مسکن و ساختمان

رئیس بنیاد توسعه مسکن در گفت وگو با صما تصریح کرد:

دولت مابه التفاوت ندهد،”مهر” تعطیل می شود، انبوه سازان ورشکست!

رئیس بنیاد توسعه مسکن ایران با انتقاد از فقدان حمایت دولت ازپیمانکاران مسکن مهر، دربرابر افزایش افسار گسیخته قیمت فرآورده های مرتبط با صنعت ساختمان گفت: رویکرد دولت در برخورد با انبوه سازان سبب سلب اعتماد آنها می شود به گونه ای که درسنوات آتی، چنانچه دولت بخواهد از پتانسیل انبوه سازان در تولید مسکن بهره بگیرد، قطعا پاسخ این قشر منفی خواهد بود.

;

مجتبی بیگدلی در گفت وگو با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) افزود: هر چند اجرای طرح مسکن مهر نتایج بسیار ارزنده ای نظیر خانه دار شدن اقشار آسیب پذیر، اشتغالزائی، جلوگیری ازافزایش قیمت مسکن و… داشته است اما در عین حال رها کردن پیمانکاران مسکن مهر در میانه راه و در باتلاق نوسانات شدید قیمت ها، ;قطعا سبب ورشکستگی انبوه سازان خواهد شد که این نتیجه منفی با اهداف اولیه دولت در طرح مسکن مهر، به هیچ وجه تطابق نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: زمانی که دولت در ا بتدای طرح ; مسکن مهر از انبوه سازان دعوت به کار کرد تا با مترمربعی ۳۰۰ هزا رتومان اقدام به ساخت وساز کنند، بسیاری از آنها با اهداف کارآفرینی و کمک به دولت برای خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر وارد این طرح شدند.

بیگدلی ادامه داد: در آن زمان ;وقتی قرارداد های سه جانبه دولت با انبوه سازان منعقد شد، ;قیمت آهن کیلوئی ۶۰۰ تومان بود این درحالی است که این رقم درحال حاضر به ; ۳ هزار تومان برای هر کیلو رسیده است که این افزایش قیمت، بیانگر آن است چنانچه دولت در جهت پرداخت مابه التفاوت افزایش قیمت ها به پیمانکاران مسکن مهر، اقدامی عاجل نکند، عملا ورشکستگی و نابودی انبوه سازان در مسکن مهر را رقم زده است.

رئیس بنیاد توسعه مسکن در ادامه به یکی از بندهای تفاهم نامه سه جانبه دولت با انبوه سازان اشاره کرد که در آن دولت متعهد به پرداخت بخشی از نوسانات قیمت مصالح ساختمانی شده است. بیگدلی افزود: این تعهدات عملا در حد یک نوشته و قانونی غیر قابل اجرا است و عملا هیچ یک از انبوه سازان نیز شهامت اعتراض به دولت برای رسیدگی به مشکلات را نداشته­اند.

وی با اشاره به تلاش و اراده جدی وزیر راه وشهرسازی برای به سرانجام رساندن پروژه های مسکن مهر گفت: هر چند مهندس نیکزاد سکان دار وزارتخانه راه وشهرسازی است اما باید در نظر داشت حل مشکلات فعلی مسکن مهر که ; کاملا فرا وزارتخانه ای است، تمهیدات اساسی مجموعه دولت را برای حمایت از مسکن مهر، می طلبد.

بیگدلی ادامه داد: دولت باید درنظر داشته باشد رها کردن انبوه سازان به حال خود تبعاتی دارد که در نهایت متوجه خودش خواهد بود! زیرا با در نظر گرفتن اینکه بیش از۷۰ درصد اشتغالزائی کشوربه صنعت ساختمان اختصاص دارد و باتوجه به حجم بالای گردش مالی در این صنعت، قطعا تعطیلی و ورشکستگی انبوه سازان باعث کاهش تولید و کاهش زمینه های اشتغالزائی خواهد شد که نتیجه آن ایجاد مشکلات در ابعاد مختلف برای دولت خواهد بود.

رئیس بنیاد توسعه مسکن با اشاره به هجوم بسیاری از سرمایه داران به سمت سوداگری ;در ; بازارسکه و ارز، اظهار کرد: انبوه سازان به دلیل تعهد حرفه ای و نیز داشتن امکانات فنی و اجرائی فراوان وارد بازار سکه و ارز نشده اند و انتظار این است در مقابل این رویه دولت نیز حمایت های لازم از آنها را به عمل آورد و کارآفرینان را به حال خود رها نکند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا