مسکن و ساختمان

روش قیمت‌گذاری ارز مبادلاتی تغییر کرد

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با تاکید بر اینکه شاهد نوسان شدید در بهای نرخ ارز تا پایان امسال نخواهیم بود، گفت: مکانیزم‌هایی که در ابتدای شکل گیری این مرکز داشتیم، در خصوص ۲ درصد زیر قیمت بازار یا کسر ۳ درصد دیگر مطرح نیست بلکه از این پس راهبری قیمت ارز را مرکز مبادلات ارزی برعهده خواهد داشت.

;

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد کریمی درباره تازه ترین تحولات در مرکز مبادلات ارزی افزود: دیروز و امروز ۶ بانک پذیرش مشتریان را در مرکز حذف کرده اند و به ترتیب بانکهای دیگر پذیرایی مشتریان را در این مرکز حذف و مشتریان را به شعب ارزی بانکهای عامل برای ثبت درخواست هدایت کنند.

کریمی گفت: از اوایل هفته بعد دیگر پذیرش در مرکز در خصوص مراجعه مستقیم مشتریان نخواهیم داشت و کارهای ستادی، مدیریتی و رفع مشکلات را در چارچوب تعاملاتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانکهای کشور و نیز بانک مرکزی و متقاضیان و عرضه کنندگان ارز خواهیم داشت انجام می دهیم.

انجام تمهیدات لازم برای تامین ارزی ; صانیع خودروسازی

وی همچنین افزود: تمهیدات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز صنایع خودروسازی، فولاد و سازندگان ماشین آلات و تجهیزات از طریق مرکز مبادلات ارزی انجام شده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه مکانیزم تخصیص ارز برای این گروه همان مکانیزم فعلی است ، گفت: باتوجه به توافق‌هایی که شده است ، این گروه که سهم بالایی از تقاضای ارز را در بازار ارز کشور به خود اختصاص می دهد از طریق مرکز تحت پوشش قرار خواهد گرفت و این امر موجب انتقال تقاضاهای کلان به سمت مرکز مبادلات و ثبات بیشتر در بازار ارز کشور می شود.

نحوه تخصیص ارز مأموریت سفرهای خارجی کارکنان دولت

وی گفت: کار تخصیص ارز مأموریت برای سفرهای خارجی کارکنان دولت از طریق شعب ارزی بانک ملت در سراسر کشور انجام خواهد شد که تصمیمات آن قبلاً گرفته شده بود و منتظر بودیم مقدمات کار در بانک ملت انجام شود که انجام شده است و کارکنان دولت برای تأمین ارز خود از طریق بانک ملت می توانند اقدام کنند.

کمبود ارز نداریم؛ با مازاد ارز مواجه‌ایم

کریمی با اشاره به صحبت هایی که درباره کمبود عرضه ارز در مرکز مطرح بوده است ، گفت :‌ مرکز در مجموع حتی با مازاد ارز مواجه بوده است اما واحدهای تولیدی برای تداوم تولید و تأمین هر چه سریعتر نیاز ارزی خود می توانند تجارت خود را با طرفهای عمده تجاری ایران که عمدتاً در خاورمیانه و آسیا هستند ، شکل بدهند.

وی با اشاره به اینکه هرچند این کار برای تولید کنندگان و تجار زمان بر خواهد بود اما اگر انجام دهند پوشش تقاضاها از طریق مرکز سه برابر خواهد شد، ; اظهارداشت: این الگوی تجاری با الگوی ارزی کشور متناسب خواهد بود و به پوشش تقاضای بیشتر واردکنندگان کمک می کند.

قیمت‌گذاری ارز از این پس در مرکز مبادلات ارزی

وی با بیان اینکه از این پس قیمت گذاری ارز در مرکز مبادلات ارزی صورت می گیرد، گفت: مکانیزم هایی که در ابتدای شکل گیری مرکز داشتیم، در خصوص ۲ درصد زیر قیمت بازار یا کسر ۳ درصد دیگر مطرح نیست بلکه از این پس راهبری قیمت ارز را این مرکز برعهده خواهد داشت.

کریمی افزود: با توجه به تعامل خوب مرکز با فعالان اقتصادی و واردکنندگان و صادرکنندگان از این پس بر اساس متغیرهای اقتصادی و نرخ های برابری ارزهای مختلف در بازارهای جهانی ، نرخ ارز تعیین می شود.

وی گفت: با توجه به تقاضای انباشته در نیمه اول امسال برای واردات ، تامین این تقاضاها به نیمه دوم امسال انتقال یافته و
مرکز هم توانسته است پوشش مناسبی به این تقاضاها بدهد.

شاهد نوسان شدید در نرخ ارز تا پایان سال نخواهیم بود

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی پیش بینی کرد تا پایان سال ۱۰۰ درصد تقاضاهای موجود بر اساس الگوی تجاری کشور پوشش داده شود، چون تراز تجاری کشور تا پایان امسال مثبت و صادرات هم بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متغیر کلیدی برای تعیین نرخ ارز، همین تراز مثبت است گفت: به همین سبب شاهد نوسان شدید در بهای نرخ ارز تا پایان امسال نخواهیم بود.

کریمی با اشاره به اینکه مرکز مبادلات ارزی پس از یک ماه فعالیت توانسته است نوسان نرخ ارز را کنترل کند ، گفت: در
گام های بعدی به دنبال تقویت پول ملی طبق مکانیزم های مدیریت تقاضا و عرضه ارز خواهیم بود.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا