شهر

تونل توحید می توانست با ۷۰ میلیارد تومان تمام شود

احمد خرّم شیوه های کسب درآمد شهرداری تهران را مورد نقد و بررسی قرار داد.

امروزه موضوع درآمدهای ناپایدار در شهرداری تهران به شکلی درآمده است
که خسارات بسیاری را به شهر وارد کرده است. فروش تراکم ساختمانی، تثبیت تجاری،
تخلفات ساختمانی و صدور پروانه ساخت مهم ترین درآمد های ناپایدار هستند و دریافت
عوارض نوسازی توسعه عمران و عوارض مشاغل ، عوارض پسماند، عوارض خودرو نیز از سرفصل
های درآمدهای پایدار به شمار می روند که در مجموع منابع درآمدی شهرداری محسوب می
شوند
.

این در حالی است که برای ساخت و سازهای بی رویه و گاه بدون مجوز که
امروز تهران را لبریز ساخته است، باغات و فضاهای سبز بسیاری قربانی شده اند
تا ارزش این ساختمان ها و زمین های عریض و طویل را چند برابر بسازد
.

احمد خرّم وزیر راه و ترابری دولت هشتم و معاون اسبق امور عمرانی
وزارت کشور ضمن انتقاد از سیستم مدیریت شهری در ده سال اخیر اشکال اصلی نحوه
درآمد زایی شهرداری را بررسی کرده است
.

خرّم می گوید: درآمد شهرداری از فروش تراکم باید قطع شود که این کار
نیازمند قانون است. امروز ساختمانهای ۱ و ۲ و ۳ طبقه تبدیل به ۵ و ۶ و ۷
طبقه شدند
. ۲۰ سال دیگر
همین ۵ و ۶ و ۷ طبقه تخریب می شود و تراکم به بیش از دو برابر امروز خواهد
رسید
.

وی با اشاره به زمان مسئولیتش در وزارت کشور می گوید: در زمان حضورم
در وزارت کشور در این زمینه مطالعه کردم و میزان درآمد شهرداری از فروش تراکم،
عوارض تولید و مصرف و معاملات را مشخص کردم
.

خرم به سه روش اخذ مالیات در کشورها اشاره می کند و می گوید  ۹۰: درصد
درآمد شهرداری ها در دنیا از بخش مالیات تامین می شود، که در دنیا از سه روش ۱-
بررسی دفاتر افراد و اخذ مالیات به تناسب فعالیتی که دارند
) البته این روش منسوخ شده است) و یا مالیات
تکمیلی ۲- اخذ مالیات از مراحل تولید کننده علاوه بر مصرف کننده که در
کشورهای پیشرفته منسوخ شده اما در کشور ما هنوز اجرا می شود تحت عنوان مالیات بر
ارزش افزوده نام گرفته شده است. ۳- در روش سوم مالیات تنها از مصرف کننده
نهایی گرفته می شود و این بهترین نوع روش اخذ مالیات است. در حال حاضر هم در
کشورهای اروپایی ۱۰ درصد، امریکا ۸ درصد، کشورهای اسکاندیناوی تا ۲۴ درصد مالیات
از مصرف کننده نهایی گرفته می شود و هرچند برای جا انداختن آن در ابتدا ۴
الی ۵ سال
زمان می برد تا مالیات بر مصرف کننده نهایی نهادینه شود و حساب
نگهداری مالیات بر ارزش افزوده و برای جا افتادن مالیات بر ارزش افزوده نیز همین
وقت لازم است. ولی این کار به شکلی است که در نهایت فرار مالیاتی را به زیر ۵ درصد
خواهد رساند
.



خرم خاطرنشان می کند: این روش اخذ مالیات هم راستا با افزایش قیمت ها
و میزان تورم افزایش می یابد و در حساب متمرکزی ذخیره می شود که۸ درصد آن به حساب
دولت و
۲ درصد به
حساب شهرداری واریز می شود و بالغ بر ۹۰ درصد درآمد شهرداری را تامین می کند.
همچنین ۸ درصد مالیات بر مصرف نهایی، صد در صد بودجه دولت را نیز تامین می کند. از
این رو شهرداری هم اجازه ندارد بیش از بودجه هزینه کند درآمد دولت از نفت و معادن
عمده کشور و بهره مالکانه باید صرف سرمایه گذاری روز بینی و تجدید نظر شود و
دولت حق مصرف سرمایه مردم را ندارد بلکه باید به سرمایه تجدید پذیر تبدیل
کند و هزینه های جاری را تنها از مالیات به دست آورد
.

خرم می گوید: تا زمانی که درآمد برای شهرداری ایجاد نشود، فروش تراکم
کم نخواهد شد، البته شهرداری اگر بخواهد تراکم نفروشد و مالیات بگیرد به راحتی می
تواند به درآمد پایدار برسد. ولی در حال حاضر شهرداری درآمدی راحت الحلقوم تر از
فروش تراکم پیدا نکرده است
.

وی معتقد است شهرداری که با رئیس جمهور وقت دعوا کند باید مطمئن باشد
که نمی تواند طرح های و هزینه های خود را تامین کند
.

خرم با بیان اینکه باید ۳ درصد از مالیات کشور به شهرداری ها داده شود
تا به درآمد پایدار برسند، می گوید: در حال حاضر چون رکود است زمان افزاش مالیات
نیست ولی در هشت سال دولت قبل امکان افزایش مالیات بود. این بهانه ای بیش نیست
.

وزیر دولت

کرباسچی در طول هشت سال ۸ میلیون مترمربع تراکم فروخت ولی قالیباف در
طول سال های
۹۰ تا ۹۱ و
۹۲ ، صد میلیون متر مربع تراکم فروخته است
.

هشتم می گوید: اخذ مالیات از مردم به شیوه ای که در بالا گفته شد سبب
افزایش درآمد شهرداری می شود و موجب جلوگیری از این همه تخریب و نابودی درختان
برای ساخت و ساز خواهد شد. این در حالی است که شهرداری تهران در این سال ها علاوه
بر تخریب باغات و نابودی فضای سبز برای تامین درآمد، در بخش هزینه کردها هم توجهی
ندارد و بدون حساب و کتاب هزینه های هنگفتی را به شهر تحمیل کرده است. به عنوان
مثال تونل توحیدی که می توانست با ۷۰ میلیارد تومان بهره برداری شود، با ۷۰۰
میلیارد تومان بهره برداری شد و سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد هزینه جاری برای شهرداری
ایجاد کرد. در حالی که شهرداری اصفهان تونل بزرگمهر را شبکه ای معادل
۴/۱ از تونل توحید تهران تنها با ۱۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده
است. تونل توحید که ۴ برابر تونل بزرگمهر اصفهان است می بایست حداکثر ۷۰ میلیارد
تومان هزینه می داشت نه ۷۰۰ میلیارد . قابل ذکر است که این دو تونل همزمان انجام
شده است
.

وی می گوید: باید توجه داشت که اصل هر طرحی این است که در زمان بروز
مشکل و همچنین در افق طرح بتواند جوابگو باشد اما طرح هایی چون تونل نیایش و طبقه دوم
صدر در حال حاضر که یک سال بعد از افتتاح طرح است به بن بستی بدتر از قبل رسیده
است
.

وی در پایان می گوید : درد بزرگی است که ناملایمات در کشور از جایی بر
خیزد که کرباسچی در طول هشت سال ۸ میلیون مترمربع تراکم بفروشد و قالیباف در طول
سال های ۹۰ تا ۹۱ و ۹۲ ، صد میلیون متر مربع تراکم بفروشد و شورا در دولت و
حاکمیت بنشینند و تماشا کنند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا