مسکن و ساختمان

سرمایه گذاری ۹۷۷ میلیون یورویی ایمیدرو در طرحهای مهر ماندگار

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو ) اعلام کرد: حجم سرمایه گذاری این سازمان در طرحهای مهر ماندگار در بخش ارزی ۹۷۷ میلیون یورو و بخش ریالی نیز دو هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان است.

سرمایه گذاری مذکور برای راه اندازی ۱۵ طرح معدنی و صنایع معدنی پیش بینی شده که تا سال آینده جذب حوزه های مختلف این صنایع خواهد شد.

پیش از این مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از بهره برداری ۳۰۰ طرح صنعتی و معدنی با حجم سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان و با امکان اشتغال برای ۷۰ هزار نفر تا پایان سال جاری خبر داده بود.

بر اساس گزارش ایمیدرو، در ارتباط با طرحهای مهر ماندگار تحت پوشش این سازمان، بیشترین سهم از این تعداد مربوط به پروژه های فولادی است، به طوری که شش طرح در این بخش قرار دارند.

همچنین دو مورد طرح در زمینه سنگ آهن و نیز طلا و مولیبدن هم هر یک با یک طرح به عنوان چهار طرح معدنی تحت پوشش ایمیدرو محسوب می شوند.

از سوی دیگر سه پروژه بزرگ نیز در بخش امور زیربنایی و علاوه بر آن دو پروژه کک سازی و یک نیروگاه جدید نیز مراحل اجرایی خود را سپری می کنند.

طرح های فولادی، بیشترین رقم سرمایه گذاری و پروژه(زیربنایی) افزایش ظرفیت اسکله منطقه ویژه خلیج فارس کمترین رقم سرمایه را جذب می کنند.

ایمیدرو در گزارش خود خاطر نشان ساخته است، پروژه های ˈمهرماندگارˈ باید تا پایان خرداد سال آینده (۱۳۹۲) به اتمام برسد، اما با توجه به درصد بالای پیشرفت فیزیکی تعدادی از طرح ها، ‌بخشی از آن ها تا پایان سال جاری افتتاح می شوند.

یادآور می شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۴ طرح مهر ماندگار را به صنایع فولاد اختصاص داده که ۱۸ طرح مهر از سوی بخش خصوصی و بقیه دولتی است.

البته انتظار می رود از مجموع ۳۰۰ طرح و پروژه مهم صنعتی و معدنی نیمه تمام در قالب طرح ˈمهر ماندگارˈ وزارتخانه یاد شده که با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دنبال می شود، حداکثر تا نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد و در عین حال زمینه اشتغال به کار ۷۰ هزار نفر را فراهم سازد.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که از مجموع ۳۰۰ طرح مذکور در ارتباط با مهر ماندگار تعداد ۲۰۰ طرح بزرگ و ۱۰۰ طرح کوچک است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این گفته بود از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و دو هزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام این بخش اختصاص یافته است.

بر اساس مذاکرات صورت گرفته با صندوق توسعه ملی مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع این صندوق برای اتمام پروژه های نیمه تمام صنعتی در دسترس بخش خصوصی قرار می گیرد.

علاوه بر این بر پایه توافق انجام شده با وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار است دو هزار میلیارد تومان از منابع ریالی نیز به این بخش اختصاص یابد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گزارشی اهم طرح‌های مهر ماندگار را شامل ۲۴ طرح در حوزه فولاد(گندله، کنسانتره، شمش فولادی، ورق و انواع مقاطع به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری) ۹ طرح سیمانی به ارزش هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۱۵ طرح کانی های غیر فلزی ˈسرامیک، سنگ و…ˈ به ارزش سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۱۹ طرح غذایی به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

همچنین ۳۳ طرح شیمیایی و سلولزی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۱۱ طرح خودرو ˈنیرو محرکه و قطعه سازیˈ به ارزش هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۱۰ طرح نساجی به ارزش چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه ‌گذاری از عمده این طرح ها است.

سایر طرح‌ها در حوزه زیر ساخت، پایانه صادراتی و … قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا