مسکن و ساختمان

علت تأخیر در افتتاح میدان ذخیره‌سازی سراجه چیست؟

ماجرای تزریق گاز به میدان سراجه قم که اولین میدان ذخیره‌سازی در خاورمیانه است چیست که هنوز نتوانسته انتظارات مسئولان شرکت ملی گاز را برآورده کند و افتتاح آن به تاخیر افتاده است.

;

به گزارش خبرنگار صما، براساس قانون برنامه پنجم توسعه، ایران باید سالانه ۱۳ درصد از گاز تولیدی خود را ذخیره کند که براین اساس شرکت ملی گاز ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی وظیفه آماده‌سازی برای ذخیره کردن این حجم از گاز را برعهده دارند، به طوری که هم اکنون میادین سراجه، یورتشاه، شوریجه و نصر آباد برای این منظور در حال آماده سازی هستند.

مخزن ذخیره سازی ;سراجه با صرف هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان و با حفر ۹ حلقه چاه نخستین پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران و منطقه خاورمیانه به شمار می رود که در فاز اول ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز در تابستان ;ذخیره می کند و در ۴ ماه فصل سرد سال روزانه ۴.۵ میلیون متر مکعب می توان از آنها گاز برداشت ;کرد و در فاز دوم که تعداد چاه ها افزایش یافت روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز تزریق و برداشت نیز به ۱۰ میلیون متر مکعب می رسد.

به گفته مسئولان شرکت گاز تا پایان امسال حجم گاز ذخیره شده در مخزن سراجه قم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب ;می رسد ;که می تواند پشتیبان خوبی برای فصول سرد سال باشد.

از اردیبهشت سال گذشته شرکت نفت مناطق مرکزی، آمادگی خود را برای ذخیره سازی گاز در این مخزن اعلام کرد ;و مقرر شد که این میدان برای افتتاح رسمی آماده شود، ;اما تا امروز که این مطلب منتشر می شود هنوز خبری از افتتاح این میدان ذخیره سازی گاز نیست.

مسئولان شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که چرا افتتاح رسمی از میدان سراجه قم هربار به تاخیر می افتد علل مختلفی را بیان می کنند ;که در این گزارش مجالی برای انتشار وعده های مکرر مسئولان شرکت ملی گاز ایران نیست، اما به طور خلاصه می توان گفت که مهمترین علت از سوی آنها این موضوع عنوان شد ;که رئیس جمهور باید این میدان را افتتاح کند و چون مشغله کاری ;وی زیاد است افتتاح رسمی به تاخیر افتاده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز اخیرا نیز اعلام کرده است در میدان ذخیره سازی سراجه قم از دی ماه سال ۹۰ تاکنون حدود ۴۱۰ میلیون متر مکعب گاز تزریق شده است که میزان تزریق روزانه گاز به این میدان اکنون ۷ میلیون متر مکعب عنوان می شود، اما بایک حساب سرانگشتی باید گفت اگر از دی ماه گذشته تا کنون روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز به این میدان تزریق می شد هم اکنون حجم گاز ذخیره شده بسیار بیشتر از رقم کنونی است که اعلام می شود.

;مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این شبهه تصریح می کند در ابتدا به دلایل فنی تنها روزانه ۲ میلیون متر مکعب گاز تزریق و حتی در زمان هایی نیز تزریق متوقف شده و هم اکنون وضعیت تزریق به ۷ میلیون متر مکعب ;رسیده است.

در ادامه باید گفت: مشکلات فنی که مدیرعامل شرکت ملی گاز از آن نام می برد و نتوانسته به همان حجمی که در گذشته اعلام شده است گاز به این میدان تزریق شود مشکلی است که برای توربوکمپرسورهای خریداری شده از یک کشور خارجی پیش آمده است.

توربوکمپرسورهایی که گفته می شود بدون تست اولیه خریداری و در ;این میدان ;نصب شده اند، به طوری که توان اسمی آنها تا ۳۲۰ بار و انتقال حجم گاز به میزان روزانه ۳.۷ میلیون متر مکعب است اما نمی توانند ;از فشار ۲۶۰ بار ;بالاتر و انتقال ;۲.۲ میلیون متر مکعب گاز فعالیت کنند، ;زیرا بیش از این مقدار دچار مشکل ;شده و برای مدتهای طولانی از مدار خارج می شوند.

در روزهای اول راه اندازی متخصصین کشور سازنده و اخیرا نیز متخصصین ایرانی اقدام به تعمیر و راه اندازی مجدد این توربوکمپرسورها می کنند و هم اکنون نیز تصمیم بر آن گرفته شده است که ;از ظرفیت اسمی این توربوکمپرسورها استفاده نشود تا دیگر مشکل از کار افتادگی پیش نیاید.

;هم اکنون نیز در فاز اول تعداد حلقه چاه های ذخیره سازی و بهره گیری از توربوکمپرسورهای جدید افزایش یافته که این امر موجب شد تا تزریق گاز به میدان سراجه قم به روند دلخواه مدیران شرکت گاز در آید.

منبع



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا