مسکن و ساختمان

تهران در حوزه معماری نیازمند توجه بیشتر دانشگاهیان است

همایش معماری اسلامی- ایرانی شهر تهران، صبح دیروز ۲۱ آذرماه با حضور دکتر مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، دکتر سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و جمعی از اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.

;به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران در این مراسم که با همکاری دانشگاه تهران و در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، دکتر شوشتری با تاکید بر اینکه شهر در حال ساخت توسط افراد بی‌سواد ساخته نمی‌شود، ادامه داد: شهر تهران توسط افرادی ساخته شده و می‌شود که از پشت میز دانشگاه به سطح شهر آمده‌اند.

او با تاکید بر اینکه برای مقابله با کمرنگ شدن هویت در ساختمان‌های تهران باید موضوع را تبدیل به مساله کرده و برای مساله به دنبال پاسخ باشیم، افزود: شورای شهر و معاونت شهرسازی راهکارهای مناسبی را برای این موضوع پیشنهاد داده‌اند اما قطعا در این حوزه نیازمند کمک دانشجویان ودانشگاهیان هستیم.

دکتر شوشتری با اشاره به اینکه ما در مقابل آیندگان مسوول هستیم، گفت: نشست تخصصی هویت اسلامی ایرانی شهر تهران و مطرح شدن چالش‌ها و راهبردهای این موضوع زنگ خطری است که به صدا درآمده است و باید به آن توجه کرد. دکتر شوشتری با تاکید بر اینکه سرعت اتفاقی که برای معماری ساختمان‌های تهران می‌افتد به حدی بالاست که متوجه آن نیستیم، گفت: با توجه به اینکه آموزش در حفظ هویت معماری ایرانی- اسلامی نادیده گرفته شده است برگزاری این نشست تخصصی می‌تواند محلی برای تبادل نظر، ایده و اطلاعات در این حوزه باشد.

او با بیان اینکه افراد و به ویژه اساتید و دانشجویان موظف هستند نسبت به این موضوع حساس باشند، ادامه داد: چرا زمانی که یک ساختمان نامناسب در شهر ساخته می‌شود نسبت به آن بی‌توجه هستیم و حتی به این فکر نمی‌کنیم که برای مقابله، با آن به جمع‌آوری امضا و طومار بپردازیم. دکتر شوشتری با اشاره به اینکه ساخت بناهایی با معماری نامناسب در سطح شهر هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی اتفاق می‌افتد، گفت: ساختمان‌های دولتی بخش اعظمی از ساختمان‌های شهر را تشکل می‌دهند که متاسفانه ساخت عریض و طویل آن بدون توجه به هویت معماری اسلامی- ایرانی انجام شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران متاسفانه توجه به گذشته در ساخت ساختمان‌ها فراموش شده است و همه کارهایی که ارائه می‌شود کپی از نمونه‌های غربی است. دکتر شوشتری با بیان اینکه کم‌توجهی و بی‌توجهی مدیران به حفظ هویت ایرانی- اسلامی از گذشته باعث شده است تا ساختمان‌ها به آرامی روح خود را از دست بدهند، افزود: متاسفانه شهرسازان و معماران ما به کپی‌برداری از نمونه‌های غربی افتخار کرده و نهایت تلاش و خلاقیت آنها معماری است که با کامپوزیت و شیشه انجام می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با اشاره به فعالیت‌های انجام شده طی ۱۰ سال گذشته در تهران گفت: بایداز خودمان بپرسیم به عنوان مدیران شهری، در ۱۰ سال گذشته برای شهر تهران چه کرده‌ایم؟ به گفته طلایی، آنچه امروز بر سر شهرهای ما آمده و امروز هزینه‌های آن را می‌پردازیم، به دلیل بی‌توجهی به مقوله فرهنگ است. او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، اخلاق‌مداری را ملاک اصلی در فعالیت‌های شهری دانست و افزود: بصیرت، دانش و آگاهی از ارکان اساسی برنامه‌ریزی در انجام امور شهری است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه، باید اساس امور شهری برمبانی علمی و نگاه عالمانه باشد تا با آنچه درحال حاضر با آن رو به رو هستیم، مواجه نشویم، افزود: باید از خودمان بپرسیم شهر ایرانی اسلامی دارای چه معانی است و وظیفه مدیران شهری در برابر این موضوع چیست؟طلایی با تاکید بر اینکه زیبایی در منظر شهری، توسعه فضای سبز و توجه به محیط زیست از ارکان شهرها برای توسعه پایدار است، افزود: اگر تمام شهر را سنگفرشی از طلا کنیم، اما نتوانیم روح نوازی رادر آن ایجاد کنیم در واقع در کارمان موفق نبوده‌ایم. او با اشاره به سند توسعه پنج ساله شهر تهران گفت: در سند راهبردی تمام فعالیت‌های مدیریت شهری برای رسیدن به شهری با هویت اسلامی و ایرانی است.

او به فعالیت‌های انجام شده طی سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه فضای سبز در منطقه ۱۵ نمونه‌یی از حرکت شهرداری و مدیران شهری در همین راستا است. طلایی با بیان اینکه جلب مشارکت شهروندان برای رسیدن به شهری با هویت اسلامی ایرانی مهم است، افزود: شهرداری تهران در همین راستا در ۳۷۴ محله تهران، ۳۷۴ امنای محلی منصوب کرده و با تحویل سرانه‌های اجتماعی و فرهنگی به آنها، زمینه مشارکت مردم در اداره شهر برای رسیدن به شهری انسان محور را مهیا کرده است.

او با بیان اینکه در جامعه‌یی که تمام افراد به دنبال منافع فردی خود هستند، باید احساس مسوولیت جمعی را افزایش دهیم، ادامه داد: برای رسیدن به شهری با هویت اسلامی- ایرانی؛ باید اعتماد، مشارکت، اهداف مشترک، احساس تعلق اجتماعی توام با نشاط و هنرهای اصیل اسلامی ایرانی در زیبایی و منظر شهر را مورد توجه قرار دهیم. رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به دوسامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداری تهران برای پاسخگویی به مشکلات شهروندان، گفت: شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است.

به گفته او تغییر رویکرد شهرداری از یک سازمان خدماتی به سازمانی اجتماعی- فرهنگی، حسن مسوولیت‌پذیری مسوولان برای جلب مشارکت مردم را نشان می‌دهد. در ادامه این سمینار، آیت‌الله حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه در تهران زمینه‌های لازم برای تبدیل یک فضا به شهری اسلامی ایرانی وجود دارد، گفت: تهران به عنوان شهری که خاصیت تبدیل شدن به فضایی برای زندگی را دارد، نیازمند توجه ویژه در بحث معماری و هویت شهری است.

او با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات کلانشهرهایی مانند شیراز در برخورد با مشکلات شهری ادامه داد: برخورد غیرجامع با مسائل و مشکلات باعث شده تا نتوانیم باری از دوش شهر‌برداریم. آیت‌الله حائری با تاکید بر اینکه خانه‌ها و ساختمان‌ها بخش حیاتی شهرها هستند، ادامه داد: وقتی شهروندان مجبور به زندگی در خانه‌ها و ساختمان‌هایی می‌شوند که در آنها روح زندگی جریان ندارد، دچار عصبیت و ناراحتی می‌شوند. به گفته عضو خبرگان رهبری با سیستم‌گذاری برای بسیاری از کارها می‌توان آنها را ساماندهی کرد و تکنولوژی را با موضوعات دینی و اسلامی همراه کرد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا