شهر

دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان گلستان:

سیما و منظر سه شهر گلستان ساماندهی می‌شود

دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان گلستان اعلام کرد: با تهیه سه طرح برای زیباسازی مناظر شهری شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس و آزادشهر، به زودی شاهد ساماندهی سیما و منظر شهری این شهرها خواهیم بود.

ابراهیم مبارک قدم گفت: این طرح‌ها شامل طرح ساماندهی سیما و منظر شهری ورودی غربی شهر گرگان حدفاصل میدان مفتح تا پل فتح باغ، طرح ساماندهی سیما و منظرشهری خیابان‌های امام خمینی (ره) و طالقانی شهرستان گنبدکاووس و طرح ساماندهی و طراحی شهری محدوده مرکزی شهرستان آزادشهر است.

به گفته وی، طرح ساماندهی سیما و منظر شهری ورودی غربی گرگان هم اکنون تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به زودی برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون ماده ۵ استان می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: ورودی مرکز استان با ساماندهی واحدهای تجاری، محوطه‌سازی، تعریف پروژه‌های گردشگری و طراحی الگوی نما برای جداره اصلی محور زیباسازی می‌شود.

وی، از پیشرفت ۹۵ درصدی تهیه طرح ساماندهی سیما و منظرشهری خیابان‌های امام خمینی و طالقانی شهرستان گنبدکاووس خبر داد و گفت: این طرح به کمیسیون ماده ۵ رفته و در حال پیگیری جهت تصویب نهایی طرح است.

مبارک قدم توضیح داد: پس از ابلاغ این طرح و با انجام اقدامات طراحی شهری، برخی از خیابان‌های اطراف برج قابوس که ثبت جهانی شده، محوطه‌سازی شده و پیاده محور می‌شوند.

وی ادامه داد: برای طرح ساماندهی گرگان مبلغ ۹۲۰ میلیون ریال و طرح گنبدکاووس یک میلیارد ریال از محل اعتبارات معاونت شهرسازی و معماری وزارت را و شهرسازی تخصیص یافته است.

دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی گلستان گفت: طرح ساماندهی و طراحی شهری محدوه مرکزی شهرستان آزادشهر نیز، هم اینک در مرحله پیگیری برای اخذ موافقت نهایی بوده تا اقدامات بعدی برای انعقاد قرارداد و انتخاب مشاور صورت پذیرد.

مبارک قدم گفت: برای تهیه این طرح، پیگیر جذب منابع مالی آن از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن نیز، هستیم.

وی به مشکلات تهیه طرح‌های ساماندهی اشاره‌ای کرد و گفت: اختصاص زمان برای تهیه و مطالعه طرح‌ها و همکاری و مساعدت دستگاه‌های حاکمیتی و شهرستان‌ها برای تهیه آنها در استانی که در این زمینه توسعه نیافته است، کمک شایان توجهی می‌کند.

مبارک قدم ادامه داد: پیگیری برای تهیه طرح ساماندهی سیما و منظر شهر تاریخی گمیشان، فعال سازی کمیته سیما و منظر شهری برای تمام شهرهای استان با استفاده از نیروهای نظام مهندسی و دانشگاه‌ها و همچنین تهیه ضوابط سیما و منظر نما برای تمام محورهای ارتباطی استان از برنامه‌های آینده اداره کل در این بخش است.

مبارک قدم در بخش دیگری از سخنانش افزود: از نیمه دوم سال ۹۴ با افزوده شدن نام بافت واجد ارزش به اداره معماری و طراحی شهری، کمیته بافت تاریخی در این اداره که از ادارات ستادی زیرمجموعه مدیریت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی است، فعال شده است.

وی گفت: محور فعالیت کمیته بافت تاریخی، بررسی تخلفات ساخت و ساز و تعیین ضوابط و مقررات در بافت‌های تاریخی و محورهای اصلی شهرهای استان، هماهنگ‌سازی و همسویی سیاست‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان و میراث فرهنگی با ضوابط و مقررات بافت‌های تاریخی است.

وی، اهم اقدامات این کمیته را، تشکیل کمیته بازرسی و نظارت بر ساخت و سازهای بافت تاریخی بیان کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا