مسکن و ساختمان

تولید انرژی های پاک در بالاترین میزان

بام بادی به کمک اقتصاد جهان آمد

فعالیت توسعه‌دهندگان سبز در جهان به قدری توسعه یافته که در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پروژه‌های ساختمانی جهان در دستان این گروه از توسعه‌دهندگان به اجرا درمی‌آید.

گروه بین‌الملل- در تمامی این پروژه ها از جدیدترین فناوری‌های سبز ساختمانی استفاده می شود. اما طراحان و محققان درتلاشند تا با خلق تجهیزات و سیستم‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، حجم تولید انرژی‌های پاک را به بالاترین میزان ممکن برسانند. ساخت بزرگترین بام بادی جهان یکی از طرح‌های نوین گروه توسعه‌دهندگان سبز موسسه تحقیقاتی تخصصی اوکلاهاما (Oklahoma) در ایالات متحده امریکاست که توانسته عنوان «سبزترین پروژه شهری» منطقه را از آن خود کند.

محققان موسسه تحقیقاتی تخصصی اوکلاهاما معتقدند با استفاده از کم‌ترین و ساده‌ترین تجهیزات ممکن می‌توان به بیشترین حجم انرژی‌های تجدیدپذیر دست پیدا کرد تا هم مصرف انرژی ساختمان‌ها را کاهش داده و هم به پاکسازی محیط اطراف کمک کرد.

هر یک از پروژه‌های توسعه شهری با کاربرد فناوری‌های سبز در شرایط کمی و کیفی مساعدتری اجرایی می‌شوند و در طولانی‌مدت بازده مالی قابل‌توجهی خواهند داشت. بزرگترین بام بادی جهان از چندین توربین بادی پیچشی تشکیل شده که به شکل برج چرخان طراحی شده‌اند. ارتفاع برج‌های بادی حدود ۶/۵ متر است که با استفاده از دو پایه کامپوزیت فولاد و ‌آلومینیوم به کف و قسمت سقف بام متصل می‌شوند.

ورقه موج‌دار پوششی که از ترکیب ترموپلاستیک و پلی‌اتیلن صنعتی تولید شده، سطح لوله استیل داخلی توربین را فرا گرفته و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا به صورت پیچشی طراحی شده است. این ورقه های موج‌دار در بعضی از قسمت‌های مورب توربین به یکدیگر متصل نبوده و با کنترل چرخش باد، حجم بالاتری از انرژی را ذخیره می کنند. هر یک از برج‌های بادی ظرفیت ۵/۴ کیلوواتی ذخیره انرژی داشته و در مجموع ظرفیت تولید و ذخیره برق آنها به ۸۱ کیلووات می‌رسد.

این در حالی است که آخرین رکورد ذخیره انرژی توربین‌های بادی در جهان با ثبت رقم ۵۷ کیلووات مربوط به بام بادی شهر لندن بوده است. برآورد می شود که بزرگترین بام بادی جهان سالانه حدود ۸۵ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت انرژی برق تولید ‌کند که این میزان بیش از ۱۵ درصد انرژی مورد نیاز هر ساختمان خواهد بود.

اجرای تست نهایی طرح توسعه‌دهندگان سبز منطقه اوکلاهاما در یکی از بزرگترین ساختمان‌های منطقه انجام شده که پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در سایر مناطق شهری اوکلاهاما نیز به اجرا درمی‌آید. همچنین توسعه چشم‌انداز نمای شهری از دیگر اهدافی است که در اجرای این پروژه سبز به دست می‌آید و سایر طراحان و معماران نمای شهری منطقه را درگیر می‌کند. گردش منظم و استاندارد دیواره برج‌های بادی نیز سبب تهویه هوای اطراف ساختمان و در نتیجه پاکسازی محیط می‌شود.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا