مسکن و ساختمان

آیا وزیر اقتصاد متهم گرانی هاست؟

با نشانه رفتن انگشت اتهام وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوی بورس کالا در ماجرای گرانی‌های اخیری که در کالاهای پایه روی داده است، به نظر می‌رسد توپ افتاده است در زمین وزیر امور اقتصادی و دارایی.

تا اینجای کار هر بار که به آقای وزیر انتقاد می‌شد که این چه بساطی است؟ ایشان حرف‌های خود را می‌زدند و وقعی نمی‌نهادند. کسی هم چندان کاری با آقای وزیر نداشت و اگر در فقره افزایش قیمت دلار و ارز هم کسی انتقاد می‌کرد، ایشان ضمن دفاع از کلیت اقدامات به نوعی یادآوری می‌کرد که مسوولیت این قسم سیاستگذاری‌ها در بازار ارز با بانک مرکزی است.

اما این بار وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که علاوه بر قیمت ارز ، عامل گرانی بورس کالاست. به عبارت دیگر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یک عامل از دو عامل مشکل‌آفرین در بازار معرفی شده است.

نکته جالب در این ماجرا این است که بخشی از دولت بخش دیگر آن را مسوول گرانی می‌داند و البته حق هم به نظر می‌رسد. ;

و اما در مورد بورس کالا، می‌گویند مهم‌ترین اهداف تشکیل این بورس موارد ذیل بوده است که به طور خلاصه فهرست می‌شود:

• ایجاد بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای تسهیل داد و ستد کالا که در آن قیمت‌ها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف می شود.
• سامان دهی بازار کالاهای خاص نظیر محصولات فلزی، کشاورزی، انرژی و پتروشیمی از طریق مکانیزم اجرائی ناظر بر تعهدات و منافع طرفین معامله.
• کشف قیمت کالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار.
• حذف واسطه‌گری و واسطه‌های غیرضروری در معاملات و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار.
• کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک.
• کاهش ریسک بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای.
• تحلیل آماری وضعیت بازار و ارائه خدمات مشاوره در پیش‌بینی نوسانات بازار کالاها به منظور کمک به طرفین معاملات در برنامه ریزی و انجام به موقع تعهداتشان.
• رونق بخشیدن به بازار کالا و حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان

این بخشی از همان اهدافی است که بانیان این بورس برای آن پیش‌بینی کردند، بی‌تردید سنجش عملکردهای اخیر بورس کالا، با آنچه هدف شکل‌گیری آن بوده است، بویژه در مراجعه به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت روشن می‌شود.

; اظهار نظر صحیح و در عین حال دیرهنگام آقای وزیر این فرصت را فراهم می‌آورد تا از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی سوال شود، آیا درست است دست‌پروده شما که قرار بود مایه آرامش بازار باشد، حالا با ولع تمام به بهره‌جویی از فرصت پیش آمده پرداخته و شیره جان تولید کننده و مصرف کننده را بکشد؟
;آقای وزیر کار به جایی رسیده است که در تالار بورس کالا مواد اولیه تولید داخل را نیز به دلار نرخ روز محاسبه شده و به تولید کنندگان و صنعتگران فروخته می‌شود. آیا شما نمی‌دانید و وزیر دیگر می‌داند؟
اگر داد این است، بیداد چیست؟ حالا نوبت با شماست که با درایت و مدیریت این بساط را سامان دهید و بیش از این دل تولید و صنعت کشور را در سال تولید ملی خون نکنید. ;

منبع

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا