مسکن و ساختمان

فعالیت‌ در صنعت سیمان دیگر به صرفه نیست

در چهارمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه،فعالان صنعت سیمان با بررسی نوسان ارز و رشد ناکافی قیمت ها اعلام کردند فعالیت‌های این صنعت دیگر به صرفه نبوده و با سیاست های کنونی شرکت های این صنعت با مشکل مواجه خواهند شد.

فارس نوشت:

صبح امروز چهارمین نشست صبحانه کاری فعالان بازار سرمایه توسط کانون سرمایه گذاری ایران در هتل استقلال برگزار شد تا آثار نوسان ارز و افزایش قیمت محصول سیمان بر آینده شرکت های سیمان تجزیه و تحلیل شود.

براساس این گزارش،در آغاز این جلسه که مدیران شرکت های سیمانی ،سرمایه گذاری ها،حسابداران و مدیران بورس و فرابورس حضور داشتند،بهروز خدارحمی دبیرکل کانون سرمایه گذاری ایران با اشاره به اهمیت نوسان ارز بر صنایع مختلف بورسی گفت:صنعت سیمان و مباحث ارزی و احتمالاً تعاملات بین این دو باعث شد از بزرگان فعال در این صنعت دعوت کنیم تا در این نشست به بحث و تبادل نظر بپردازند.

صنعت سیمان دیگر به صرفه نیست

در این رابطه محمد اتابک رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت سیمان گفت: هرچند قیمت محصول سیمان با ۲۲ درصد افزایش مواجه شده اما در مقایسه با صنعت فولاد، دوره بازگشت سرمایه طولانی دارد و آنچنان که به نظر می رسد به صرفه نیست.چون بهای تمام شده سیمان در دوماه گذشته ۲۰ تا ۲۵درصد و خرید قطعات،تجهیزات و ماشین آلات و هزینه های حمل و نقل افزایش یافته و موجب بروز چالش های تازه ایی برای صنعت سیمان شده است.

وی با بیان اینکه باز پرداخت وام های ارزی موجب بروز چالش های دیگری در آینده خواهد شد ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ و تقاضای بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز آزاد و باز پرداخت اقساط، هزینه تأمین مالی بانکی برای این صنعت از گران ترین نوع تسهیلات بیشتر است.

به گفته این مقام مسئول به دلیل حضور پررنگ واسطه ها، هنوز امکان فروش محصول سیمان به صورت ارزی وجود نداشته و به صورت رقابتی بین کارخانه های سیمان انجام می شود که این روند به صنعت لطمه می زند.

اتابک ضمن امیدواری برای محقق شدن معیار واقعی آزادسازی قیمت سیمان خاطرنشان کرد: تعادل قیمت و عرضه در صنعت سیمان بدون رسیدن به آرامش در سایر حوزه های اقتصادی میسر نخواهد شد و سیاست گذاری یکسان برای حوزه های مختلف غیر منصفانه است.

*فرصت دیروز و تهدید امروز صندوق ذخیره ارزی برای سیمانی ها

اسفندیار سالاروند مدیرعامل فارس و خوزستان هم با بیان اینکه صنعت سیمان سابقه ۸۰ ساله‌ای دارد و هم اکنون امکان صادرات بیش از ۱۲ میلیون تن محصول وجود دارد، وجود صندوق ذخیره ارزی را در گذشته یک فرصت و امروز یک تهدید جدی برای صنعت سیمان دانست و گفت:صندوق ارزی برای توسعه صنعت تسهیلات ارزان قیمت ایجاد شده اما اگر مقرر باشد بازپرداخت آن با نرخ آزاد باشد، شرکت های سیمانی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه این روش با فلسفه وجودی صندوق مغایر است،ادامه داد: با توجه به بخشنامه های پی در پی بانک مرکزی، شرکت های سیمانی ورشکسته خواهند شد و عدم توجه به نوسانات ارز ضربات مخربی بر این صنعت خواهد زد که برای جلوگیری از آن به عنایت های جدی نیاز است.

*نظر حسابرس در مورد چگونگی تسویه ارزی سیمانی ها

هوشنگ خستویی رئیس شورایعالی انجمن حسابداران خبره هم با اشاره به اینکه بانک ها خواستار تسویه بدهی های ارزی با نرخ روز هستند بنابراین این مسائل برای شفاف بودن صورت های مالی باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت : وقتی شرایط تورم حاد باشد یعنی ظرف ۱۰۰ سال نرخ تورم بیش از ۱۰۰درصد شود، دیگر نظام بهای تاریخی در حسابداری کاربرد ندارد و باید نظام بهای جاری جایگزین شود.

وی افزود : تمام کارخانه های سیمان که تأسیس شدند بنابر اصل نظام بهای تاریخی با نرخ روز ارز خود در حساب ها ثبت شده اند و بر همان مبنا مستهلک می شوند.یعنی اصل جایگزینی نمی تواند کاربرد داشته باشد بنابراین بدهی شناسایی شده باید با نرخ روز تسعیر شود.

وی در ادامه گفت:اگر بخواهیم این چنین حساب کنیم بی تردید تمام شرکت به افزایش زیان انباشته چندین برابر سرمایه دچار می شوند.

*صنعتی که زمانی پیشرو بورس بود

امیر هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس هم گفت:وقتی متغیرهای کلان اقتصادی دچار بحران می شوند، افق سرمایه گذاری هم کوتاه مدت شده و مثلا” به جای ۱۰ سال به یک‌سال تغییر می کند. اما با توجه به مزیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ،مشاوران می توانند در این برهه افق بلندمدتی را برای سرمایه گذاران ترسیم کنند.

وی ادامه داد: در سال ۸۳ صنعت سیمان گروه پیشرو بورس بود و شرکت های سیمانی طرح های زیادی احداث کردند که هنوز بسیاری از آنها نیمه تمام است.در فرابورس نیز شرکت هایی بدون سهامدار عمده حضور دارند و سهام انها به صورت شناور ازاد است که این امر باعث نارضایتی مردم شده است .

به گفته وی نبود توافق برای قیمت واحد محصول سیمان از چالش های این صنعت است.

*رفع مشکل صنعت سیمان با واقعی تر شدن قیمت فروش

حسین زارعی مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن هم با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز از نگاه سرمایه گذاران صنعت سیمان باید مثبت باشد گفت:با استفاده از قاعده فیشر اگر نرخ ارز را در سال ۸۰ معادل ۸۰۰ تومان در نظر بگیریم ، این نرخ در سال جاری با توجه به نرخ تورم خارجی و داخلی باید ۳ هزار تومان باشد.بنابراین اگر نرخ فروش محصول سیمان واقعی شود، مشکل این صنعت حل خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا