شهر

پاسخ مدیرعامل شرکت راه آهن به پیشنهاد انتقال راه آهن به حومه شهر

راه‌آهن روی ریل خروج از شهر نیست

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی درخصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر انتقال راه‌آهن به حومه و استفاده مردم از مترو برای دسترسی به آن، به تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته در استفاده از راه‌آهن در محدوده شهر اشاره کرد.

محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ جهان راه‌آهن به خارج
از شهر منتقل نشده است، افزود: در مرکز شهرهایی مانند پاریس، برلین، رم و مسکو چند
ایستگاه مجزای راه‌آهن تعریف شده است. صحبت‌های پورسیدآقایی در حالی مطرح شده که
در مورد ایستگاه راه‌آهن شهر تهران و وضعیت بافت مسکونی اطراف خطوط ریلی جنوب
پایتخت از نظر آلودگی هوا، آلودگی صوتی، امنیت و مشکلات عبور و مرور خودروها مسائل
بسیاری مطرح است. در محدوده خیابان هفده شهریور و نزدیک به خط راه‌آهن تهران-
تبریز منطقه وسیعی وجود دارد که پس از به زیرزمین منتقل شدن خطوط ریلی به حال خود
رها شده است. این بخش از منطقه ۱۸مدت‌هاست محل امنی را برای تجمع معتادان کارتن
خواب فراهم آورده است. در انتهای کوچه سرحدی واقع در این بخش، تونل بزرگی وجود
دارد که قرار بوده پس از به زیرزمین رفتن خطوط ریلی، پارکینگ شود. این تونل اما به‌خاطر
عدم‌ساماندهی، شب‌ها سرپناهی برای معتادان می‌شود. کافی است طی روز جرأت به خرج
دهید و نگاهی به ورودی این تونل تاریک بیندازید. سرنگ‌های آلوده همه جا پخش شده‌اند.

اقدامات عجولانه

بهمن‌ماه سال گذشته به‌واسطه گزارش همشهری پیمانکاری از سوی راه‌آهن
برای بستن دهانه این تونل به‌وسیله بلوک‌های بتنی اقدام کرد؛ اقدامی که البته
مانند عملیات زیرزمینی شدن خطوط ریلی عجولانه و نیمه‌کاره صورت گرفت تا اعتراض
اهالی محل را به‌دنبال داشته باشد. در محدوده شمالی خیابان هفده شهریور پیمانکار
مربوطه از پله اضطراری که راه ورود را برای افراد بزهکار و معتاد به داخل تونل
فراهم می‌کرد غافل شده بود. تایید این کار عجولانه را می‌توان در اقدام بعدی شرکت
راه‌آهن دانست که در اسفند‌ماه۹۴ برای کشیدن دیوار سیمانی، بلوک‌های بتنی را تخریب
کرد. اگرچه انگار کار تخریب فقط در دستور کار بود و برنامه‌ای جدی برای حل مشکلات
اهالی وجود نداشت. حدود یک هفته پیش نیز پیمانکاری برای ساخت این دیوار، کارهای
اجرایی را شروع کرد ولی کار مجددا پس از کمی پیشرفت متوقف شده است. علیرضا قهرمانی
یکی از ساکنان این محل می‌گوید: «اهالی محل واقعا از ساعات عصر به بعد جرأت نمی‌کنند
در خیابان‌های محدوده خطوط ریلی تردد کنند. شهرداری ناحیه هم به‌خاطر اینکه زمین‌های
اطراف و روی خطوط ریلی جزو حریم راه‌آهن است نمی‌تواند کاری انجام دهند.» قهرمانی
به مشکلی اشاره کرد که در محله خلیج‌فارس شمالی، بعد از پل کن تا ایستگاه نیک‌پسندی
نیز مشاهده می‌شود. این درصورتی است که قرار بوده راه‌آهن حریم خطوط ریلی در
محدوده محله‌های شادآباد و خلیج‌فارس شمالی منطقه۱۸ تهران را به مدیریت شهری
واگذار کند که البته هنوز خبری از این اتفاق نیست.

افزایش جرم در محله خیلج فارس

در مورد محله خیلج‌فارس نیز مشکلات خطوط ریلی همچنان به قوت خود باقی
است. جالب اینجاست که خطوط ریلی این محدوده با وجود تاکید چند تن از نمایندگان
مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی هنوز روی زمین باقی‌مانده است. با این
حساب و البته اقدامات کجدار و مریزی که برای نصب خطوط ریلی جدید انجام می‌شودگویا
اهالی محل قید به زیرزمین رفتن خطوط ریلی را زده‌اند. البته نباید از یاد برد که
رئیس‌جمهور دولت پیشین و وزیر راهش در جمع همین اهالی وعده داده بودند همه خطوط
ریلی (تا نزدیک تقاطع بزرگراه‌های فتح و آزادگان) به زیرزمین منتقل می‌شوند.
اینطور که دبیر شورایاری این محله به همشهری می‌گوید مردم نه‌تنها با مشکلات گذشته
مثل خطرات ناشی از گذر قطارها و دزدی‌‌هایی که در زیرگذرهای عابرپیاده صورت می‌گیرد
دست و پنجه نرم می‌کنند بلکه باید گرد و خاک و سر و صدای عملیات اجرایی بسیار کند
را هم به جان بخرند. فیض‌الله وطنی اضافه می‌کند که حداقل شرکت راه‌آهن عملیات نصب
خطوط ریلی جدید را هرچه زودتر به انجام برساند تا کمی از مشکلات‌مان کاهش یابد. به
گفته وی این شرکت مدت‌هاست که وعده داده در کنار خطوط ریلی دیوار صوتی نصب می‌کند
اما به این وعده هم جامه عمل نپوشانده است. گفتنی است این محله ۴زیرگذر خودرویی
دارد که از میان‌شان عرض و ارتفاع کم ۳زیرگذر فربت، لاله و نواب تعجب‌برانگیز است.
وطنی با بیان اینکه نیروی انتظامی نیز از افزایش جرم در این محله کلافه شده است می‌افزاید:
«خب آنها نیز نمی‌توانند برای یک‌محله نیرو بسیج کنند.»

راه‌آهن برخلاف مسیر شهرداری و شهروندان می‌رود

درحالی‌که شهرداری تهران بارها اعلام کرده برای ساماندهی اطراف خطوط
ریلی و سطح رویی خطوطی که به زیرزمین رفته آمادگی لازم را دارد اما شرکت راه‌آهن
از واگذاری حریم خطوط سر باز می‌زند. این مسئله نتیجه‌ای ندارد جز افزایش
دردسرهایی که اهالی محله‌های اطرافش با آنها روبه‌رو هستند. شهردار تهران هم هفته
گذشته هنگام افتتاح زیرگذر جوادیه گفت: «خطوط راه‌آهن اهواز و تبریز مناطق ۱۷، ۱۵
و ۱۱ را دچار مشکل کرده است. به همین دلیل شهرداری تهران طرحی را تهیه کرده که
براساس آن ایستگاه مرکزی راه‌آهن به بیرون شهر و شمال حرم حضرت امام(ره) منتقل
شود.» محمدباقر قالیباف افزود: درعوض ما نیز متعهد خواهیم شد تا با ساخت ایستگاه‌های
جدید مترو کار انتقال مسافران قطار را به درون شهر هموار‌سازیم. محسن پورسید
آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اما در گفت‌وگویی اعلام کرد که
نمی‌توان به انتقال راه‌آهن از پایتخت به مناطق حومه‌ای به‌عنوان یک انتخاب مثبت
فکر کرد که حتی در حد یک ایده نیز نمی‌توان آن‌را مطرح کرد. با وجود این، سیدتیمور
حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، مانند بسیاری از اهالی لب خط
انتقال پایانه‌های مسافربری همچون ایستگاه راه‌آهن به حاشیه شهر را امری ضروری
دانست.

منبع: همشهری آنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا