نظام مهندسی

دیدار معاونان ترافیکی شهرداری های تهران با گروه تخصصی ترافیک نظام مهندسی استان

نشست مشترک هم اندیشی معاونان ترافیکی مناطق شهرداری تهران و هیات رییسه‌ی گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، جلسه‌ای با حضور محمد محمدی‌نژاد دبیر هیات رییسه‌ی گروه تخصصی ترافیک و ; کامران رحیم اف، کامبیز رضوی، حمیدرضا پسندیده از اعضای گروه و تعدادی از معاونان،کارکنان و مشاوران ترافیکی مناطق شهرداری تهران در محل سازمان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، پس از معارفه، ارائه‌ی توضیحات مختصری از هدف گردهمایی و پخش فیلم جایگاه مهندسی ترافیک در ساخت و ساز شهری، نظرات معاونان ترافیکی مناطق و مشکلات موجود در هر حوزه در موضوع تغییر کاربری‌ها، پارکینگ و اثرات ترافیکی ساخت و سازهای مهم در سطح مناطق شهری مطرح و بررسی شد. ;

یکی از ; مشکلات موجود در مناطق این است که برخی ساختمان‌ها بر اساس معیارهای پهنه بندی طرح تفضیلی مصوب ساخته نمی شوند و معاونت ترافیکی منطقه بطور ناخواسته با مجتمع‌های ساخته شده و بازتاب‌های ترافیکی آن رو به رو می‌شود. در صورتیکه مسئولان ترافیک می‌بایست پیش از صدور پروانه در جریان امور قرار گیرند و از ساخت و سازهای مهم منطقه مطلع شوند. برای اخذ تغییر کاربری و پروانه‌ی ساخت این مجموعه‌ها، می‌بایست طبق قانون با استعلام از سازمان نظام مهندسی ساختمان، طرح‌های توجیهی را به همراه پیوست‌های ترافیکی به کمیسیون ماده ۵ تحویل داد.

محمد محمدی‌نژاد اعلام کرد: طبق ماده ۴-۷ از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، برای ساخت و سازهای گروه “د” که شامل مجتمع‌های ۵۰۰۰ متر به بالا و یا تعداد طبقات بیش از ۱۰ طبقه است، کارشناسان ترافیک می‌بایست نتیجه‌ی بررسی‌ها و گزارشات تخصصی خود را به مدیران شهری ارائه دهند تا بر آن اساس، برای شهر تصمیم‌گیری کنند.

کامران رحیم اف عضو هیئت رئیسه‌ی گروه تخصصی ترافیک در ادامه به مظلومیت رشته ترافیک در نظام مهندسی ساختمان نسبت به سایر رشته‌ها اشاره کرد و افزود: تلاش گروه تخصصی ترافیک، تبیین نقش و جایگاه این رشته در امور ساخت و ساز شهری است.

وی خواستار حمایت معاونت‌های ترافیکی که در شهرداری‌ها کار اجرایی ترافیک انجام می‌دهند شد. همفکری با معاونان ترافیک که بازوی اجرایی شهرداری هستند می‌تواند در تثبیت و تحکیم جایگاه ترافیک در پروژه‌های توسعه شهری گام موثری باشد.

از دیگر موارد مطرح در جلسه‌، ; تدوین مبحث ترافیک از مجموعه مقررات ملی ساختمان بود که به همت گروه تخصصی ترافیک استان تهران و اخذ مجوز از شورای تدوین مقررات ملی ساختمان در دست تهیه است و مقرر شده است تا ; با همکاری تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان حمل و نقل و اعضای ; واجد صلاحیت و صاحبنظر ; در رشته‌ی ترافیک، مقررات ملی ساختمان در زمینه‌ی ترافیک برای تغییر کاربری‌ها، گذر بندی، تامین پارکینگ، دسترسی ها ; و … تدوین شود.

در خاتمه تداوم جلسات و هم اندیشی هیات رییسه‌ی گروه تخصصی ترافیک با معاونین ترافیک مناطق شهرداری مورد تأکید حاضران قرار گرفت.

;

;

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا