مسکن و ساختمان

جبران عقب ماندگی‌ها در سازمان نظام مهندسی

به طور حتم همچون گذشته اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها منتظر شتاب گرفتن فعالیت‌ها در جبران عقب ماندگی‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که بیشترین آن اجرای کامل مقررات ملی ساختمان در کشور است .

;با اعطای اعتبار نامه اعضای جدید هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها ، کار انتخاب هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نیز آغاز شده اشت .در این میان فارغ از انتخاب رؤسای سازمان‌ها که چه تعداد از دوره قبلی خواهند ماند و چه تعداد از اعضای جدید به کرسی ریاست استان ها می‌نشینند ، توجه لازم به شعارهای انتخاباتی کاندیداهایی است که مهندسان با بررسی آنها اقدام به ;رای ; به کاندیدای مورد نظر خود نموده اند .

;به طور حتم همچون گذشته اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها منتظر شتاب گرفتن فعالیت‌ها در جبران عقب ماندگی‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که بیشترین آن اجرای کامل مقررات ملی ساختمان در کشور است .

;البته مهندسان عضو در کنار آرمان سازمان خود انتظارات دیگری هم دارند و آن هم ارتقای جایگاه یک مهندس در جامعه است ، این انتظار جزو حقوق صنفی هر مهندس ;در ;بزرگترین NGO ; تخصصی کشور یعنی سازمان نظام مهندسی ساختمان است .

;مهندسان در استان ها که در رشته های هفت گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان عضو این سازمان هستند منتظر رونق کسب و کار حرفه ای خودشان هستند و این انتظار را دارند که در دوره ی ششم فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان بتوانند از فرصت های بیشتری برای کسب و کار خود بهره مند شوند .

یکی از دستاوردهای شورای مرکزی دوره ی پنجم سازمان نظام مهندسی ساختمان اخذ دستور رئیس جمهور محترم بود ;که به ;تمامی وزارت خانه ها ، استانداری ها و شهرداری ها دستور داده شد تا از خدمات کارشناسان ماده ۲۷ سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان ها استفاده شود ;.

;یکی دیگر از اولویت های واجب که توجه لازم به آن می تواند راهبرد مناسبی در توسعه خدمات به مهندسان و همینطور دستاورد مناسبی برای مدیریت کلان سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها شود صدور خدمات فنی مهندسی سایر کشورها بخصوص کشور های همسایه است که زمینه‌های آن توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان هم‌اکنون ایجاد شده و به طور مثال در آینده نزدیک دفتر نمایندگی این سازمان در کشور عراق راه اندازی می شود .

;در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت هم اکنون اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در ساخت و ساز های کشور در حدود ۵۰ درصد است که بعد از گذشت ۱۶ سال از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی قطعا مناسب ;نبوده و در دوره جدید می‌بایست با بکارگیری تمامی مجریان اجرای این قانون بسیار مهم در کشور زمینه بسترسازی اجرای صددرصدی آن فراهم شود .آموزش عمومی و ارتقاء سطح دانش اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها،امر مهمی است که در اولویت نگاه داشتن آن می‌تواند ; راهبرد مدیریتی مناسبی برای اعضای محترم هیئت مدیره در استان ها قرار گیرد .

بنا به گفته مسئولان هم اکنون عمر ساختمان ها در کشور یک سوم متوسط جهانی یعنی سی‌سال است که مهمترین علت آن استفاده از مصالح نامرغوب و عدم اجرای ساخت ساختمان توسط مجریان ذی‌صلاح است که در نهایت شناسنامه فنی ملکی برای آن ساختمان هم صادر نمی شود .انتظار می رود با اجرای صحیح شناسنامه فنی ملکی ساختمان در کشور این موضوع به مطالبه ی مردم تبدیل شده و در فرهنگ عمومی کشور نهادینه شود .

;

بهزاد تیمورپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا