌اشتهار به پاکدستی و سلامت مالی و برخورداری از سوابق و تجارب
مدیریتی کلان راهبردی و مدیریت فرابخشی و بین‌بخشی اشاره کرد
.

همچنین شهردار تهران باید از ظرفیت‌هایی برخوردار می‌بود که بتواند به
تهدیدهای متوجه کارآمدی و اثربخشی شهرداری تهران پایان می‌داد؛ زیرا در طول ۱۲سال
گذشته، بلدیه پایتخت به‌ شدت از حیث جهت‌گیری راهبردی و برنامه‌های عملکردی، سیاسی
و انتخابات‌محور شده بود و در کنار این آسیب بزرگ مدیریتی، شهرداری فاقد انضباط
مالی و مدیریت کارآمد سازمانی نیز بود؛ بنابراین به‌طور طبیعی علاوه‌بر معیارهایی
که اعلام شد، اعضای شورای شهر پنجم باید از بین کاندیداهای ۲۱گانه فردی را انتخاب می‌کردند
که هوش بالا، ذهن منسجم و منظم و ظرفیت سازمانی و برنامه‌ریزی در حد و اندازه‌های
شهرداری تهران داشت؛ این ماندگارترین و مهم‌ترین تصمیم شورای شهر پنجم پس از ۱۴سال
بود که می‌توانست فصلی جدید و گفتمان تازه‌ای در حوزه مدیریتی شهر تهران بگشاید
.

خوشبختانه انتخاب معاونان شهردار که از چهره‌های تحصیلکرده با مدارج
بالا از دانشگاه‌های معتبر، خوشنام و کارآمد در پیشینه شغلی قبلی‌شان هستند اثبات
کرد که فصل جدیدی در حوزه مدیریتی باز شده است حلقه اول مدیریتی شهرداری از لحاظ
شخصیتی و رویکردی نیز با شهردار تهران تجانس دارند و همانند شهردار از متخصصان و
مطلعان حوزه مدیریت عمومی هستند
.

از دیگر ویژگی‌های شهردار می‌توان به سبک و سیاق مدیریتی مشارکتی
ایشان اشاره کرد که فرماندهی از بالا و اطاعت از پایین نیست. در مجموع، عملکرد
آقای نجفی از حیث دمیده‌ شدن روح تازه به سازمان و مدیریت شهرداری، انتصابات و
اقدامات در راستای شفافیت، اعاده سلامت، انضباط مالی و مبارزه با تخلفات کاملاً
قابل‌دفاع است؛ به‌ویژه اینکه ایشان موفق شدند با تصمیم قاطعی به‌منظور تأمین
سلامت اداری طی ۱۰۰روز سازوکار به‌شدت مبهم و بالقوه فسادزا در حوزه تأمین منابع
ناپایدار شهرداری موسوم به هولوگرام را برچیند
.

همچنین براساس تصمیم شهردار، تصمیمات شوراهای هماهنگی معماری مناطق
۲۲گانه که در گذشته از نظم و انضباط قابل‌قبول برخوردار نبود، ساماندهی و مقدمات
تشکیل اعاده حساب واحد و متمرکز درآمدی شهرداری مهیا شد تا یک مدیریت منضبط و رویه
واحد در حوزه اقتصاد شهری فراهم شود
.

آقای نجفی همچنین موفق شدند از زمان شروع‌به‌کار، ظرف ۱۰۰ روز سند
تحویل و تحول مدیریت شهری را تهیه و به شورا و مردم ارائه کند تا تصویری گویا از
شهر به شهروندان تهرانی ارائه شود. نکته مهم دیگر این است که آقای نجفی از روزی که
در جایگاه شهردار تهران قرار گرفتند، تقریباً فعالیت‌های سیاسی نظری و عملی خود را
خاتمه داده و در حقیقت، وی به قولی که داده بودند عمل کردند؛ البته ایشان در به‌کارگیری
بانوان و جوانان به‌طور نسبی خوب عمل و ثابت کرد که در انتصابات‌شان جهت‌گیری
اعتماد به منابع انسانی موجود است
.

معتقدیم در میان بیش از ۶۵ هزار نفر از کارکنان شهرداری ظرفیت‌های
کارشناسی متنوعی موجود است. ایشان در راستای افزایش تعلق سازمانی کارکنان و تقویت
سرمایه اجتماعی تا سرحد امکان در مقایسه با گزینه‌های مشابه، همکاران حوزه عملیاتی
خود را از میان مدیران و کارکنان شهرداری انتخاب کرد؛ این رویکرد ممکن است
موردپسند برخی از همفکران نباشد، اما شهردار نشان دادند از روزی که رأی اعتماد
گرفت با یک مشی اصلاح‌طلبانه به‌دنبال استفاده از همه ظرفیت‌های موجود هستند
.

درباره فراخوان ایشان در حوزه‌های فرهنگی، شهرسازی، معماری و سازمان و
تشکیلات و منابع انسانی و غیره نیز با توجه به اینکه شخص شهردار از خاستگاه
دانشگاهی برخوردار است، با استقبال صاحب‌نظران کشور همراه و فضای همکاری مهیا شده
است. در این میان لازم بوده به دعوت رئیس‌جمهور از شهردار تهران برای حضور در
جلسات هیأت دولت اشاره کرد که بعد از ۱۲ سال حائز اهمیت است؛

زیرا با این دعوت، دوره رقابت مضر علیه منافع مردم شهر تهران که پیش
از این میان دولت و مدیریت شهری در جریان بود، پایان یافت. از دیگر ویژگی‌های مثبت
مدیریتی آقای نجفی ارتباط صمیمی و نزدیک ایشان با اعضای شورای شهر تهران است؛
البته این ارتباط صمیمی به‌معنی نبود اعمال و نظارت و تذکرات لازم از سوی شورای
شهر به شهرداری نیست؛ به‌طوری که در جلسات رسمی و غیررسمی اعضای شورای شهر با
شهردار تهران که هر‌دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود، اعضا علاوه بر اظهارنظر،
انتقادات‌شان را درباره وضعیت موجود بیان می‌کنند
.

مسئله مهم دیگر هدف‌گذاری و تعیین راهبردها در حوزه نیروی انسانی،
شهرسازی و معماری، نبود توازن بین درآمدها و هزینه‌ها و بدهی‌های هنگفت شهرداری به
افراد حقیقی و حقوقی است که در حال نهایی‌شدن است. درمجموع آقای نجفی نسبت‌به
اسلاف خویش توجه بیشتری به روح و روان شهر داشته؛ ازاین‌رو، دوره مدیریتی آقای
نجفی در ۱۰۰روز گذشته قابل دفاع است
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا