مسکن و ساختمان

محبی؛ مدیرعامل «بهسازان» در گفتگو با صما:

پروژه‌های عمرانی را باید با همکاری به پایان برسانیم

استهلاک پروژه‌ها نیمه‌تمام که در معرض عوامل جوی قرار می‌گیرد، هزینه‌های دوچندان دارد. از سوی دیگر در مقابل مردم متعهد هستیم به همین دلیل باید پروژه مسکن مهر را به پایان برسانیم. در این فضا دولت باید در اختصاص ارز مرجع به تجهیزات ساختمانی و تعدیل قیمت‌های چنین پروژه‌هائی، تسهیلات در نظر بگیرد

حمیدرضا محبی مدیرعامل شرکت بهسازان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران(صما) در توضیح شرایط فعلی بازار ارز و تاثیر آن بر حوزه تولید گفت: این موضوع را همه گفته‌اند و من هم تاکید می‌کنم با بالا رفتن نرخ ارز در تهیه مواد اولیه دچار مشکل هستیم و به این دلیل که قراردادهای ما مربوط به گذشته و قبل از این بحران است، مجبوریم به تعهدات خود عمل کنیم اما برای انجام تعهدات، دچار مشکل هستیم که می‌توان با راه‌کارهائی به ویژه در نظر گرفتن تسهیلات از سوی دولت و تعیین نرخ تعدیل برای پیمانکاران و همکاری سرمایه‌های عظیم ملی، انسانی و مالی این بحران را پشت‌سر گذاشت.

محبی در ادامه افزود: قیمت مواد اولیه بالا رفته و همین افزاش قیمت با سرعت زیادی بر افزایش قیمت کالاها تاثیر گذاشته است. حتی نوسان قیمت باعث شد که در بسیاری مو ارد با وجود تقاضای بالا، عرضه نداشته باشیم.

وی تاکید کرد:با این قیمت‌های بالا، صرفه اقتصادی قراردادها از بین رفته است و ما در اتمام پروژه‌ها دچار مشکل هستیم و از آنجا که بیشتر قراردادهای ما در پروژه مسکن مهر است و از سوئی با بالا رفتن قیمت‌ها، حق‌الزحمه‌ها در مسکن مهر افزایش نداشته، پیمانکاران و به تبع آن تمام صنوف وابسته به این پروژه‌ها که قراردادهای قبلی دارند، دچار ضرر و زیان شده‌اند.

به اعتقاد محبی، توجه به این نکته ضروری است که پیمانکاران قراردادهای خود را با احتساب خرید مواد اولیه به قیمت ارز مرجع بسته‌اند در حالی که در این شرایط باید قراردادها تجدید شود تا میزان ضرر فعالان در این پروژه جبران یا حداقل شود. در صورتیکه این اقدام انجام نشود، در پروژه‌های آینده، انگیزه‌ای برای انجام کار از سوی پیمانکاران وجود نخواهد داشت. در حال حاضر نیز به این دلیل که نرخ تعدیل به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد، به طور قطع پیمانکارن ضرر می‌کنند. بنابراین باید نرخ تمام شده قراردادها، تعدیل شود و قیمت قرارداد افزایش یابد تا پیمانکار ضرر نکند.

وی ادامه داد: مسکن مهر به هر صورت باید به اتمام برسد زیرا اگر طرح نیمه‌کاره رها شود، استهلاک پروژه‌ها نیمه‌تمام که در معرض عوامل جوی قرار می‌گیرد، هزینه‌های دوچندان دارد. محبی گفت: نباید فراموش کنیم که در مقابل مردم متعهد هستیم به همین دلیل باید پروژه را به پایان برسانیم. در این فضا دولت باید در اختصاص ارز مرجع به تجهیزات ساختمانی و تعدیل قیمت‌ها برای پیمانکاران چنین پروژه‌هائی، تسهیلات در نظر بگیرد تا بتوان با همکاری دوطرف، کار را به پایان برد.

وی درباره راه‌کارهای مدیریتی برای اداره شرکت‌های پیمانکار در این وضعیت گفت: به طور کلی پیمانکاران سه نوع هزینه دارند.

۱) ; اما تامین تجهیزات که نمی‌توان از هزینه آن صرف‌نظر کرد و قابل کاهش نیست.

۲)هزینه نیروی انسانی که آنها را هم نمی‌توان کاهش داد زیرا در صورت کاهش دستمزد یا تعدیل نیرو نمی‌توان کار را به موقع تحویل داد بنابراین ضرر این کار بیشتر از منفعتش است.

۳)هزینه سربار که هزینه نیروهای ستادی است و تاثیر کار آنها در تسهیل امور شرکت‌ها دیده می‌شود. نیروهای ستادی شامل بخش‌های اداری، پشتیبانی، مالی،فنی و مهندسی هستند که در چنین مواردی ناچار می‌شویم، این بخش را کوچکتر کنیم. اگرچه کم شدن نیروی مالی و به ویژه نیروهای بخش فنی و مهندسی، طراحی و نظارت نیز بر روند امور تاثیر می‌گذارد و کار لطمه می‌بیند.

وی در پایان درباره این سوال که آیا نابسانی فعلی در حوزه اقتصاد را می‌توان پشت سر گذاشت، گفت: با توجه به سرمایه‌های عظیم ملی، انسانی و مالی که در حوزه مسکن وجود دارد بخش‌های مختلف این حوزه باید بتوانند با همکاری و راه‌کارهای مدیریتی صحیح از این بحران عبور کنند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا