نظام مهندسی

عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با «صما»:

تشکیل یک کمیته تام‌الاختیار، راهکار تربیت کارگران ماهر

یکی از اساسی‌ترین معضلات صنعت ساختمان نبود کارگر و متخصص فنی و اجرایی در این حوزه است؛ در بخش اجرای لوله‌کشی گاز در ساختمان‌های مسکونی، عمومی، خاص، تجاری و صنعتی تمامی مجریان سامان‌دهی شده‌اند و تعیین صلاحیت آنها از طریق کمیته‌های مستقر در سازمان‌های استان‌ها انجام می‌گیرد.

طبق قانون مجریان و کارگران فنی بایستی گواهی مهارت فنی از سازمان
آموزش و فنی ارائه دهند تا مجوز ورود به پروژه را طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی و
کنترل ساختمان داشته باشند، خوشبختانه در این زمینه کمبودی نداریم، اما در سایر
زمینه‌ها کمبود کارگر ماهر به شدت احساس می‌شود.

عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگوی
اختصاصی با خبرنگار «صما» با اشاره به ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت:
وفق این قانون از تاریخی که وزارت مسکن و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر
محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در
بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده صلاحیت حرفه‌ای است.

اصغر شیرازپور در ادامه اضافه کرد: این صلاحیت در مورد مهندسان از
طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی و در مورد کاردان‌های فنی و معماران تجربی از
طریق پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق
پروانه مهارت فنی احراز می‌شود. گفتنی است که مرجع صدور پروانه اشتغال به کار
مهندسی و پروانه اشتغال به کار کاردانی و تجربی وزارت مسکن و شهرسازی و مرجع صدور
پروانه مهارت فنی وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌گردد.

شیرازپور ضمن بیان اینکه شرایط و ترتیب صدور، تمدید، ابطال و تغییر
مدارک صلاحیت حرفه‌ای موضوع این ماده و چگونگی تعیین، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال‌دارندگان
آنها، در آیین‌نامه اجرایی این قانون معین می‌شود، اذعان داشت: بر اساس تبصره ۱
این ماده، وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کار و امور اجتماعی حسب مورد موظفند ظرف
۱۰ سال از تاریخ ابلاغ این قانون با
استفاده از همکاری شهرداری‌ها، مهندسان و سازمان‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی
مشاغل در این بخش‌ها دامنه اجرای این ماده را به کل کشور توسعه‌دهنده. همچنین در
صفحه ۱۱۸ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آیین‌نامه صدور پروانه مهارت فنی برای
کارگران ماهر به روشنی تعیین تکلیف کرده است.

ماده ۴ قانون و آیین‌نامه صدورروانه مهارت فراموش شده است

عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از
اینکه متاسفانه ماده ۴ قانون و آیین نامه
صدور پروانه مهارت به بوته فراموشی سپرده شده است، گفت: یکی از وظایف خطیر مجری
ساختمان و مهندس ناظر ساختمان به کارگیری کارگران دارای صلاحیت (ماهر) و ممانعت از
جذب کارگران غیرماهر است اما وزارت‌های راه و شهرسازی و کار و امور اجتماعی تا به
امروز نتوانسته‌اند با تعامل مستمر، نخست تعیین نیاز کنند و دوم بطور مشترک به یک
زیرساخت منطقی برای تربیت، جذب، هدایت، آموزش و ارتقای ابعاد حرفه برسند.

به گفته این مسئول سازمانی تشکل‌های
صنفی نتوانستند تمامی کارگران ماهر را در رشته‌های ساختمانی شناسایی، جذب و به
سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در سراسر ایران هدایت کنند تا این سازمان‌ها با
توجه به الزام در ماده ۴ قانون آنها را در پروژه‌های ساختمانی به کار گیرند.

شیرازپور تشکیل کمیته مشترک تام‌الاختیاری از نمایندگان تام‌الاختیار
وزارت راه و شهرسازی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام مهندسی ساختمان را
بهترین راه‌حل دانست و گفت: با تشکیل این کمیته، زیرساخت‌های لازم برای تعیین
نیاز، فراخوان، آموزش، معرفی، جذب، کار در صنعت ساختمان در رشته‌های مختلف، تعیین
ظرفیت کاری، نحوه تعیین صلاحیت صدور پروانه و حق‌الزحمه را تهیه، تدوین، تصویب و
ابلاغ نماید تا اینکه مهندسان مجری و ناظر بتوانند از ورود کارگران غیرماهر به
سایت کارگاه ساختمانی ممانعت نمایند.

مهارت کارگران ساختمانی تنها در یک رشته

عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تحلیل جامع
الگوهای رایج نحوه آموزش‌های مهارت فنی و حرفه‌ای صنعت ساختمان در سایر کشورها را
یکی از مهمترین موضوعات مصوب اجلاس برشمردو گفت: متاسفانه در این مورد در حال حاضر
هیچ اقدام موثری انجام نگرفته و اگر هم این کار انجام شده بدون زیرساخت بوده و
فراگیر نیست.

این مسئول سازمانی در ادامه اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته صنعتی یک تئوری وجود دارد
مثل همین ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، که هر کارگری مجاز نیست بدون
داشتن تخصص وارد پروژه‌ای شود و از همه اینها مهم‌تر هر کارگر، در یک رشته از رشته‌های
ساختمانی مهارت دارد؛ نه همانند ایران که کارگران اظهار می‌دارند که همه تخصص‌ها و
مهارت‌ها را دارند و در مورد تحلیل جامع الگوهای رایج نحوه آموزش‌های مهارت فنی و
حرفه‌ای صنعت ساختمان همان قدم‌های ذکر شده نظیر تعیین نیاز، فراخوان، آموزش و…
می‌باشد که بایستی هر چه زودتر اقدامات لازم به عمل آید و وزارت راه و شهرسازی،
آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان به صورت هم‌زمان از آمار
حاصل نمایند.

وی با اعتقاد به اینکه تهیه نظام‌نامه
نحوه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یکی
دیگر از راهکارهای موثر در این زمینه است، اظهار داشت: این نظام‌نامه کلیدی است برای باز کردن درب‌های
ورودی سایت‌های ساختمانی به روی کارگران ماهر تربیت شده برای ورود به پروژه‌های
ساختمانی و در نتیجه ارتقا کیفیت ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود. گفتنی است که در
سازمان نظام مهندسی ساختمان کمیته‌های خدمات مهندسی و فنی اجرایی در حال برگزاری
جلسات مستمر هستند و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشیم.

عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور یادآورشد: نیاز
به خدمات مهندسی را چه ارگانی بایستی تعیین کند، چه ارگانی برای جذب و رفع این
نیاز باید وارد شود تا وزارت آموزش عالی بتواند وظیفه‌ای منطبق بر نیاز برای تربیت
کاردان‌ها و مهندسان مورد نیاز ساختمان تعیین و زیرساخت‌های لازم را فراهم نماید،
در اینجا هم نبود سازوکار مشترک کاملا مشهود است و از آن گذشته خروجی دانشگاه‌ها
در تمام دنیا فارغ‌التحصیل رشته مهندسی است نه مهندس یا کاردان حرفه‌ای، شاید اسم
غلط باشد.

شیرازپور در پایان خاطر نشان
ساخت: در کشورهای پیشرفته صنعتی مهندس بعد از فارغ‌التحصیلی باید در تشکل‌های حرفه‌ای
معلوم ثبت‌نام کند و در یک رشته مورد تقاضا آموزش ببیند تا به یک مهندس یا کاردان
حرفه‌‌ای (حرفه‌مند) تغییر وضعیت دهد و پس از اخذ این گواهینامه
(P.E) می‌تواند وارد حرفه‌ای شود که برای ورود به آن پروانه معتبر اخذ
نموده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۵

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا