نجات خیابان ها به سبک « ماریاهیلفر »
خیابان ماریاهیلفر، یک بلوار خرید لوکس و قرن نوزدهمی در شهر وین است. از حدود یک دهه پیش، حجم ترافیک این بلوار با افزایش چشمگیری مواجه شد و ازاینرو شهر وین تصمیم گرفت تا این خیابان انباشته از خودرو را به مسیری دوستداشتنی و مناسب برای عابران پیاده تبدیل کند.
به گزارش صما به نقل از وبسایت لندزاین، مانند بسیاری از شهرهای دیگر در جهان، وین نیز اکنون با تغییر در شیوههای حملونقل مواجه است؛ بهطوریکه مردم بهتدریج درحال کنار گذاشتن خودروها هستند و به پیادهروی، دوچرخهسواری یا استفاده از واگنهای برقی روی میآورند. در سال ۱۹۹۳، خودروها مسوول ۴۰ درصد از ترافیک شهر وین بودند. در سال ۲۰۱۲ این رقم به عدد ۲۷ درصد افت پیدا کرد. شهرداری وین تمایل دارد که این عدد تا سال ۲۰۲۵، به ۲۰ درصد نیز کاهش یابد. برای نیل به این هدف، وین بهطور قابلتوجهی درحال تغییر ساختار خیابانکشی خود است. در همین راستا، از هفت مسیر اصلی، سه مسیر با اعمال تغییرات مواجه شدهاند که خیابان ماریاهیلفر، یکی از آنها است.
فضای اشتراکی
خیابان ماریاهیلفر به طول ۶/ ۱ کیلومتر بهعنوان یک فضای اشتراکی در سه ناحیه، بهطور مداوم بازطراحی شده است. عابران پیاده میتوانند در ناحیه مرکزی این خیابان عبور و مرور کنند. در اینجا، افراد میتوانند آزادانه قدم بزنند یا ساعاتی را منتظر بمانند. اتوبوسها و تامینکنندگان محلی میتوانند وارد این ناحیه شوند، اما ورود خودروهای عادی به آن ممنوع است. ترافیک درونشهری باید این ناحیه را از طریق یک مسیر انحرافی دور بزند. دو ناحیه بیرونی نیز بهعنوان «فضای اشتراکی» تعیین شدهاند. در این نواحی، خودروها، موتورسیکلتها و عابران پیاده میتوانند همگی از یک فضای مشابه استفاده کنند که این وضعیت موجب میشود تا با احتیاط بیشتری رفتوآمد کنند.
قوانین و مقررات
اما پرسشهایی در رابطه با اینکه در خیابان ماریاهیلفر، چه مقرراتی برای فضای پارک و تقاطعهای امن در نظر گرفته میشوند، وجود دارند. پاسخ به این پرسشها و پیادهسازی آنها، توسط دو وکیل انجام شد. برای نمونه، آنها وادار شدند تا در خط ویژه اتوبوسهای عبوری در فضای اشتراکی، مانعی را ایجاد کنند؛ چراکه در این مورد نمیتوان عابران پیاده را در اولویت قرار داد.
مشارکت شهروندان
اما مدتی طول کشید تا مردم وین نیز به ایده فضای اشتراکی عادت کنند؛ شهروندان وین از علاقهمندان به رانندگی هستند و تمایل نداشتند تا از راحتی عبور سریع در خیابان ماریاهیلفر صرفنظر کنند. فروشندگان نگران بودند که رونق کسبوکار آنها به دلیل دشوار شدن رانندگی و پارک خودرو در این خیابان کند شود. حتی یک همهپرسی درباره طراحی جدید این خیابان نیز برگزار شد. پیش از برگزاری این رفراندوم نیز، مقامات شهر وین، نشستهای اطلاعرسانی را با طراحان این برنامه برگزار کردند. آنها حتی خیابان ماریاهیلفر را از ساعت یک بعدازظهر به روی ترافیک وسایل نقلیه بستند تا مردم نیز بتوانند چنین شرایطی را تجربه کنند.
مردم بهطور خودجوش به انجام بازی و گردش در این خیابان روی آوردند. میز طویلی که روی آن طراحی جدید خیابان چاپ شده بود، در دسترس عموم قرار داده شد تا مردم ایدهها و نظرات خود را روی آن بنویسند. این رویداد، افراد متعددی را درگیر این پروژه کرد و در زمینه طراحی نیز به مسوولان کمک شایانی کرد. در همهپرسی نیز، ۵۳ درصد از شرکتکنندگان به تغییر طراحی خیابان ماریاهیلفر، رای مثبت دادند. ۶ ماه پس از نوسازی، موسسه تحقیقاتی سورا (SORA)، نظرسنجی را برگزار کرد. در این نظرسنجی از افراد پرسیده شد که اگر بار دیگر یک همهپرسی برگزار میشد، چگونه رای میدادند.
۷۱ درصد از شرکتکنندگان گفتند که اکنون از حامیان این طراحی جدید هستند. فروشندگان نیز رویکرد نسبتا مثبتی به این تغییر داشتند. ۳۸ درصد از آنها اعتقاد داشتند که این نوسازی، کسبوکار آنها را ارتقا داده است؛ درحالیکه ۴۶ درصد نیز گفتند که متوجه تغییری نشدهاند. تنها ۹درصد از شرکتکنندگان اظهار کردند که کسبوکار آنها درنتیجه نوسازی ماریاهیلفر، با آثار منفی روبهرو شده است.
آرمانشهر عابران پیاده
تبدیل خیابان ماریاهیلفر، چند پیامد مثبت با خود همراه داشته است. به لطف کاهش قابلتوجه ترافیک وسایل نقلیه، دیگر خبری از سروصدا و آلودگی نیست. حالا این خیابان شما را دعوت میکند تا روی سنگفرشهای آن قدم بزنید یا دوچرخهسواری کنید تا سهم کوچکی نیز در ارتقای سلامت شهروندان وین ایفا کرده باشید. فروشندگان بسیار نسبت به این تغییر خوشبین هستند و کسبوکار آنها نیز با کندی روبهرو نشده است. از سوی دیگر مردم نیز با گذراندن اوقات فراغت بیشتری در این خیابان، پول بیشتری را نیز هزینه میکنند.