مدیرعامل شرکت بناسازان در گفتوگو با «صما» :
معرفی سیستمی برای افزایش فضای سازه/ حذف بار مرده ساختمان با توپهای تو خالی
مدیرعامل شرکت مهندسین بناسازان فرنام با بیان اینکه بهکارگیری سیستمهای نوین ساختمانی موجب افزایش کیفیت، کاهش زمان اجرا، هزینه و کاهش مصرف انرژی می شود؛ به تشریح مزیت استفاده از روش نوین دال بتنی(شبکه حبابهای پیشساخته در کارخانه به همراه میلگردهای نگهدارنده ) در ساخت و ساز ها پرداخت.
سید یدالله مناجاتی در گفتوگو با «صما» با بیان مطلب فوق افزود: این
سیستم روشی انقلابی برای حذف کردن واقعی بتنی است که کاربرد ساختاری ندارد و در میانه
سقف قرار میگیرد و بدین وسیله بار مرده ساختمان به طرز شگفتانگیزی کاهش مییابد.
مدیرعامل شرکت مهندسین بناسازان فرنام گفت: این شرکت نماینده انحصاری کمپانی Bubble Deck که هدف آن استفاده از مصالح مؤثر
در بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش مصالح ساختمانی است.
وی در مورد محصولات این شرکت گفت: BubbleDeck روش نوین استفاده
از دال بتنی است که شامل شبکه حبابهای پیشساخته در کارخانه به همراه میلگردهای نگهدارنده
است.
مناجاتی در مورد ساختار کلی این سیستم گفت: استفاده از توپهای پلاستیکی
تو خالی در میان دال موجب ایجاد محیط خلأ و حذف بتن اضافی میان دال شده و بیش از
۳۵ درصد از وزن کل دال را کاهش میدهند و این نوع دال مقاومت بیشتری را در مقایسه با
سقفهای معمولی دارا است.
وی در این مورد تصریح کرد: تلفیق توپهای پلاستیکی قابل بازیافت با بتن،
افزایش فاصله بین ستونها را موجب میگردد و پی آمد های بسیار مفیدی در ساخت ساختمانهای
مسکونی، ساختمانهای تجاری، ساختمانهای اداری و پارکینگها را خواهد داشت.
این فعال صنعت ساختمان نیز در مورد این سیستم گفت: هدف از بهکارگیری سیستمهای
نوین ساختمانی افزایش کیفیت، کاهش زمان اجرا، هزینه و کاهش مصرف انرژی است.
وی در مورد روش اجرای این سیستم گفت: این سیستم مشابه سقفهای بتنی دال
۲ طرفه مرسوم با این تفاوت که هسته بتن مرکزی در محلهایی که کاربرد سازهای ندارد
با گویهای توخالی (جنس این گویها پلی اتیلن بازیافت یا پلی پروپیلن میباشد) جایگزین
میگردد. بدین صورت که این گویها در حدفاصل مشهای میلگردی بالا و پایین قرار میگیرند.
با توجه به اینکه در دالهای بتنی دو طرفه مشکل تحمل نیروی برشی وجود ندارد، مشکل طراحی
این نوع سقف بر مبنای حذف قسمتی از بتن میانی و ایفای عملکرد دال دو طرفه است.
این کارشناس صنعت ساختمان در ادامه افزود: در این فنآوری با حذف بار مرده
غیر سازهای خاصیت باربری دومحوره همچنان حفظ میگردد. همچنین با شکلگیری غشای بتنی
مستحکم در قسمت فوقانی و تحتانی دال به همراه شکلگیری شبکه تیرچههای داخلی در دو
امتداد در اثر قرار دهی گویها در سرتاسر فضای میانی دال بتنی میتوان باربری مناسبی
را برای این دال متصور شد.
وی در مورد مزیت این سیستم گفت: این سازه سیستم مقاوم در برابر نیروهای
جانبی سازه شامل ترکیب دال و ستون (تقریباً قاب ساده) و دیوار برشی بتنی با شکلپذیری
متوسط است.
از دیگر مزایای این سیستم میتوان به انعطافپذیری در پلان معماری (کاهش
عددی ستونها)، قابلیت پذیرش کاربریهای گوناگون، سهولت تغییر کاربری افقی و عمودی،
امکان اجرای کنسول تا ۷ متر، امکان ایجاد بازشو در هر شکل و اندازه در سقف و افزایش
فضای مفید (قابلیت اجرای دهانه تا ۱۸ متر بدون اجرای ستون) اشاره کرد.
مناجاتی در خصوص مزایای اقتصادی این سیستم نیز گفت: کاهش مصرف بتن، کاهش
المانهای سازهای، کاهش مصرف آرماتور، کاهش زمان ساخت، کاهش هزینههای اجرای تأسیسات
(حذف تیرها و مشکلات ناشی از آویز تیرها) و کاهش ارتفاع کلی سازه به دلیل بهینهسازی
ارتفاع سقف از جمله مزایای اقتصادی این سیستم است.
وی در خاتمه گفت: این سیستم قابلیت انطباق با هر گونه معماری را دارا است.
نحوه چیدمان گویهای توخالی، اندازه و شکل دال بتنی بر اساس مقتضیات پروژه تعیین میگردند.
این سیستم را میتوان همراه با تکنیکهای ساختمانی از قبیل پس کشیدگی و یا سازههای
مورب در دهانه بلندتر از ۱۸ متر نیز مورد استفاده قرارداد.
انتهای پیام/
کد خبر :۰۲۲۷