مسکن و ساختمان

اجرای 37 پروژه مهر ماندگار؛ تحولی در حمل‌و نقل کشور

نیکزاد اعلام کرد: اتمام ۱۵۳ پروژه با حدود ۳۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار

سهم وزارت راه و شهرسازی از طرح ملی “مهرماندگار” اتمام ۱۵۳ پروژه با اعتباری حدود ۳۳۴ هزار و ۹۵۳ میلیارد ریال است که منابع انجام این پروژه‌ها از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانه‌های دولتی و از طریق مازاد درآمدهای نفتی (منابع صندوق توسعه ملی) تأمین خواهد شد که در این روند برای بخش زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام حدود ۲۰‌هزار کیلومتر پروژه با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰‌ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی نیکزاد – وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی پروژه‌های مهر ماندگار در بخش حمل و نقل کشور را به شرح زیر توضیح داده است:

« بیان طرح «مهرماندگار» یکی از دیدگاه‌های ارزشمند رئیس‌جمهور بود که وی در پیام نوروزی سال ۹۱ خود برای مردم کشورمان مد نظر قرار داد. براساس این طرح ملی قرار است تکمیل ۸۰۰ پروژه نیمه‌ تمام در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی که به‌گونه‌ای افزایش رفاه عامه مردم را در پی دارد انجام شود. البته دولت دهم نیز عزم خود را جزم کرده با حداکثر استفاده از ظرفیت‌های موجود، انجام این حرکت عظیم ملی و تاریخی برای افزایش خدمتگزاری به آحاد جامعه را در کارنامه فعالیت‌های خود به ثبت برساند.

سهم وزارت راه و شهرسازی از طرح ملی مهرماندگار اتمام ۱۵۳ پروژه با اعتباری حدود ۳۳۴ هزار و ۹۵۳ میلیارد ریال است که منابع انجام این پروژه‌ها از محل بودجه عمومی، فروش اوراق مشارکت، فروش سهام کارخانه‌های دولتی و از طریق مازاد درآمدهای نفتی (منابع صندوق توسعه ملی) تأمین خواهد شد. البته در این روند برای بخش زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام حدود ۲۰‌هزار کیلومتر پروژه با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

از آنجا که اجرای این پروژه‌ها در مدت دو سال ۹۲ – ۹۱ (حداکثر تا پایان دولت دهم) باید جامه عمل بپوشد بر این اساس اجرای ۳۷ پروژه مختلف زیربناهای حمل‌ونقل کشور در قالب طرح مهرماندگار طی سال‌جاری به‌طول حدود ۵۴۰۹ کیلومتر هدف‌گذاری شده است. همچنین مابقی پروژه‌های مد نظر در سال آینده مراحل اجرایی را خواهد گذراند.

در این زمینه انجام ۹ طرح آزادراهی به‌طول ۶۵۲ کیلومتر با اعتبار ۱۷۴۴ میلیارد تومان، ۱۸ طرح بزرگراه و راه اصلی به‌طول ۲۸۷۴ کیلومتر و با اعتبار ۱۴۰۶ میلیارد تومان و ۱۰ طرح راه آهن به‌طول ۱۸۸۳ کیلومتر با اعتبار ۳۷۱۱ میلیارد تومان مد نظر قرار دارد. البته ارقام مذکور به صورت برآورد اولیه پیش‌بینی شده است.

از آنجا که برای اجرای پروژه‌های مذکور باید اعتباری بالغ بر ۶۸۶۱ میلیارد تومان اختصاص یابد بر این اساس حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مذکور از منابع فروش اوراق مشارکت تأمین شود.

اگر چه حدود ۱۰ هزار کیلومتر مجموع خطوط شبکه ریلی و۲۵۰۰ کیلومتر کل آزادراه‌های کشور برآورد می‌شود اما در شرایط کنونی ساخت حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی، سه هزار کیلومتر شبکه آزادراهی، ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه بزرگراهی و ۱۰ هزار کیلومتر شبکه راه اصلی مراحل اجرایی را می‌گذرانند.

در سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن، شبکه آزاد راهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی با اعتباری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

البته در این روند با فروش دو مرحله اوراق مشارکت در سال گذشته به ارزش حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیز حدود ۲۳۵۰ کیلومتر پروژه‌های راه اصلی و بزرگراه، ۲۱۸ کیلومتر آزادراه و ۱۵۵ کیلومتر راه آهن نیز در مرحله بهره‌برداری قرار گرفت.

این مسائل در حالی مطرح است که از محل منابع درآمدی اوراق مشارکت مذکور عملیات اجرایی ۱۷۰ کیلومتر آزادراه با اعتباری بالغ بر ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و ۱۹۸۴ کیلومتر راه آهن با اعتباری بالغ بر ۳۶ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال نیز آغاز شد.

در مجموع براساس تعهد سال گذشته و جاری فروش حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت طی سال جاری صورت خواهد گرفت.

بر این اساس مرحله اول فروش این اوراق به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در خرداد ماه در شعب سراسری بانک تجارت صورت گرفت. همچنین تضمین پرداخت ۲۰‌ درصد سود علی‌الحساب این اوراق توسط دولت و بانک مرکزی وجه تمایز برجسته‌ این اوراق نسبت به سایر اوراق در حال انتشار بوده که می‌تواند انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف زیربناهای حمل ونقل کشور را افزایش دهد. تداوم این رویه تا پایان سال به صورت متناوب انجام خواهد شد.

در حوزه‌های مختلف زیربناهای حمل‌ونقل کشور از جمله ریلی، راه‌آهن‌های قزوین – رشت، تهران- همدان، بخش ایرانی راه‌آهن خواف – هرات ۷۷ کیلومتر و تهران – همدان ۲۵۷ کیلومتر را می‌توان نام برد.

همچنین آزادراه ساوه – همدان ۱۸۰ کیلومتر، بخش انتهایی آزادراه زنجان – تبریز ۱۷ کیلومتر، آزادراه کنار گذر شمالی مشهد ۷۲ کیلومتر، قطعه ۴ آزادراه تهران – شمال را باید مد نظر قرار داد.

البته در این روند بزرگراه‌های سیرجان- بندرعباس ۳۲۰ کیلومتر، انار- سیرجان ۹۷ کیلومتر، فیروزکوه- قائمشهر، تکمیل بزرگراه تهران- فیروز کوه- قائمشهر، اتمام بزرگراه گرگان- بجنورد- مشهد ۸۳ کیلومتر، بزرگراه کمربندی جنوبی بومهن- رودهن و پایان اصلاح قطعه اول مسیر گردنه امامزاده هاشم در جاده‌هراز به‌طول حدود ۵کیلومتر (واریانت امامزاده هاشم) از جمله پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که در سال جاری مراحل بهره‌برداری آنها انجام خواهد شد.

همچنین در بیانی دیگر می‌توان گفت که از محل منابع بودجه‌ای و سایر منابع که امکان استفاده از آنها وجود دارد حدود ۷۰۰ کیلومتر پروژه‌های راه آهن با اعتباری حدود ۲۳۱۰ میلیارد تومان، ۴۷۰ کیلومتر آزادراه با اعتبار ۳۵۱ میلیارد تومان سهم دولت و به همین میزان مشارکت بخش خصوصی و حدود هزار کیلومتر بزرگراه با اعتبار ۵۷۰ میلیارد تومان طی سال جاری افتتاح می‌شود که در این روند سایر هدف‌گذاری نیز از محل درآمد فروش اوراق مشارکت جامه عمل خواهد پوشید.

همچنین در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر انواع پروژه‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور با استفاده از منابع درآمدی فروش اوراق مشارکت طی سال جاری افتتاح شود.

اگرچه با افتتاح پروژه‌های مذکور بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام دولت‌های گذشته، توسط دولت دهم به اتمام خواهد رسید اما این مسئله می‌تواند نقطه‌عطف و سنگ‌بنایی از عزم دولت برای تداوم خدمتگزاری به مردم ایران به‌شمار آید».



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا