مسکن و ساختمان

موزه ای که آغل گوسفندان شد! / عکس

موزه آبادان با قدمت بیش از ۵۰سال متاسفانه تبدیل به آغل گوسفندان شده است. این موزه که در سال ۱۳۳۸ توسط علی هانیبال احداث شد و در سال ۱۳۴۰ ه خورشیدی به بهره برداری رسید. این موزه یکی از مهمترین بناهای شهر آبادان به شمار می‌رود.

در حال حاضر ۵ راس گوسفند در محوطه فضای باز موزه آبادان که گنبد مخروطی بیست دو متر و نیمی آن الگو گرفته از آرامگاه دانیال نبی شوش است، نگهداری می شود
;این موزه مجموعه آثاری از دوران ماقبل تاریخ و تاریخی و آثاری از دوره های متاخر تا دوره قاجاریه را در خود جای داده است
;
موزه آبادان
«شهرام شهریار»، راهنمای گردشگری در آبادان درباره حضور گوسفندان در موزه آبادان می‌گوید: «با توجه به اینکه قسمتی از فضای موزه در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستانهای آبادان و خرمشهر است، این سوال مطرح می‌شود که چطور با حضور نماینده میراث در موزه آبادان مجوز نگهداری گوسفندان در این مکان داده می‌شود؟»

;
;
;
به گزارش مشرق، بازی با گوسفند در جلوی سردر موزه آبادان. به نظر می‌رسد با سگ اشتباه گرفته شده‌است!
مشاهدات نشان می‌دهد، قسمتی از فضای باز محوطه موزه تبدیل به محل دپوی ضایعات و آهن آلات شده و فضولات گوسفندان در کل محوطه و راه روهای ورودی و سنگ فرش شده آن قابل مشاهده است.
گفته می‌شود، با شروع جنگ ایران و عراق تصمیم گرفته شد تا برای نجات آثار موزه، مجموعه آثار جمع‌آوری‏ و به جای امن برده شود. بدین ترتیب این آثار از گزند بمباران‌ها در امان ماند. بعد از پایان جنگ موزه مدت‌ها در دست مرمت بود.
;
موزه آبادان یا محل چرای گوسفندان؟
با پایان کار مرمت، موزه بار دیگر حیات دوباره خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز می‌کند. دراین دوره جدید حیات موزه، آثار به امانت برده شده موزه بار دیگر به خانه خود باز گردانده شده‌است.
;

;

موزه آبادان دارای یک تالار اصلی و دو تالار جنبی است. تالار اصلی؛ محل نمایش آثار دایمی موزه از جمله آثار به دست آمده از شوش (هزاره اول ق. م) و آثار دوره صفوی و قاجاری‌است. آثار مردم‌شناسی و نیز هنرهای سنتی در این مجموعه قرار دارد. یکی از تالارهای جنبی‌موزه به تالار نمایشگاه‌های موقت اختصاص داده شده‌است و تالار جنبی دیگر را کتابخانه وسالن اجتماعات تشکیل می‌دهد

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا