مسکن و ساختمان

مدیرعامل «لرزان صنعت» در گفتگو با صما:

تبعات نوسان دلار، از دو ماه آینده مشخص می‌شود

اگر افزایش نرخ ارز و تورم حاصل از آن مهار نشود، تا دو ماه آینده با رکود تورمی کامل در بازار روبرو خواهیم بود.

;

«علی ‌اکبر کثیری» مدیرعامل «لرزان صنعت» در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران «صما» گفت: اگر افزایش نرخ ارز و تورم حاصل از آن مهار نشود، تا دو ماه آینده با رکود تورمی کامل در بازار روبرو خواهیم بود. وی برای مهار این تورم، تک‌نرخی شدن نرخ ارز و حضور کامل سیستم بانکی دولتی را به جای دلالان و صرافان پیشنهاد داد و گفت: برای بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، باید ارز تک‌نرخی شود حتی اگر قیمت آن گران باشد.

کثیری ادامه داد: افزایش نرخ ارز و تورم آن را در حال‌حاضر ۷۰٪ است. این در حالی است که مقداری از کالاهائی که با نرخ ارزان گذشته وارد شده‌، هنوز در بازار موجود است و همین امر باعث شده که تورم خیلی بالا نرود اما در دو ماه آینده تبعات گران شدن نرخ دلار آشکارتر می‌شود. وی در ادامه گفت: خود ما نمونه ای از این بخث هستیم زیرا از ۵ کانتینر کالائی که در این مقطع وارد کرده‌ایم، دو کانتینر مربوط به گذشته و با دلار دوهزار تومان است و با تمام شدن این کالاها، بقیه اجناس را باید با قیمت خرید دلار سه هزار تومان محاسبه کنیم و بفروشیم. از طرفی دیگر، در ماه های آینده، به این دلیل که گرانی در بخش های مختلف، نمود بیشتری می یابد، قطعا قدرت خرید هم پائین می‌آید و با بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی و تاثیر آن روی تولیدات داخلی وابسته به این بخش، رکود تورمی پیش رو است و تا دو ماه آینده شاهد بروز این رکود تورم خواهیم بود.

وی در مورد راهکار خروج از این بحران گفت: راه‌حل اصلی، به ثبات رسیدن نرخ ارز است. حتی با وجود گران بودن قیمت ارز، نیاز است ارز با قیمت ثابتی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت لرزان صنعت درباره نقش دولت در این بازار گفت:‌دولت باید سعی داشته باشد تشنج در بازار ایجاد نکند. به هر حال بسیاری معتقدند همین تورم فعلی که حدود سی‌ درصد ارزیابی می شود، توسط فضائی که دولت در بازار ارز ایجاد کرد، به وجود آمده است.

کثیری با اشاره به راهکارهائی که توسط مسوولان بیان شده، گفت: مطابق گفته مسوولان، دولت الان می‌داند که چه تعداد واردکننده در کشور هست و چه میزان ارز در بازار وجود دارد. از طرفی می‌داند چقدر ارز نیاز داریم و همانطور که رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد، دولت می‌تواند هر قدر ارز که بازار نیاز دارد به سیستم بانکی ارائه دهد. اگر این وعده ها انجام شود، دست دلالان و صرافان از این بازار کوتاه می‌شود و آنها هم مثل قبل فقط معاملات شخصی و کوچک را انجام می‌دهند. در حالی که الان وضعیتی در بازار حاکم است که واردکنندگان بدون دخالت دلالان نمی‌توانند پولی را از داخل به خارج یا بالعکس، انتقال دهند.

وی ادامه داد: کسی که تولید می‌کند باید در این مدت خیالش راحت باشد که قیمت کالای اولیه‌اش ۲ برابر نمی‌شود و برای تولیدکننده بسیار مهم است که کارش سودآوری داشته باشد تا بتواند با این سود، حقوق کارگران و کارمندان را بدهد و شرکت را سرپا نگه دارد چون هزینه‌هایشان بالا است و با وضعیت پیش آمده، بیشتر تولید‌کننده‌ها به دلیل سودآور نبودن فعالیت فعلی، از محل پس‌اندازهایشان تامین اعتبار می‌کنند که این وضعیت هم نمی‌تواند زیاد دوام داشته باشد.

مدیرعامل لرزان صنعت به فضای نامطمئن اقتصادی اشاره نمود و افزود: برای انجام کار اقتصادی موفق باید حداقل تا ۶ ماه پیش رو قیمت ارز ثابت باشد که در حال‌حاضر تضمین چنین ثباتی در بازار وجود ندارد. البته خیلی از کالاها از جمله بعضی کالاهای صنعتی جزو کالای ضروری مشمول ارز دولتی هستند اما از آنجا که گرفتن ارز دولتی بسیار مشکل است، با وجود موثر بودن و کارآمد بودن آن، خیلی از واردکننده‌ها از گرفتن آن منصرف شده‌اند.

وی راه‌حل اصلی را تک‌نرخی شدن نرخ ارز دانست و گفت: باید به این موضوع هم توجه داشت که تک‌نرخی نشدن نرخ ارز باعث به وجود آمدن رانت می‌شود زیرا برای ما هم این شرایط ایجاد شد که از بعضی کانال‌ها بتوانیم ارز دولتی تهیه کنیم، اما از آنجا که پیامدهای چنین کاری زیاد است، وارد این موضوع نشدیم. به هر حال مسوولان باید راه حلی هم برای جلوگیری از این موضوع بیندیشند تا این راه خود به معضل بدل نشود! ;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا