مسکن و ساختمان

کاهش زمان عبور کالا

جزئیات توافق حمل و نقلی ایران و کردستان عراق

معاون وزیر راه با اشاره به سفر هیئت ایرانی به کردستان عراق، از برنامه‌ریزی ۲۴‌ساعته شدن فعالیت پایانه‌های مرزی و کاهش زمان عبور کالای صادراتی و ترانزیتی از پایانه‌های دو طرف و هماهنگی برای توسعه گردشگری خبر داد.

;شهریار افندی‌زاده ; درباره سفر به اقلیم ;کردستان عراق و توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران ;با حکومت اقلیمی کردستان، اظهار داشت: به تازگی سفری به اقلیم کردستان عراق تحت سرپرستی معاون رئیس جمهور در امور بین الملل ( آقای سعیدلو) داشتیم که در زمینه‌های مختلف توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و حکومت اقلیمی کردستان ;مسائلی مطرح شد.

وی افزود: با حضور معاون بین الملل رئیس جمهور، جلساتی با مقامات مختلف اقلیم کردستان در سطوح عالی برگزار و تلاش شد کلیات حمل و نقلی مورد بررسی مقامات دو طرف قرار گیرد.

* برنامه‌ریزی ۲۴‌ساعته شدن فعالیت پایانه‌های مرزی ایران و کردستان عراق

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه بخش خصوصی و بخش دولتی در این نشست حضور داشتند، افزود: در این سفر که استانداران مرزی نیز حضور داشتند در بحث حمل و نقل تلاش شد که اقتصاد و حمل و نقل ایران و اقلیم کردستان ;توسعه یافته و با یکدیگر ;‌گره ;بخورند.

;رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه ;در بحث ترانزیت بررسی‌های متفاوت و مختلفی انجام شد، اضافه کرد: ;سعی می‌کنیم سرعت عمل بیشتری در حمل و نقل جاده‌‌ای کشور و تخلیه و بارگیری کالا ;رخ دهد.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت با اشاره به اینکه پایانه‌های «حاجی عمران» اقلیم کردستان عراق ;و ;«باشماخ» و «پرویزخان» ایران ;در مرز مشترک دو کشور هستند، افزود: در این نشست ;تلاش شد که با توجه به لزوم توسعه ترانزیت، به سمت ۲۴‌ساعته شدن فعالیت پایانه‌ها اقدام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا یادداشت تفاهمی آماده و مقرر شد دو پایانه مذکور در ایران و پایانه‌های مقابل آن در اقلیم کردستان بتوانند خدمات ۲۴ ساعته ارائه دهند.

* بررسی نحوه کاهش زمان عبور کالای صادراتی و ترانزیتی از پایانه‌های طرفین

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در این نشست همچنین بحث تردد یکسر خالی کامیون‌های ایرانی حامل کالای صادراتی به داخل اقلیم کردستان ;مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت ادامه داد: در حال حاضر کالای ترانزیتی می‌تواند از پایانه بدون تخلیه و بارگیری عبور کند اما کالاهای صادراتی کامیونهای ایرانی، در مرز تخلیه و بارگیری می‌شوند.

افندی‌زاده ;با اشاره به برنامه‌ریزی برای حذف تخلیه و بارگیری مجدد کالاهای صادراتی، ;افزود: مقرر شد ظرف مدت یک ماه این موضوع اجرایی و مشکلات و مسایل برطرف شود تا در بخش حمل و نقل، کاهش زمان عبور را شاهد باشیم البته این امر ;به ;کاهش ;قیمت تمام شده کالا نیز می‌انجامد.

* هماهنگی توسعه گردشگری و حضور مسافران ایرانی در اقلیم کردستان

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در نشست مذکور درباره نظام‌مند کردن حمل و نقل مسافر نیز مسائلی مطرح شد؛ ;این برنامه‌ریزی انجام گرفت که ;سیستم‌های خطی منظم به چه طریق ایجاد شود تا زمینه گردشگری ایرانی ها در اقلیم کردستان فراهم شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت افزود: همچنین درباره ایجاد ;شرکت‌های مشترک حمل و نقلی مسائلی مطرح شد ;تا این مورد پس از بررسی ;اجرایی شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در کل ;مهم این بود که با اقلیم کردستان و دیگر مرزهای مشترک، جریان حمل و نقلی روانی ایجاد شود که قطعاً درتوسعه اقتصادی تأثیر بسزایی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ;اضافه کرد: امید است این نشست تأثیر بسزایی در توسعه حمل و نقل کشور و همکاریهای اقتصادی طرفین داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا