مسکن و ساختمان

هزینه‌ ساخت افزایش نیابد مسکن مهر متوقف می‌شود

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان از تشکیل کارگروه ویژه‌ای به دستور وزیر راه به منظور تعیین هزینه‌ ساخت مسکن مهر خبر داد.

;

به گزارش خبرنگار صما، ایرج رهبر اظهار کرد: مشکلات ناشی از تورم و افزایش روزانه قیمت مصالح ساختمانی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای انبوه‌سازان شده است.

وی افزود: اگر فکری برای مشکلات انبوه‌سازان که از نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر ساخت‌وساز مسکن ناشی شده است، نشود کارها به صورتی که باید پیش برود و برنامه‌ریزی شده است، ادامه نخواهد یافت.

به گفته‌ رییس کانون سراسری انبوه‌سازان طی مذاکرات انبوه‌سازان با وزیر راه و شهرسازی مقرر شد در یک کارگروه کارشناسی قیمت متعادلی که هر دو طرف شامل وزارت راه به عنوان متولی مسکن مهر و انبوه‌سازان را راضی کند، تعیین شود.

رهبر خاطر نشان کرد: از سال ۸۸ قرار شد مسکن مهر با هزینه‌ متری ۳۳۰ هزار تومان ساخته شود. هزینه‌ ساخت این طرح هنوز همان ۳۳۰ هزارتومان است. در حالی که در سه سال گذشته تورم در کشور در بخش‌های مختلف تاثیر گذاشته است.

وی در بیان مثالی گفت: خودروسازان محصول خود را با قیمتی مشخص به خریدار پیش‌فروش می‌کنند، اما در زمان تحویل تغییرات قیمت ساخت را از خریدار دریافت می‌کنند و اگر این‌گونه نباشد نمی‌توانند به تعهد خود عمل کرده و کار تعطیل خواهد شد، چرا این‌گونه فکر می‌شود که در مورد مسکن این اتفاق نخواهد افتاد.

به گفته‌ رییس کانون سراسری انبوه‌سازان به دستور وزیر راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از کارشناسان وزارت راه و نمایندگانی از انبوه‌سازان تشکیل شده و جلسات آن آغاز شده است و تا ۱۰ روز آینده تکلیف قیمت ساخت مسکن مهر مشخص می‌شود.

رهبر در گفتگو با ایسنا خاطر نشان کرد: در این کارگروه با کار کارشناسی و بررسی موارد تاثیر‌گذار در قیمت ساخت مسکن و در نظر گرفتن ضریب تغییرات قیمتی نهایی برای ساخت هر متر مسکن مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت افزایش هزینه‌ ساخت مسکن قیمت جدید در چند واحد از مسکن مهر اعمال می‌شود، گفت: از ابتدا قرار شد دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان دولت دهم ساخته شود. طی دو سال گذشته ۶۰۰ هزار واحد ساخته شده است و واحد‌های دیگر در حال ساخت است که قیمت جدید در صورت تعیین در ساخت این واحد‌ها اعمال خواهد شد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: این‌که تعداد زیادی از واحد‌های مسکن مهر هنوز آماده و تحویل داده نشده است، علت دارد مشکلات باید حل شود تا بتوان کار را به نحو احسن پایان داد.

رهبر مسکن مهر را یک سرمایه‌ ملی دانست و افزود: اگر ۸۰ درصد از یک کار به درستی انجام شود اما به طور صد‌درصد خاتمه نیابد اعتبار بخش انجام شده را نیز از بین می‌برد.

وی ادامه داد: مسکن مهر به سفارش خود وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد. این وزارتخانه باید برای پایان کار مشکلات ساخت‌وساز این پروژه را حل کند. در غیر این صورت برنامه‌های خود وزارتخانه پیش نرفته است.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در پایان خاطر نشان کرد: نمی‌توان توقع داشت ساخت مسکن مهر در شرایطی که از ابتدای سال قیمت میلگرد از ۱۰۵۰ تومان به ۲۴۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است، پایان یابد. ;



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا