مسکن و ساختمان

تصویر رسمی از اقتصاد ایران در سال ۹۰

رییس مرکز آمار ایران گزارشی از شاخص‌های مهم اقتصادی کشور در سال ۹۰ را ارائه داد. به گفته عادل آذر، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بدون احتساب بخش نفت ۲/۵ درصد و با احتساب بخش نفت ۶۷/۴ درصد بوده است. رییس مرکز آمار همچنین از ادامه روند کاهش ضریب جینی خبر داد و از رسیدن این شاخص به ۳۷/۰ واحد در سال گذشته سخن گفت. متوسط درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته دیگر شاخصی بود که آذر به آن اشاره کرد: به ترتیب ۱۳ و ۹/۷ میلیون تومان در سال.

;

آخرین گزارشی که از سوی رییس مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی اعلام شده، با تغییرات نسبی و البته محدودی در ارقام نرخ رشد اقتصادی و ضریب جینی کشور که پیش از این اعلام شده بود، همراه است. طبق گزارش «عادل آذر»، نرخ رشد اقتصادی سال گذشته (بدون احتساب بخش نفت) برابر با ۲/۵ درصد و ضریب جینی نیز ۳۷/۰درصد بوده است.
روز گذشته مراسم بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با حضور جمعی از مسوولان و پیشکسوتان این حوزه برگزار و در آن، رییس مرکز آمار ایران در گزارشی نرخ رسمی رشد اقتصادی سال گذشته، ضریب جینی و متوسط درآمد سالانه خانوارهای ایرانی را ارائه داد.
«عادل آذر» در این گزارش رشد اقتصادی سال ۹۰ کشور را بدون احتساب نفت ۲/۵ درصد و با احتساب بخش نفت ۶۷/۴ درصد اعلام کرد. ;
این در حالی است که پیش از این، پاریزی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد اقتصادی سال ۹۰ کشور را در حدود ۵ درصد عنوان کرده و گفته بود که برآوردها نشان می‌دهد که این نرخ در سال ۹۱ با رشد مثبت همراه خواهد شد. اما «شمس‌الدین حسینی» در جریان دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب، طی ارائه گزارشی، نرخ رشد اقتصادی سال ۹۰ را ۱/۵ درصد اعلام کرده بود. ;
مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی (بدون نفت) سال ۸۹ را ۳۳/۷ درصد گزارش داده که براین اساس، باوجود اعلام نرخ‌های نسبتا متفاوت از رشد اقتصادی سال ۹۰، همچنان شاهد کاهش این شاخص نسبت به سال ۸۹ هستیم. طبق گزارش عادل آذر در جلسه دیروز، تولید ناخالص داخلی سال ۸۹ با درنظر گرفتن درآمدهای نفتی نیز برابر با ۵۴/۶ درصد بوده است. وی همچنین برخی نظرها در خصوص رشد اقتصادی نیم درصدی سال گذشته را به هیچ وجه صحیح ندانست. ;

ضریب جینی: ۳۷/۰
شهریورماه امسال بود که رییس کل بانک مرکزی در جریان دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب طی ارائه گزارشی از سیستم بانکی و منابع و ذخایر مالی کشور، ضریب جینی سال ۹۰ را ۳۸/۰ اعلام کرد. با احتساب این نرخ، «محمود بهمنی» از کاهش ۰۲/۰ واحدی ضریب جینی کشور خبر داد. اما روز گذشته رییس مرکز آمار ایران در جریان ارائه گزارش خود از شاخص‌های اقتصادی، ضریب جینی سال ۱۳۹۰ را برابر با ۳۷/۰ دانست و برمبنای آن تاکید کرد: معمولا میزان درآمد خانوار کمتر از هزینه است اما در محاسبات سال نشان می‌دهد که میزان درآمدها به هزینه‌ها نزدیک شده است و مانند سال‌های گذشته اختلاف فاحشی وجود ندارد.
ضریب جینی ۳۷/۰ شاخص کل کشور بوده و طبق گزارش ارائه شده این ضریب در مناطق شهری برابر با ۳۵۶/۰ و در مناطق روستایی نیز ۳۳۹/۰ بوده است. ;

متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری ۱۳ میلیون تومان
به دنبال شاخص‌های ارائه شده از سوی رییس مرکز آمار ایران، اعلام متوسط درآمد سالانه خانوارهای کشور نیز گزارش شد. برمبنای این امر، عادل آذر ضمن تاکید براینکه این شاخص از شیب تندی در سال ۸۹ نسبت به ۹۰ برخوردار بوده، تصریح کرد: متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری ایرانی در سال گذشته برابر با ۱۳ میلیون تومان و خانواده‌های روستایی نیز هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. ;
طبق این شاخص، متوسط درآمد ماهانه هر خانواده شهری در سال قبل چیزی در حدود یک میلیون و ۸۳ هزار تومان و برای هر خانواده روستایی نیز ۶۵۸ هزار تومان برآورد شده است. ;

نرخ بیکاری تابستان ۹۱ کمتر از بهار ;
در جریان این همایش، رییس مرکز آمار از جمع‌آوری اطلاعات و گزارش‌ها در خصوص وضعیت بیکاری و اشتغال استان‌ها در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: نرخ بیکاری تابستان تک‌رقمی نمی‌شود، اما تا حدودی کمتر از نرخ بیکاری بهار خواهد بود. بر اساس بررسی‌ها، نرخ بیکاری تابستان امسال حدود یک درصد در مقایسه با ۹/۱۲ درصد بهار کاهش نشان می‌دهد.
وی در حالی از برآورد کاهش نرخ بیکاری فصلی تابستان نسبت به بهار امسال خبر داد که اصولا همه ساله به واسطه رشد برخی فعالیت‌ها از جمله ساخت و ساز و رونق بخش کشاورزی، بیکاری این فصل با کاهش نسبی نسبت به دیگر فصول سال همراه است.
آذر در بخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به اینکه نرخ بیکاری‌ای که اعلام می‌شود مربوط به اشتغال ناقص است، افزود: یک ساعت کار در هفته مرز بیکاری مطلق است به‌طوری که اگر کسی کمتر از یک ساعت در هفته کار کند بیکار مطلق تلقی می‌شود.
وی با بیان اینکه مبنای اشتغال کامل، ۴۴ ساعت کار در هفته است، گفت: تفاوت نرخ اشتغال ناقص و کامل نیم تا یک درصد است. ;
رییس مرکز آمار با تاکید بر اینکه مبنای تهیه آمار بیکاری خوداظهاری است افزود: به همین دلیل است که تفاوت نرخ بیکاری اشتغال ناقص و کامل چندان زیاد نیست. روش مورد استفاد ما در ایران برای محاسبه نرخ بیکاری، همان روشی است که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمار تورم محرمانه می‌ماند
وی در ادامه و در خصوص اعلام نرخ تورم از سوی مرکز آمار و اختلاف آماری که با بررسی‌های بانک مرکزی در این زمینه وجود دارد، گفت: تا سال پایه آماری به ۹۰ تغییر نکند و ما سبد بررسی‌های خود را برای اعلام نرخ بیکاری نهایی نکنیم، بانک مرکزی نرخ تورم را همچنان اعلام خواهد کرد.
آذر با بیان اینکه در فصول پاییز و زمستان امسال نیز بانک مرکزی آمار ارائه می‌کند، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، نرخ تورمی که توسط این مرکز تهیه شود، حالت محرمانه خواهد داشت و ما آن را به مدیران کشور و تصمیم‌گیران ارائه می‌کنیم و در صورتی که آنها لازم بدانند، آن را منتشر خواهند کرد. در نرخ‌هایی که مرکز آمار در آینده نزدیک به صورت قطعی متولی ارائه آن می‌شود، نرخ تورم شهرها و روستاهای کشور یکسان خواهد شد.

تخصیص ۴ درصد اعتبار دستگاه‌ها منوط به استقرار شبکه ملی آمار
رییس مرکز آمار همچنین از تهیه آمارهای بازرگانی خارجی کشور، حساب‌های ملی سلامت، بخش تعاون و محیط زیست و همچنین آمارهای مالی دولت، تهیه حساب‌های اقماری گردشگری و پروژه های دیگری از این دست خبر داد و تصریح کرد: تهیه حساب‌های بخش تعاون نهایی و به وزارت مربوطه ارائه شد.
آذر از اجرای سرشماری کشاورزی به صورت پایلوت در استان‌های فارس، گیلان و آذربایجان شرقی نیز خبر داد و اظهار کرد: در قالب ماده ۶۸ برنامه پنجم توسعه شاخص‌هایی مانند ارزیابی سند چشم انداز، بهره وری ملی، توسعه انسانی، الگوی مصرف، تدوین استانداردهای ملی، آمایش سرزمین و اهداف توسعه هزاره باید دنبال شود.
رییس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه از طریق مصوبه شورای‌عالی آمار تخصیص ۴ درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی منوط به استقرار شبکه ملی آمار و نظام آمارهای ثبتی شد، ادامه داد: فاز اول شبکه ملی آمار و نظام جمع‌آوری الکترونیک داده‌های آماری طراحی شد.

نیاز به سیاست‌ ارزی متفاوت
معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رییس‌جمهور در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه نظام‌های برنامه‌ریزی توسعه متعارف در تحقق اهداف خود شکست خورده‌اند، اظهار کرد: بحران‌ها و نگرانی‌های گوناگون دنیا از جمله بحران هویت و خانواده، وقوع جنگ‌ها و بحران‌های مالی حاکی از عدم تحقق آرمان های انسانی است.
داوود منظور با اعلام اینکه در شرایط تحریم سیاست‌های ارزی و مالی کشور نیز باید متفاوت باشد، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در نظر دارد از ظرفیت کارشناسی همه دستگاه‌ها برای ارائه بسته اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم استفاده کند. وی همچنین از تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون برنامه پنجم توسعه در راستای عملیاتی شدن این برنامه خبر داد.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا