مسکن و ساختمان

مقصر اصلی ساخت و ساز خارج از ضوابط شهرسازی چه کسی است؟!!

در نبود صراحت قانونی بخش ساخت و ساز پای ناظر و مجری ،‌مالک به میان کشیده می شود و در نهایت هیچگاه در مواقع بروز حوادث و تخریب ساختمان ها مقصر اصلی مشخص نمی شود.

احمد رضا سرحدی کارشناس مسکن ، با اشاره به مسئولیت های نامشخص در قوانین ساخت و ساز کشور گفت :نبود صراحت قانونی بخش ساخت و ساز و پاسخ گو نبودن مسولان پای ناظر و مجری ،‌مالک را به میان می کشد و در نهایت هیچگاه در مواقع بروز حوادث و تخریب ساختمان ها مقصر اصلی مشخص نمی شود.

وی با بیان اینکه اعتقادی به حضور ناظر در ساختمان سازی کشور وجود ندارد، گفت :در شرایطی که شهرداری ها در ارائه خدمات از سوی مهندس ناظر مساعدت نمی کنند ،‌نظارت صوری بر پروژه های ساختمانی حاکم می شود.

وی بابیان اینکه نمی توان ناظران ساختمانی را از مرحله ساخت و ساز حذف کرد افزود :در این صورت دیگر تقصیر هابه گردن چه کسی خواهد افتاد وقتی ناظر حذف شود .

وی ادامه داد :در حالی که تمام اختیارات و مراحل ساخت و ساز با مجوز شهرداری انجام می شود ‌ناظران ساختمان مقصر معضلات ساختمانی شناخته می شوند.

این در حالی است که ناظران با حداقل میزان حقوق ،حمایت و کمترین ابزار نظارتی حداکثر مسئولیت را به دوش می کشند.

وی با بیان اینکه مجوز ساخت و ساز ،بر روی گسل ها و ساختمان سازی در گذر های محدود خارج از ضوابط شهرسازی از سوی شهرداری ها اعطا می شود تصریح کرد: در نهایت تاوان مجوز ساخت و ساز از سوی مسولان دست به دست به ناظر می رسد بی آنکه مجوز شهرداری زیر سوال رود.

نظام مهندسی کمرنگ و کمرنگ تر می شود ساخت وساز غیر مجاز پررنگ تر

این کارشناس در خصوص تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری که در آن مهندسین ناظر مکلف به نظارت در ساخت و ساز هستند و هر گاه مهندس ناظر تخلف نماید، شهرداری مکلف به ممانعت از ادامه ساخت و ساز است، گفت :با چشم پوشی شهرداری ها ساخت و ساز غیرمجاز همچنان ادامه دارد و در زمان تخریب ساختمان ها مسئولیت متوجه ناظر ساختمان می شود.

وی با اشاره به کمرنگ شدن نقش نظام مهندسی در ساخت و ساز امروز ، ادامه داد : در تمام کشور نقش ناظر و نظام مهندسی کامل مشخص است ولی در تهران و برخی کلانشهر های دیگر با ارزش افزوده بالا منافع شهرداری‌های کشور از محل جرایم و تخلفات ساخت و ساز ادامه می یابد.

وی افزود :‌در ادامه این شرایط در کلانشهر های تهران ،مشهد ،‌اصفهان ،‌فارس ،تبریز و …با تضعیف نظام مهندسی تخلفات ساختمانی افزایش می یابد.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا