شهر

فرصت ۶ ماهه شورا به شهرداری تهران برای ارایه لیست برج‌های ناایمن

صبح امروز کلیات طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران اعم از مسکونی و غیرمسکونی و رفع خطر احتمالی با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید.

در ابتدای این بررسی، علی اعطا به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح دو فوریتی
ضمن برشمردن دلایل ارائه دو فوریت بررسی طرح گفت: علی‌رغم وجود الزامات قانونی در
بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری درخصوص شناسایی و پایش مستمر کلیه ساختمان‌های موجود
بلندمرتبه، اقدام ویژه‌ای در سطح مدیریت شهری در این زمینه صورت نگرفته است
.

وی با بیان اینکه تدوین و پیاده‌سازی برنامه اجرایی جهت الزام مالکان
و متصرفان به مقاوم‌سازی سازه و به کارگیری تمهیدات آتش‌نشانی در ساختمان‌هایی که
دارای نواقص سازه‌ای یا نامقاوم در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی هستند، الزامی است،
گفت: براساس بند یک مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری که پیرامون حادثه پلاسکو
تکالیفی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده، مستندسازی، تهیه شناسنامه و ایجاد بانک
اطلاعاتی ساختمان‌های بلندمرتبه از وظایف شهرداری‌ها است که باید با همکاری سازمان
نظام مهندسی انجام گیرد
.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه با توجه
به ضرورت انجام هرچه سریع‌تر این اقدام و با عنایت به اینکه مدت زمان مشخصی برای
انجام این مهم قید نشده، تعیین زمان مشخص برای ارائه گزارش از شهرداری ضروری است،
گفت: در بند ۴ این مصوبه نیز به ارائه تمهیدات اصلاحی لازم برای ساختمان‌های بلندمرتبه
اشاره شده است که این موارد نیز با ارائه اجرای برنامه عملیاتی و الزام مشخص از
سوی شهرداری قابل پیگیری و نظارت است که بر همین اساس این طرح با قید دو فوریت
تقدیم هیات رییسه شده است
.

اعطا افزود: افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی،
نبود آمار و اطلاعات دقیق از وضع موجود ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی و ناایمن جهت
جلوگیری از فشار حادثه پلاسکو و عدم وجود برنامه‌ای مشخص و الزام‌آور برای ایمن‌سازی
ساختمان‌های قدیمی از دلایل ارائه این طرح بوده است
.

پس از قرائت دلایل ارائه این طرح با قید دو فوریت، هیات رییسه اجازه
داد موافقان و مخالفان نظرات خود را اعلام کنند که رسولی به عنوان مخالف دوفوریت
گفت: این طرح شهرداری را ملزم می‌کند که تک به تک ساختمان‌ها را بررسی کند اما
واقعیت این است که عمده ساختمان‌های ناایمن، نظامی، امنیتی و قضایی هستند که کارشناس
شهرداری هیچ! شهردار را هم راه نمی‌دهند
.

وی با بیان اینکه این طرح امری فرابخشی است گفت: بر دیوار کوتاه
شهرداری یادگاری ننویسید و دقت داشته باشید که ما مجری طرح‌های دبیرخانه شورای عالی
شهرسازی نیستیم
.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: در شأن شورا نیست
که به عنوان پارلمان محلی، مصوبات شورای عالی را در دستور کار قرار دهد
.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی به عنوان موافق دو فوریت گفت: همه
ما در شورای شهر نسبت به ساختمان‌های بلندمرتبه تهران دغدغه داریم و ملزم به ارائه
برنامه عملیاتی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها هستیم که شهرداری می‌تواند در این
برنامه نقش سایر دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهد
.

همچنین کلایی قائم مقام معاون برنامه‌ریزی و امور شوراها نیز با بیان اینکه
شورای شهر تهران باید زمان متناسبی با وظیفه‌ای که بر دوش شهرداری گذاشته، در نظر
بگیرد، گفت: شناسایی ساختمان‌های مهم و ناایمن شهر ظرف مدت دو ماه امکان‌پذیر نیست
و نمی‌توان کمتر از ۴ ماه این مهم را محقق کرد
.

پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران به افزایش مدت زمان شناسایی، مستندسازی
و تهیه شناسنامه و ایجاد بانک اطلاعاتی کلیه ساختمان‌های بلندمرتبه از دو ماه به ۶
ماه با اکثریت آرا رأی آورد
.

همچنین براساس پیشنهاد اعضای شورای شهر، شهرداری مکلف شد با هماهنگی و
جلب همکاری سازمان‌ها و مراکز مربوطه در راستای رفع خطر احتمالی و پایش مستمر
ساختمان‌ها و همچنین ترغیب مالکان به ایمن‌سازی در بازه عملیاتی ۶ ماهه از تاریخ
تصویب مصوبه اقدام کند و لایحه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناامین
بلندمرتبه شهر تهران، اعم از مسکونی و غیرمسکونی و رفع خطر احتمالی را به شورای
شهر ارائه کند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا