مسکن و ساختمان

اعتراض نمایندگان به خلف وعده دولت در مسکن مهر

با وجود هم‌صدایی دولت با پیمانکاران سازنده مسکن مهر درباره ضرورت افزایش قیمت‌ها، نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران معتقدند که دولت باید تدابیری برای جلوگیری از انتقال این هزینه به متقاضیان بیندیشد.

با وجود هم‌صدایی دولت با پیمانکاران سازنده مسکن مهر درباره ضرورت افزایش قیمت‌ها، نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران معتقدند که دولت باید تدابیری برای جلوگیری از انتقال این هزینه به متقاضیان بیندیشد.

به گزارش همشهری، در روزهای گذشته پیمانکاران فعال در پروژه‌های مسکن مهر با اشاره به افزایش قیمت مصالح خواستار افزایش مبلغ قراردادهای این پروژه‌ها شده‌اند. اظهارات پیمانکاران به‌گونه‌ای است که درصورت عدم‌افزایش مبلغ قراردادهای مسکن مهر، راهی جز توقف پروژه‌ها پیش روی آنها نخواهد بود.

از سوی دیگر طبق گفته روز جمعه وزیر راه و شهرسازی به‌نظر می‌رسد که دولت نیز در برابر هشدارهای انبوه سازان کوتاه آمده و قصد صدور مجوز افزایش قیمت را دارد؛ امری که گرچه از نظر نمایندگان مجلس منطقی است اما نباید به متقاضیان مسکن مهر که عمدتا از اقشار کم‌درآمد بوده و قراردادهای مربوطه را نیز امضا کرده‌اند منتقل شود. با وجود این، پیمانکاران روز گذشته از اعلام نرخ‌های جدید مسکن مهر در آینده نزدیک خبر دادند.

مشکل افزایش قیمت، محدود است

رئیس کمیسیون عمران با تأکید بر پیشرفت حدود ۷۰درصدی پروژه‌های مسکن مهر در بسیاری از مناطق کشور گفت: این دسته از پیمانکاران اجازه افزایش قیمت را ندارند چون افزایش قیمت مصالح متوجه آنها نمی‌شود. علی اکبر آقایی خاطرنشان کرد: تنها در برخی از نقاط است که تا‌کنون کار از پیشرفتی معادل ۱۰درصد برخوردار بوده و البته برای افزایش قیمت ساخت باید مستندات کامل ارائه شود.

شرایط اولیه مسکن مهر حفظ شود

محمدرضا رضایی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه فلسفه ساخت مسکن مهر، تهیه واحدهای مسکونی ارزان برای اقشار کم درآمد بود، افزایش در مبالغ اعلام شده را به منزله انحراف از اهداف اعلام شده توسط دولت عنوان کرد. او البته معتقد است که در شرایط فعلی طبیعی است که مقداری افزایش قیمت در قراردادهای ساخت این پروژه‌ها رخ دهد، اما این افزایش باید به‌نحوی باشد که به توافقات قبلی سازندگان با متقاضیان خدشه‌ای وارد نشود. در غیراین صورت ممکن است بسیاری از افراد از دایره متقاضیان خارج شوند. رضایی گفت بهتر است مصالح مسکن مهر با قیمتی ارزان‌تر از بازار در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد تا شرایط اولیه حفظ شود.

واقعیات را به مردم نگفتند

یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم با انتقاد از عدم‌اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح دولت در ابتدای اجرای مسکن مهر، گفت: اگر از ابتدا دولت این رقم را بین ۱۵تا ۲۰میلیون تومان اعلام می‌کرد، تکلیف مردم مشخص بود و تنها افرادی که توانایی کافی داشتند اقدام به خرید می‌کردند.

مهرداد لاهوتی از ارائه پیشنهادهایی به وزارت راه و شهرسازی به‌منظور تثبیت قیمت مسکن مهر خبر داد و گفت: تنها راه‌حل این است که در شهرهایی که این مشکل به‌وجود آمده دولت کمک‌هایی را در تأمین هزینه آماده‌سازی‌ داشته باشد و همچنین تسهیلات اعطایی در این مناطق را با پنج میلیون تومان افزایش به مبلغ ۳۰میلیون تومان ارتقا دهد. او در پایان از قول وزیر راه و شهرسازی برای صحبت با رئیس‌جمهور در این رابطه خبر داد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا